• Anzil

    Jag använder tydligen inte magstödet när jag pratar - Hur gör man?

    Hej!

    Skall jag ta och gå på en sångkurs för att lära mig hur man använder magstödet?

    Jag har en nära vän som upplever att jag pratar med min hals och jag själv kan faktiskt säga att om jag pratat rätt länge utan stopp, oftast i ett samtalsrum som varat lite över en timme så kan min röst bli lite annorlunda. Inte riktigt hes kanske, men någonting som man märker att jag talat länge.

    Jag har försökt dock få ''ner'' rösten så den blir lite mörkare, jag vet dock inte om jag gör rätt men när jag visar den formen av röst till min nära kompis så påstår han att det låter då mer normalt när jag pratar så.

    Min röst går lite upp och ner, inte så farligt mycket men det går ändå upp och ner, enligt min kompis.

    Hur använder man magstödet? Det skall tydligen vibrera i magen har jag fått höra.

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Jag använder tydligen inte magstödet när jag pratar - Hur gör man?
  • MallaL

    Men om du redan har lyckats få ner rösten så att din kompis tycket att det låter mer normalt är det väl bara arr fortsätta öva? Lyssna på personer med behagliga röster och försöka låta som de.

    Det kan tyvärr vara lite jobbigt att lyssna på personer som har gäll röst med resonansen i munnen i stället för längre ner, och det verkar också jobbigt att tala så, så mest för din egen skull, öva på och lycka till!

  • Anzil
    MallaL skrev 2019-06-01 06:47:33 följande:

    Men om du redan har lyckats få ner rösten så att din kompis tycket att det låter mer normalt är det väl bara arr fortsätta öva? Lyssna på personer med behagliga röster och försöka låta som de.

    Det kan tyvärr vara lite jobbigt att lyssna på personer som har gäll röst med resonansen i munnen i stället för längre ner, och det verkar också jobbigt att tala så, så mest för din egen skull, öva på och lycka till!


    Jo, när min nära vän bekräftade mig detta, speciellt när han pratade om att min röst åker upp och ner så föreställde jag mig hur människor i min omgivning faktiskt står ut med mig.

    Han sa dock att det är inte så jättefarligt och överdrivet mycket upp och ner men lite så, är det tydligen.

    Jag försöker verklige få ner det, jag är dock inte helt säker på om jag få till det rätt varje gång. Jag menar man kan ju prata en ''mörk'' röst och så är det bara löjligt. Jag är rädd att jag får en sådan röst istället för att på korrekt sätt ha fått ner rösten, om du förstår hur jag menar.
  • MallaL
    Anzil skrev 2019-06-01 06:54:41 följande:

    Jo, när min nära vän bekräftade mig detta, speciellt när han pratade om att min röst åker upp och ner så föreställde jag mig hur människor i min omgivning faktiskt står ut med mig.

    Han sa dock att det är inte så jättefarligt och överdrivet mycket upp och ner men lite så, är det tydligen.

    Jag försöker verklige få ner det, jag är dock inte helt säker på om jag få till det rätt varje gång. Jag menar man kan ju prata en ''mörk'' röst och så är det bara löjligt. Jag är rädd att jag får en sådan röst istället för att på korrekt sätt ha fått ner rösten, om du förstår hur jag menar.


    Kontakta en logoped kanske? De har ju dom jobb att hjälpa folk med röst- och talproblem. Jag vet en som i vuxen ålder gick till en logoped för att bli av med sin läspning, efter några besök och mycket övningar hemma var läspningen borta, det skulle nog fungera för dig också
Svar på tråden Jag använder tydligen inte magstödet när jag pratar - Hur gör man?