• Corrie

    En fin minnesceremoni

    Hej alla!

    Jag och familjen ska försöka ordna en privat minnesceremoni/minnesstund för en bortgången anhörig. Begravningen har varit och av olika skäl har vi bestämt oss för ordna en separat minnesstund för den avlidnes vänner och bekanta. Tanken var först att anlita en officiant men det var svårt att hitta just där, så vi inser att vi får ordna något på egen hand. Nu undrar jag om ni har tankar och erfarenheter kring hur man kan göra detta så att jag får lite inspiration till hur vi kan göra detta så bra som möjligt.

    Tack på förhand!

    /Corrie

  • Svar på tråden En fin minnesceremoni
  • Anonym (Me)

    Har alltså släkt och familj haft en begravning?

    Vilka är ni som vill ordna minnesstunden?

    När det är något helt inofficiellt som det låter som detta är och kanske inte i en öppen lokal så kan man ju göra precis hur man vill. Be någon som inte är jättenära att hålla i det om ni känner att det behövs?

  • Fontana

    När du nämner "officiant" får det mig att tänka på en borgerlig begravning. Men själva begravningsakten har ju redan varit.

    Om ni tänker er att samlas på en "lokal" ute på stan (och alltså inte hemma hos någon av er) så kan förmodligen begravningsbyrån ge er tips på lämpliga restauranger. Ibland kan man också få hyra kyrkans församlingshem för minnesstunder, men det är oftast i direkt samband med begravningen.

    Några tanker från mig är:

    Ordna någon form av förtäring - alltså mat. Något som man samlas kring och sitter ner runt. Är ni på restaurang brukar de ha förberedda menyer för just minnesstunder. Samlas ni hemma hos någon så kan ju t.ex. smörgåstårta vara bra. Eller ett stort salladsbord. Gärna så att människor måste röra på sig och träffa andra än de som de kom dit med.

    Ett bord vid ingången där man kan sätta upp ett fotografi av den avlidne och kanske tända ett ljus. Eventuellt en besöksbok där de närvarande kan skriva in sina namn.

    Kanske ett annat bord med fotografier, eventuella tidningsklipp och minnesbilder av den avlidne.

    Försök komma på sånger och dikter som den avlidne tyckte om. Eventuellt kan man ju spela upp cd-skivor, men ännu hellre om någon av er anhöriga kan framföra sångerna. (Jag har varit på en begravning där barnbarnen sjöng "Trollmors vaggvisa"). Eller sätta upp flaggor från den lokala fotbollsklubben - om det var den avlidnes intresse.

    Försök gärna i förväg att vidtala någon att hålla ett tal, eller få några att berätta minnesbilder och anekdoter om den avlidne. (Först ganska sent i livet förstod jag att en minnesstund egentligen ska vara en "glad" tillställning - vi hedrar den avlidne, men för oss andra går livet vidare. Med ett glatt minne av den avlidne.)

    Jag tror att om du googlar på Minnesstund och Borgerlig begravning kan du få mer inspiration. Eller som sagt - prata med begravningsbyrån och de har några tankar och förslag.

Svar på tråden En fin minnesceremoni