• Tue 4 Jun 2019 08:03
    640 visningar
    14 svar
    14
    640

    Förskoleavgift

    Hej

    Har en fundering vad som gäller ang avgiften hur man ska räkna då mannen inte inte är anställd i sverige och därmed inte har någon inkomst i sverige.

  • Svar på tråden Förskoleavgift
  • Tue 4 Jun 2019 11:50
    #1

    Fast det spelar väl ingen roll vart inkomsterna kommer ifrån, det är ju en inkomst i hushållet.

  • Tue 4 Jun 2019 12:19
    #2

    Ja det är en inkomst i hushållet men eftersom att det står skattepliktig inkomst o han betalar ju ingen skatt i sverige den betalar han till det land där han jobbar o blev därför fundersam.

    Tänkte eftersom han har tex inga rätt till att vara föräldraledig eller vab pga att han inte skattar i sverige

  • Anonym (Allt)
    Tue 4 Jun 2019 12:20
    #3

    Ni skall såklart räkna med hushållets sammanlagda inkomst, oavsett var den kommer ifrån.

    Varför skall jag betala extra skatt till er för att ni får pengar från annat land?

  • Anonym (Allt)
    Tue 4 Jun 2019 12:20
    #4

    Ni skall såklart räkna med hushållets sammanlagda inkomst, oavsett var den kommer ifrån.

    Varför skall jag betala extra skatt till er för att ni får pengar från annat land?

  • Anonym (Allt)
    Tue 4 Jun 2019 12:21
    #5
    humlis skrev 2019-06-04 12:19:16 följande:

    Ja det är en inkomst i hushållet men eftersom att det står skattepliktig inkomst o han betalar ju ingen skatt i sverige den betalar han till det land där han jobbar o blev därför fundersam.

    Tänkte eftersom han har tex inga rätt till att vara föräldraledig eller vab pga att han inte skattar i sverige


    Vab kanske han inte har rätt till, det vet jag inte, men föräldraledig kan han vara även utan inkomst. Han får lägsta belopp om han inte har sgi. Under förutsättning att han har uppehållstillstånd här.
  • Tue 4 Jun 2019 12:38
    #6

    Jag jobbar och betalar skatt här och min man är 100%svensk så de har inte med saken att göra

    Enligt reglerna så har han inga föräldradagar och ja vi har kollat upp de både med öresund direkt och fk och det har med att göra med att han jobbar och tjänar sina pengar i Danmark och därmed betalar skatt där

  • Anonym (jur)
    Tue 4 Jun 2019 12:44
    #7
    humlis skrev 2019-06-04 08:03:36 följande:

    Hej

    Har en fundering vad som gäller ang avgiften hur man ska räkna då mannen inte inte är anställd i sverige och därmed inte har någon inkomst i sverige.


    Hushållets gemensamma beskattningsbara inkomst i Sverige är det som ligger till grund inget annat oavsett vad man kan anse moraliskt.

    Det är möjligt att det ändå blir maxtaxa beroende på om det beskattningsbara underlaget kommer över brytpunkten
  • Anonym (om)
    Tue 4 Jun 2019 14:43
    #8
    Om din mans inkomst tillkommer ert gemensamma hushåll så ska det ju räknas in när förskoleavgiften bestäms.

  • Anonym (Allt)
    Tue 4 Jun 2019 16:55
    #9
    humlis skrev 2019-06-04 12:38:51 följande:

    Jag jobbar och betalar skatt här och min man är 100%svensk så de har inte med saken att göra

    Enligt reglerna så har han inga föräldradagar och ja vi har kollat upp de både med öresund direkt och fk och det har med att göra med att han jobbar och tjänar sina pengar i Danmark och därmed betalar skatt där


    Han får ingen sgi i Sverige, men såvida ni har delad vårdnad får han självklart att sina föräldraledighetsdagar, varav vissa är låsta till honom. Det blir ett lågt garantibelopp för dessa dagar. Min man hade ingen inkomst alls men fick sina dagar. Det har inte att ta med att man betalar skatt i Sverige. Även 15-åriga föräldrar får föräldraledighet.
  • Anonym (Nä)
    Tue 4 Jun 2019 18:53
    #10
    humlis skrev 2019-06-04 12:38:51 följande:

    Jag jobbar och betalar skatt här och min man är 100%svensk så de har inte med saken att göra

    Enligt reglerna så har han inga föräldradagar och ja vi har kollat upp de både med öresund direkt och fk och det har med att göra med att han jobbar och tjänar sina pengar i Danmark och därmed betalar skatt där


    Fast det stämmer inte. Har ni delad vårdnad så får han hälften av föräldradagar, han kommer dock att få lägsta beloppet eftersom han inte har nån inkomst (i Sverige) men föräldradagarna får han.
  • Anonym (Stämm­er)
    Tue 4 Jun 2019 19:52
    #11
    humlis skrev 2019-06-04 12:38:51 följande:

    Jag jobbar och betalar skatt här och min man är 100%svensk så de har inte med saken att göra

    Enligt reglerna så har han inga föräldradagar och ja vi har kollat upp de både med öresund direkt och fk och det har med att göra med att han jobbar och tjänar sina pengar i Danmark och därmed betalar skatt där


    Det stämmer att han inte får några föräldradagar i sverige han kommer däremot att kunna ta ut dagar enligt det danska systemet. Dessa räknas sedan av på de svenska dagarna. Så han är inte utan föräldraledighet.

    Är inte helt säker men nämner inte förskoleavgiften all beskattningsbar inkomst? Tror inte de specificerar besksttningsbar i sverige
  • Anonym (2 barns mor)
    Tue 4 Jun 2019 20:01
    #12

    Min bror och svägerska betalar gladeligen maxtaxa, de jobbar båda i Danmark.
    Betala och var glad.

  • Anonym (jur)
    Tue 4 Jun 2019 22:38
    #13
    Anonym (Stämmer) skrev 2019-06-04 19:52:16 följande:
    Det stämmer att han inte får några föräldradagar i sverige han kommer däremot att kunna ta ut dagar enligt det danska systemet. Dessa räknas sedan av på de svenska dagarna. Så han är inte utan föräldraledighet.

    Är inte helt säker men nämner inte förskoleavgiften all beskattningsbar inkomst? Tror inte de specificerar besksttningsbar i sverige
    Precis, det handlar om vilken socialförsäkringstillhörighet man har.

    europa.eu/youreurope/citizens/work/unemployment-and-benefits/country-coverage/index_sv.htm
  • Mascar­aklump­ar
    Thu 6 Jun 2019 11:25
    #14

    Vi har varit ärliga och uppgett både hans och mina inkomster (jag studerade) samt skrivit att hans kommer från utlandet. Då har de dragit full avgift, och sedan har det kommit en utbetalningscheck på hela summan för varje år, med ett par års fördröjning (=när skatteverket fastställt inkomsten).

Svar på tråden Förskoleavgift