• Tue 4 Jun 2019 22:52
    498 visningar
    21 svar
    21
    498

    Tuffa nattningar

    Hej!

    Vi har i flera år då och då haft svårt att göra bra läggningar för vår nu 6 1/2 år gamla dotter. Vi vet att det är viktigt att göra det till en mysig stund och att ha en rutin. Vi har gett henne kroppslig närhet vid läggningarna ända till 6-årsdagen. Då hade vi förberett henne på att det skulle bli dags att börja somna själv. Hon fick göra ett eget schema där hon kryssade för varje kväll hon somnade själv och fick välja belöning efter valfritt antal dagar. Mycket delaktighet alltså. Det gick bra. Vi började sedan slarva och har för smidighetens skull nattat i vår säng osv då och då. Det känns som att detta har dragit ut på att sätta den nya rutinen.

    Vi tycker att vår dotter har utmärkt sig något i relation till andra barn och även sin syster. Vi tycker att mycket stämmer överens med tecken på högkänslighet. Att skälla på henne (vilket vi ogillar och undviker men av frustration ändå gör ibland) får motsatt effekt. Hon börjar trigga 100 ggr mer. Skrattar och tar i mer. Det har hänt vid ett antal läggningar sedan hon var bara ca 3 år. Vi har blivit arga och ångrat oss efteråt.

    Idag hade hon sovit på förskoleklassens vila och vi tror att detta är ett skäl till de kvällar som blir kaos. Hon började med att provocera genom att gå upp, rulla ned på golvet, hoppa i sängen osv. Jag la mig hos henne en lång stund och pratade henne lugn. Hon kunde inte sova ändå. Fick varm mjölk. Fortsatte provocera. Jag valde att vara i hennes rum och städa. Lät henne sitta i sängen med pysselbok. Sänkte ribban till ?bara du är i sängen så kroppen får vila och varva ned?. Gjorde ett nytt försök utan pyssel 2 h efter att läggningen startat. Hon försökte men ballade snabbt ur och sa att hon inte kunde. Sprang till vår säng och jag kände att jag gick in i kamp. Jag var lugn men kände att det inte får löna sig att provocera. Jag försökte, liksom tidigare, att prata om vad som gör det svårt att somna i egen säng och hur jag kan hjälpa henne. Kompromissade något men vägrade låta henne somna med oss. Hon blev mer och mer frustrerad. Kastade kuddar på mig. Slet loss sina lakan. Försökte springa ur rummet men jag stod i dörrhålet (är det att klassa som våld att hindra henne från att gå ut?). Gjorde nya överenskommelser, pratade o kramades men hon sprang in till vår säng. Jag bar tillbaka henne sprattlandes och hon råkade skalla mig. Jag skrek på henne och hon blev ledsen. Vi kramades, hon fick äta lite och somnade sedan i sin säng.

    Jag ifrågasätter mitt agerande. Ska jag stå på mig och vara konsekvent eller borde jag ha gett mig tidigare? Jag är rädd för att ge henne lillfingret och ser vikten av att hålla fast vid rutinen att hon somnar i som säng varje kväll om det ska bli enkelt för henne på sikt. Skolan måste absolut meddelas om att hon inte kan sova dagtid. Vad kan vi mer göra? Hur kan vi tänka? Älskade lilla unge. Jag förstår ju att hon inte vill somna själv men det fungerar när hon är rejält trött och hon är så stor att det känns som att det är dags.

    Hoppas på svar. Behöver verkligen input.

  • Svar på tråden Tuffa nattningar
  • Tue 4 Jun 2019 23:05
    #1

    Om ni skulle börja nattningen lite senare? Hon kanske helt enkelt inte är så trött?

  • Wed 5 Jun 2019 00:28
    #2

    Kastade kuddar på dig?? Slet loss sina lakan?? Jisses, och det tillåter du??

  • Wed 5 Jun 2019 16:02
    #3

    Vad förslår du då? Eftersom du ändå verkar sugen på att bidra...


    Tow2Mater skrev 2019-06-05 00:28:14 följande:

    Kastade kuddar på dig?? Slet loss sina lakan?? Jisses, och det tillåter du??


  • Thu 6 Jun 2019 00:20
    #4
    Hawk skrev 2019-06-05 16:02:59 följande:

    Vad förslår du då? Eftersom du ändå verkar sugen på att bidra...


    Men va? Tycker du det är ok att kasta saker på foräldrar, och slita upp lakan ur sängen när man ska sova??
  • Thu 6 Jun 2019 06:23
    #5

    Var läser du det? TS frågade om råd, och du kom med en skuldläggande kommentar helt fri från råd. Så vad föreslår du TS ska göra?


    Tow2Mater skrev 2019-06-06 00:20:48 följande:

    Men va? Tycker du det är ok att kasta saker på foräldrar, och slita upp lakan ur sängen när man ska sova??


