• Karinkurry

    Lite läck? Eller vattenavgång?

    Jag är gravid v 20 nu. Ikväll har det känts som det har kommit några droppar vätska. Det är för tunt för att vara flytning men skulle kunna vara urin.. eller fostervatten?

    Vattnet gick vecka 31 med förra barn så är väldigt rädd det ska hända igen. Den gången var det inte tvivel om att det var vattnet som gick. Nu är det så väldigt lite.. är det någon annan som upplevt något sånt läckage? Ringde sjukhuset och de trodde inte det var vattnet eftersom så lite....

  • Svar på tråden Lite läck? Eller vattenavgång?
  • ballerinakakaoreo

    Fick likadant i helgen (v.23) och ringde in till förlossningen som inte alls var till någon hjälp. Läste mig till att lägga en ny disktrasa i trosorna och om det blöta sätter sig i trasan så är det vatten, men lägger det sig uppepå och torkar in i vit färg så är det vattniga flytningar. För min del var det just vattniga flytningar. 

    Man kunde även ta en binda och om den blev helt full och tung så skulle man åka in!

  • Karinkurry

    Tack! Jag ringde också sjukhuset och de sa det med binda men är så rädd att det ska komma att jag inte vågar röra mig nästan.... men låter som fler känner lite sånt tunt då...

  • Clementinan

    Med mitt andra barn började vattnet komma två veckor innan beräknat. Jag fattade först inte att det var vattnet efts det var så lite. Det började på fm o fortsatte att droppa bara lite ibland under dagen, framåt kvällen blev det lite mer än droppar men inte mycket. Detta var en valborgsmässoafton. Värkarna satte sen inte igång förrän 2a maj.

  • Bridgeangy

    Har du kollat upp det mera ts ?

    Jag måste faktist skriva det här.

    Jag var gravid med vår ängel.

    En vecka innan jag förlorade honom gick jag och småläckte i en vecka. Jag trodde det var vattniga flytningar. Jag fick använda papper i trosorna eller trosskydd.

    Jag trodde verkligen det var vattninga flytningar, och det trodde min barnmorska också.

    Men så en kväll, hade vi sex och direkt när jag reste mig rann allt vatten. Mitt vatten gick. Och jag åkte ambulans in till gynakuten. V20+3. Min fosterhinna hade spruckit och det fanns inget fostervatten kvar.

    Jag vill absolut inte skrämma dig, jag vill bara skriva att åk hellre in och kräv ett ultraljud än att ignorera det som jag gjorde. ??

  • Jagochdublirvi
    Bridgeangy skrev 2019-06-05 21:35:48 följande:

    Har du kollat upp det mera ts ?

    Jag måste faktist skriva det här.

    Jag var gravid med vår ängel.

    En vecka innan jag förlorade honom gick jag och småläckte i en vecka. Jag trodde det var vattniga flytningar. Jag fick använda papper i trosorna eller trosskydd.

    Jag trodde verkligen det var vattninga flytningar, och det trodde min barnmorska också.

    Men så en kväll, hade vi sex och direkt när jag reste mig rann allt vatten. Mitt vatten gick. Och jag åkte ambulans in till gynakuten. V20+3. Min fosterhinna hade spruckit och det fanns inget fostervatten kvar.

    Jag vill absolut inte skrämma dig, jag vill bara skriva att åk hellre in och kräv ett ultraljud än att ignorera det som jag gjorde. ??


    Tyvärr så kan inte ultraljud visa om det är läckage eller inte. Och skulle det vara läckage finns det inte mycket de kan göra. Inte mer än att man inte är inne och pillar, varken genom att ?känna efter?, ha sex eller liknande, det ökar bara risken för infektion. Även bad ökar risken för infektion så det bör man också undvika
  • ballerinakakaoreo
    Jagochdublirvi skrev 2019-06-06 11:35:35 följande:

    Tyvärr så kan inte ultraljud visa om det är läckage eller inte. Och skulle det vara läckage finns det inte mycket de kan göra. Inte mer än att man inte är inne och pillar, varken genom att ?känna efter?, ha sex eller liknande, det ökar bara risken för infektion. Även bad ökar risken för infektion så det bör man också undvika


    Jo, det kan det visst göra. När jag var inne på förlossningen för ökade sammandragningar mätte de fostervattenmängden, vätska syns även på ultraljud i form av svart färg.
  • Jagochdublirvi

    [quote=79730925][quote-nick]ballerinakakaoreo skrev 2019-07-02 19:25:43 följande:[/quote-nick]Jo, det kan det visst göra. När jag var inne på förlossningen för ökade sammandragningar mätte de fostervattenmängden, vätska syns även på ultraljud i form av svart färg.[/

    De kan se på ultraljud om det finns fostervatten, ja, men de kan inte se om det är läckage eller om det av någon annan anledning är brist på fostervatten.

  • Sasu
    Jagochdublirvi skrev 2019-07-02 19:50:31 följande:

    [quote=79730925][quote-nick]ballerinakakaoreo skrev 2019-07-02 19:25:43 följande:[/quote-nick]Jo, det kan det visst göra. När jag var inne på förlossningen för ökade sammandragningar mätte de fostervattenmängden, vätska syns även på ultraljud i form av svart färg.[/

    De kan se på ultraljud om det finns fostervatten, ja, men de kan inte se om det är läckage eller om det av någon annan anledning är brist på fostervatten.


    De har speciella bindor på förlossningen som blir blå om det är fostervatten, så det är värt att åka in och få en koll.
  • Karinkurry

    Det var inte läckage. Har fortfarande samma situation, men är nog mer lite urininkontinens, speciellt precis efter jag varit på toaletten, så kan nog ses som helt normalt!

  • ballerinakakaoreo
    Karinkurry skrev 2019-07-18 06:49:49 följande:

    Det var inte läckage. Har fortfarande samma situation, men är nog mer lite urininkontinens, speciellt precis efter jag varit på toaletten, så kan nog ses som helt normalt!


    Gud vilken tur!

    Så har jag också nu i v. 30! Det kan rinna små droppar längs benen när jag reser mig upp för att ta på mig trosor och byxor efter att ha kissat. En gång såg det vitgrumligt ut och jag var 100% säker på att vattnet sipprade men det verkar ha varit kiss blandat med flytning som droppade
Svar på tråden Lite läck? Eller vattenavgång?