• Anonym (ABC)

    Besviken på min familj, säga upp kontakten?

    Min familj är väldigt splittrad och har en historia som kännetecknas av konflikter. Flera i familjen pratar inte med varandra och jag är mer eller mindre den enda gemensamma knutpunkten. 

    Under de senaste åren har jag även vuxit ifrån min familj. Jag har högre ambitioner än mina föräldrar, mina syskon och övriga i familjen. Man kan säga att de konflikter och törnar som flera familjemedlemmar har drabbats av har slitit ut dem. 

    När jag träffar mina familjemedlemmar känner jag mig ofta besviken över deras livsval, över hur de ser ut och deras personligheter. Vi har väldigt lite gemensamt och ibland har jag själv svårt att tro att vi är släkt. 

    Därför funderar jag på att mer eller mindre säga upp min kontakt med alla, eller i vart fall sluta vara den som kontaktar först och underhåller relationerna. Vad tror ni? Är det dumt?

  • Svar på tråden Besviken på min familj, säga upp kontakten?
  • Zwilma

    Dumt är det inte enligt mig, jag har mycket konflikter i min familj och därför håller jag mig på min kant. Det tar så mycket energi och jag mår dåligt av det.

  • Anonym (en kille)

    Om inte annat så låter det väldigt ytligt. Du har säkert egentligen djupare orsaker.

  • Anonym (A)
    Anonym (en kille) skrev 2019-06-03 22:16:12 följande:
    Om inte annat så låter det väldigt ytligt. Du har säkert egentligen djupare orsaker.
    Tycker jag med, lite ytligt
  • Barbro45

    Även om man älskar sin familj och vill dem väl så är det inte alltid man tycker om dem. Naturligtvis kan du bryta kontakten med din familj eller kanske bättre att du fasar ut den. Inte tar initiativ, väl att avstå från möten lite då och då. Till slut blir du inte längre kontaktad.

    Men, alla val man gör i livet innebär att man väljer bort något annat. Det är inte alltid tydligt vilka dessa konsekvenser ör förrän långt senare.

    Min kusin valde av något skäl, okänt för mig, att säga upp kontakten med syskon och föräldrar. Han fick familj och barn, dessa barn blev djupt besvikna när de fick reda på att de hade farföräldrar och fastrar som de inte vetat om. De bröt kontakten med sin pappa då de tyckte att han svikit dem som inte berättat.

  • Anonym (Köööööööööööör)
    Anonym (ABC) skrev 2019-06-03 22:13:20 följande:

    Min familj är väldigt splittrad och har en historia som kännetecknas av konflikter. Flera i familjen pratar inte med varandra och jag är mer eller mindre den enda gemensamma knutpunkten. 

    Under de senaste åren har jag även vuxit ifrån min familj. Jag har högre ambitioner än mina föräldrar, mina syskon och övriga i familjen. Man kan säga att de konflikter och törnar som flera familjemedlemmar har drabbats av har slitit ut dem. 

    När jag träffar mina familjemedlemmar känner jag mig ofta besviken över deras livsval, över hur de ser ut och deras personligheter. Vi har väldigt lite gemensamt och ibland har jag själv svårt att tro att vi är släkt. 

    Därför funderar jag på att mer eller mindre säga upp min kontakt med alla, eller i vart fall sluta vara 


    Jaga eftert dina mål, du kommer få nya relationer på vägen. Jag önskar alla familjer var framåtsträvare. Det blir helt omöjligt att ha något utbyte med dom när dom står och tuggar. Du är inte ensam om din situation och det är inget konstigt att lämna dem bakom sig. Gå på. En dag kanske dom ser att du gått och börjar följa efter. Men det spelar föga roll, viktiga är att du inte låter de hålla dig! 


    Jag har en liknande situation. Gasa på i din egen riktning och lägg fokus på saker som får dig att må bra! Min familj höll mig fast för länge.

Svar på tråden Besviken på min familj, säga upp kontakten?