  • Thu 6 Jun 2019 12:09
    #6

    Jag tycker att det låter som om du gör mycket rätt. Det låter som om ni redan är mycket empatiska och ger dottern massor av närhet. Av vad jag läste så är det enda jag inte hade gått med på både att jag var i rummet och att dottern fick pyssla. Om jag ska vara närvarande så vill jag att barnet ska se ut som om hon försöker somna. Vill hon läsa eller pyssla  (i sängen) så kan det vara ok en stund OM hon går med på premisserna att det är för att lugna ner sig inför att sova och att jag inte behöver vara kvar i rummet.

    Jag tror att det är där skon klämmer: din dotter har inte gått med på att man ska försöka sova på kvällen. Hon vill ha närhet, underhållning, lite dramatik (sova är tråkigt) ... De är alla helt förståeliga saker att vilja ha, men var sak har sin tid. Hon känner sig nog inte ens sömnig när hon är i det läget.

    Tala med henne om varför det är viktigt att sova och framför allt HUR man somnar. Alltså rent praktiskt hur man ligger ner, slappnar av i kroppen, blundar, vad man tänker på ... Och att du förväntar dig att hon ska göra det.

    Tips som du kanske kan testa:

    -När det går åt pipsvängen och hon håller på att bråka och skrika, testa att backa och göra om nattningsritualen en gång till. Borsta tänderna igen, läs en liten bok, en liten sång och en godnattkram. 

    -Vissa ger sina barn tre fribiljetter per kväll som de kan använda när de behöver något (gå och kissa, få en extra kram, få ett glas vatten, etc). Man har sett att barn sällan använder alla tre, för de vill spara på dem, och att det ger dem en känsla av kontroll att de har rätt att använda dem.

    -Mer motion och utomhuslek under dagen. En av få saker som är vetenskapligt bevisad att främja nattsömnen.

    -Skippa skärmar de sista timmarna innan läggdags.

    -Låt henne lägga sig en halvtimme senare, men inte sova längre på morgonen.

    -Hardcore varianten på det här är att lägga henne 2-3 timmar senare och ändå dra upp henne i vanlig tid på morgonen några dagar. Håll sedan full fart under dagen. Detta låter henne bli så pass trött att hon kommer att tycka att det är skönt att få gå och lägga sig. Nu är det viktigt att ni inrättar en rutin som hon kommer att koppla till att somna. Sedan flyttar ni läggtiden bakåt en halvtimme i taget tills den infaller när ni vill ha den.

    -Mutor och belöningar? Kanske inte helt PK, men de funkar ibland och är trevligare än att bråka. Jag har hört talas om sömnfen som likt tandfen lämnar en liten present under natten till barn som har gått och lagt sig och sovit hela natten i sin egen säng...

  • Thu 6 Jun 2019 15:21
    #7
    Hawk skrev 2019-06-06 06:23:11 följande:

    Var läser du det? TS frågade om råd, och du kom med en skuldläggande kommentar helt fri från råd. Så vad föreslår du TS ska göra?


    Trodde det var uppenbart; att inte tillåta att man kasta saker på foräldrar, och sliter upp lakan ur sängen etc när man ska sova. Det handlar ju om att borja om från borjan med uppfostran i TS fall om såna har saker ens tillåts. Inget som gors over en natt.
  • Thu 6 Jun 2019 16:51
    #8
    Tow2Mater skrev 2019-06-06 15:21:53 följande:

    Trodde det var uppenbart; att inte tillåta att man kasta saker på foräldrar, och sliter upp lakan ur sängen etc när man ska sova. Det handlar ju om att borja om från borjan med uppfostran i TS fall om såna har saker ens tillåts. Inget som gors over en natt.


    Var ser du att ts tycker det är ok? Hon skriver ju här just för att hon förstår att det här beteendet inte är ok och inte är sunt. Ts är lite vilsen och ber oss om råd. Och då är du hård mot henne. Din approach hjälper inte. Tycker det är så trist med dömande människor, att folk fortfarande håller på såhär. Ingen är perfekt. Eller påstår du att du är det? Jag tycker synd om ts och skickar henne all styrka, det är inte lätt att vara förälder.
  • Thu 6 Jun 2019 18:35
    #9

    ??????? Har du inga riktiga råd att komma med kan du lika gärna knipa helt ärligt.


    Tow2Mater skrev 2019-06-06 15:21:53 följande:

    Trodde det var uppenbart; att inte tillåta att man kasta saker på foräldrar, och sliter upp lakan ur sängen etc när man ska sova. Det handlar ju om att borja om från borjan med uppfostran i TS fall om såna har saker ens tillåts. Inget som gors over en natt.


  • Thu 6 Jun 2019 20:10
    #10
    Hawk skrev 2019-06-06 18:35:40 följande:

    ??????? Har du inga riktiga råd att komma med kan du lika gärna knipa helt ärligt.


    ha ha, har du lite problem med din uppfostran om du tar det så personligt?
Svar på tråden Tuffa nattningar