• isss

Raynaud`s fenomen

Jag har konstaterat att jag har raynaud´s fenomen. I morgon ska jag träffa läkare på amningsmottagningen. Undrar om det finns andra här på fl med denna diagnos och hur det i så fall har löst sig för er med amningen. Jag vill ju absolut inte sluta amma, men som det är nu så gör det så fruktansvärt ont så jag vet inte hur många månader till jag orkar ha det så här.

• Svar på tråden Raynaud`s fenomen
  • isss

Raynaud´s fenomen är kärlkramp som man vanligtvis har i fingrar men man kan även ha det i brösten. Denna text finns att läsa på amingshjälpen:

Raynauds fenomen är en term som används för att beskriva det tillstånd av smärta som uppstår vid viss kärlkramp. Ursprungligen ansågs Raynauds drabba främst fingrar och tår, men anses idag även drabba kärl i bl.a. hjärta, tunntarm, penis och livmoder. En viss koppling mellan Raynauds och migrän anses även föreligga vilket tyder på att även blodcirkulationen i hjärnan kan påverkas. Det finns både en primär och en sekundär form av Raynauds. (5-11)

Raynauds är ett vanligt tillstånd hos kvinnor i fertil ålder och drabbar upp till 22% av 21-50-åringar. (12) . Det är antagligen därför ett underdiagnosticerat tillstånd hos ammande kvinnor. Vid Raynauds skiftar normalt bröstvårtorna mellan vitt, lila och rött. Först blir vårtan vit av kärlkrampen för att sedan färgas lila då blodet som finns kvar i vårtan förlorar syre. Därefter blir vårtan röd av ett reflexmässigt kärlvidgande. (4) Denna trefärgsskiftning sker hos cirka 2/3 av alla patienter med Raynauds fenomen.

Kärlkrampen följs ofta av symptom som avdomning, brännande, ilningar och förstås smärta. Det är smärtan som gör att kvinnorna söker hjälp. Kärlkramp kan orsakas av kyla eller känslomässig stress. (15)

• jos77

ok tack för att du förklarade.det finns så mycket man ej vet.

Svar på tråden Raynaud`s fenomen