Hjälp mig med vad som är en normalstor portion
Ja väldigt konkret. Jag har ätstörning tydligen, och vet på riktigt inte..
Tränar varannan/ var tredje dag.
Ja väldigt konkret. Jag har ätstörning tydligen, och vet på riktigt inte..
Tränar varannan/ var tredje dag.
Svårt att säga exakt vad som är normal portion, men ska man uppskatta det kan det handla om cirka 150 g kyckling, ägg, kött, fisk och skaldjur. När det gäller pasta, ris, quinoa, matvete etc brukar 50-70 gram okokt form anses vara en normal portion. Potatis tar inte upp vätska och innehåller naturligt mindre kolhydrater, så den kan man äta kanske 150-200 gram av utan problem.
När det gäller grönsaker kan du äta hur mycket som helst eftersom det är extremt fattigt på kalorier. Frukt och rotfrukter är också fritt fram att äta stora mängder av eftersom det också är små mängder energi och kalorier.
Glöm inte att upplysa svararna om att du även framkallar kräkningar när du anser att du inte tränat tillräkligt eller ätit för mycket.
TS, du behöver professionell hjälp, inte exempel på normalstora portioner från kreti och pleti på familjeliv.
Kanske handflatemetoden kan hjälpa dig att kunna bedöma lämplig mängd mat. Den är utformad för att komma tillrätta med portionsstorleken för dem dom är överviktiga.
www.itrim.se/app-hfm
Då du utgår från din egen hand så blir det naturligt att en stor man kan äta mer än en småväxt kvinna.