• Kakaoflickan

    Gravid och katt

    Hej! Jag har en fundering- jag har två katter och är gravid. Folk undrar om jag nu ska göra mig av med katterna. Måste man det? 
    Jag har ingen kattlåda- de går ut (bondkatter) 
    Men jag har trädgårdsland och jag gräver en del i och även äter det som skördas ( har dock bärnät över för att katterna inte ska gå dit) 
    Jag klappar katterna, och får katthår i näsan och munnen ( är det farligt- kan toxoplasma spridas genom katthåret? )

    Ja, jag undrar helt enkelt om risken finns att jag kan få toxoplasmos och om jag borde omplacera katterna...

  • Svar på tråden Gravid och katt
  • Tussan94

    Hej!

    Du behöver inte omplacera dina katter!

    Har två katter själv som jag är i kontakt med flera ggr/dag.

    Man ska undvika att tömma kattlåda mm men har även gjort detta under min graviditet.

    Har varit noga med att tvätta händer om jag tömt lådan, borstat dom osv!

    Så behåll du dina katter :)

  • Kakaoflickan
    Tack, jag kattlåda har jag ju ingen- de går ut.
    Hur är det med katthår. Blir tokig just nu när dom fäller :D

    Känns som jag har katthår i munnen, i ansiktet, så kliar jag mig i ansiktet med handen som jag klappat katterna med och så går det runt. 

    Och hur är det med trädgårdsarbete- ska jag undvika det under graviditeten eller kan jag plantera blommor och bärbuskar? 
  • Tussan94
    Kakaoflickan skrev 2019-06-02 14:29:25 följande:

    Tack, jag kattlåda har jag ju ingen- de går ut.

    Hur är det med katthår. Blir tokig just nu när dom fäller :DKänns som jag har katthår i munnen, i ansiktet, så kliar jag mig i ansiktet med handen som jag klappat katterna med och så går det runt. 

    Och hur är det med trädgårdsarbete- ska jag undvika det under graviditeten eller kan jag plantera blommor och bärbuskar? 


    Oj, bra fråga :P

    Jag har kört på som vanligt med det mesta under graviditeten :)
  • Dennadagdettaårdennastund

    Hej. Inget farligt alls. Behåll du dina katter, det är fel att ge bort katter enbart pga. Graviditet och att man fått barn. Katter är snälla o ofarliga! :)

  • bara jagg

    Suck.. Undrar hur foster har överlevt i alla tider då familjen haft katt. Självklart behöver du inte omplacera katterna.

  • bara jagg
    Kakaoflickan skrev 2019-06-02 14:29:25 följande:

    Tack, jag kattlåda har jag ju ingen- de går ut.

    Hur är det med katthår. Blir tokig just nu när dom fäller :DKänns som jag har katthår i munnen, i ansiktet, så kliar jag mig i ansiktet med handen som jag klappat katterna med och så går det runt. 

    Och hur är det med trädgårdsarbete- ska jag undvika det under graviditeten eller kan jag plantera blommor och bärbuskar? 


    Allvarligt?
  • Sasu

    Tror de folket du har runt omkring dig överdriver lite, jag har 3 katter här hemma, de går på lådan och jag är gravid, så min sambo sköter lådan tills ungen är ute :)


    Toxoplasma sprids genom avföringen, så skulle ju inte vara så orolig över det, om du har haft katterna länge så kan du ha byggt upp ett immunförsvar mot det också! (iallafall vad min barnmorska sa)


    Så behåll katterna, så länge du inte behöver ta hand om en kattlåda är du säker!


    När det kommer till trädgårdsland så skulle det nog inte vara någon fara heller, du tvättar ju händerna efteråt antar jag :)

  • viseversa

    Det är snarare bra för barn att från början utsättas för djurhår. Du ska inte göra dig av med katterna. Tycker snarare det är konstigt att folk är så kalla att dom tycker det är självklart att göra sig av med sina djur så fort man får ungar. 

  • bara jagg
    viseversa skrev 2019-06-02 17:53:31 följande:

    Det är snarare bra för barn att från början utsättas för djurhår. Du ska inte göra dig av med katterna. Tycker snarare det är konstigt att folk är så kalla att dom tycker det är självklart att göra sig av med sina djur så fort man får ungar. 


  • viseversa

    Jag är uppvuxen med hund och katt. När jag föddes hade min mamma är hund på 10 år. Självklart gjorde hon inte sig av med sin älskade hund för att jag föddes. Det var dessutom bästa hunden med barn. Hon älskade mig från start och var alltid i min när het. Kom jag för nära vatten ute i parker så ställde hon sig mellan mig och vattnet. Hon låg och vaktade vagnmen när jag sov ute. Sen när hunden var borta pga ålder så skaffade vi katter och jag har nog haft katt eller hund hela mitt 36åriga liv. Har inte en enda allergi idag. Idag ahr vi en liten Yorkshireterrier på 3 år olch mina barn är så milda och snälla mot henne och alla andra djur dom träffar. Bara bra med djur för barn enligt mig. 

