• Tini90

    Låneansökan

    Hej! Vi har fått vår låneansökan godkänd muntligt via telefon till min sambo och jag har sett på min UC att banken har gjort en förfrågan men vi har fått krav på att sälja vår lägenhet och lösa lite skulder innan banken vill betala ut lånet till oss vilket är helt ok. Det är 3 månader kvar till inflyttningen och vi ska lägga ut lägenheten i slutet av denna veckan eller i början av nästa vecka på hemnet via mäklare. Banken vill träffa oss nu innan semestern och prata för ?att allt gick så fort sist? vad kan hon vilja prata om? Skriva skuldebrev och så?? För hon kan väl inte dra tillbaka lånet nu? Vi har betalt handpenning på hus och så nu.

    Vi måste väl få tills efter semestern till att sälja lägenheten och lösa skulderna?

  • Svar på tråden Låneansökan
  • Tini90

    Ingen som har någon erfarenhet eller något att säga som kan lugna mig.. har så jävla ont i magen ????

  • Tini90

    Vi håller på och målar om och lägger nytt golv för att fräscha upp och kanske få ut mer.

  • Praktisk58

    Det är stor risk att bostadspriserna rasar efter semestern.
    Du kan förlora på att måla om

  • Gaskarl
    Tini90 skrev 2019-06-03 16:27:22 följande:

    Vi håller på och målar om och lägger nytt golv för att fräscha upp och kanske få ut mer.


    Skit i att fixa, ni får inget mer och köparen kommer garanterat att göra om det, som de vill ha det.
  • Anonym (Annabus)

    Lägg ut lägenheten snarast möjligt. Det är 3 veckor kvar tills det är kört. Nja kanske inte riktigt så drastiskt, men på sommaren praktiskt taget dör bostadsmarknaden. Detta vet ju banken och det är säkert därför de vill träffa er för att säkerställa att allt blir klart med alla affärer före midsommar.

  • Noname00
    Gaskarl skrev 2019-06-03 16:38:13 följande:
    Skit i att fixa, ni får inget mer och köparen kommer garanterat att göra om det, som de vill ha det.
    Det är ju ingen garanti att dom gör om det.
    Tvärtom det gör mycket för helhetsintrycket med renoverade väggar och nytt golv, lägga in klickgolv kostar inte så mycket.

    Om köparen alltid skulle göra om allt så finns det ingen mening att sälja renoverade bostäder.
  • Anonym (My)

    Har ni fått lånelöftet skriftligt eller har bevis på det muntliga besked i form av inspelat samtal? Annars är det ju svårt för er att bevisa ifall att de ångrar sig. Kanske framkommit nåt på uc som de inte väntat sig? Varför inte lägga ut direkt? Ni har väll iallafall kontaktat mäklare och satt igång processen eftersom det brukar ta nån vecka efter att foton är tagna tills den kommer ut till salu?

    Inte för att skrämma er men känns konstigt att de vill träffa er igen. Alla de gånger vi köpt efter att fått ett skriftligt lånelöfte har vi aldrig besökt banken. Bara pratat på telefon att vi köpt och för hur mycket och hur vi vill lägga upp lånet(via telefon) sen har mäklaren skött resten.

  • Tini90

    De kollade UC när vi var där första gången, vi hade aldrig lånelöfte men skrev in i avtalet med säljaren att vi skulle kunna dra oss ur om banken sa nej. Vi hade möte med banken och samma dag ringde dem och sa att det var ok så länge vi sålde lägenheten och löste krediterna. Hon på banken visste om att vi hade skrivit på och att vi kunde dra oss ut tills ett visst datum om banken sade nej. Hon skyndade på och gav oss beskedet samma dag vi hade besökt banken och gav oss då positivt besked. Hon har ringt min sambo och sagt att hon skulle vilja gå igenom lite grejer för att det gick så fort sist. Jag kan tänk mig att hon vill gå igenom processen och datum och kanske att jag ska behöva byta bank då jag har en annan bank. Jag har sett på min UC att hon har gjort en förfrågan och det gjorde hon samma dag som vi var där första gången. Vi pratade till och med om vad som fanns där så det har hon vetat om från början.

    Vi har kontaktat mäklare och skrivit på avtal så lägenheten kommer ut nästa vecka till försäljning så allt är på g..

Svar på tråden Låneansökan