  • pandarinen

    Här kommer en intressant fallkontrollstudie över källor för toxoplasmainfektion under graviditet i Europa Studien omfattade sex europeiska centra (Köpenhamn, Oslo, Neapel, Lausanne, Bryssel och Milano) (Cook et al. 2000). Fallen utgjordes av 252 serokonverterade gravida kvinnor 1994-1995, kontrollerna av 858 seronegativa gravida kvinnor. De riskfaktorer som i studien starkast förutsade akut infektion var att äta rått eller ofullständigt upphettat lammkött, biff eller annat kött (huvudsakligen vilt men inte gris), kontakt med jord samt att resa utanför Europa eller USA och Kanada. Resultatet gäller alla centra, men i varierande proportioner. Associerat med infektion, men inte lika stark, var att äta rått kött under tillagning, äta salami, dricka opastöriserad mjölk, dricka obehandlat vatten samt att arbeta med djur. Kontakt med katter eller kattavföring utpekades inte som riskfaktorer. 

    Källa:  livsmedelsverket bakterier och parasiter vid graviditet. 

    En annan sak, det är väldigt få som blir smittade under graviditeten av toxoplasmos. 

    Sen ska du så klart ändå undvika att plocka upp kattens avföring mm- eftersom det är där en liten risk finns. Men risken är extremt liten som sagt. Jag har själv tömt på kattlåda dagligen i 18 år. Testade mig med blodprov om jag hade toxoplasma och nope. Jag har inte haft det. 

    Och då har jag inte varit duktigt på att ha trädgårdshandskar heller på mig när jag grävt i trädgården och gladeligen tuggat i mig jordiga morötter :D

    På infpreg står också att Toxoplasmosinfektion under graviditet är ovanligt i Norden." står även De flesta katter, i synnerhet innekatter, utsöndrar inte toxoplasmaparasiter. En katt med toxoplasmainfektion smittar endast med avföringenKatten är i övrigt inte smittsam. Enligt de undersökningar som finns spelade kattinnehav ingen större roll för spridning av toxoplasmasmitta.

  • Kakaoflickan

    Fast en sak som jag funderar över är- om inte katter är farliga för gravida. Varför, rekommenderas man då att inte skaffa ny katt om man planerar att bli gravid, eller är gravid. 

  • Sasu
    Kakaoflickan skrev 2019-06-03 15:01:32 följande:

    Fast en sak som jag funderar över är- om inte katter är farliga för gravida. Varför, rekommenderas man då att inte skaffa ny katt om man planerar att bli gravid, eller är gravid. 


    vem har rekommendat detta? har jag aldrig hört talas om..
  • Bertram

    Hur många trådar om det här ämnet måste du starta egentligen?!

  • Kakaoflickan

    Nu kommer en dum fråga- jag ber om ursäkt för mitt nojjande som jag förstår är psykiskt. 
    Men jag tog en kaka, råkade tappa den i soffan- men sen åt jag upp den. Sen kom jag på att katterna har ju sovit i soffan. Tänk om det skulle vara några sådana där toxoplasmaägg/parasiter som råkade hamna på kakan som jag åt! Ok, chansen är ju extremt liten... men tänk om.

  • bara jagg
    Kakaoflickan skrev 2019-06-04 19:41:20 följande:

    Nu kommer en dum fråga- jag ber om ursäkt för mitt nojjande som jag förstår är psykiskt. 

    Men jag tog en kaka, råkade tappa den i soffan- men sen åt jag upp den. Sen kom jag på att katterna har ju sovit i soffan. Tänk om det skulle vara några sådana där toxoplasmaägg/parasiter som råkade hamna på kakan som jag åt! Ok, chansen är ju extremt liten... men tänk om.


    Du skämtar?
  • Bertram
    Kakaoflickan skrev 2019-06-04 19:41:20 följande:

    Nu kommer en dum fråga- jag ber om ursäkt för mitt nojjande som jag förstår är psykiskt. 
    Men jag tog en kaka, råkade tappa den i soffan- men sen åt jag upp den. Sen kom jag på att katterna har ju sovit i soffan. Tänk om det skulle vara några sådana där toxoplasmaägg/parasiter som råkade hamna på kakan som jag åt! Ok, chansen är ju extremt liten... men tänk om.


    Det heter risk och inte chans. Och risken är obefintlig. Du måste iprincip äta kattens bajs för att få toxoplasmos. Sluta starta 100 trådar om det här ämnet. Sök hjälp istället, den där nojjan är inte bra.
Svar på tråden Gravid och katt