• Wed 5 Jun 2019 11:55
    2906 visningar
    11 svar
    11
    2906

    Om YH- Vilken är bättre- tandsköterska försäkringsrådgivare/skadereglerare/riskbedömare?

    Hej,
    Har någon här pluggat till tandsköterska eller försäkringsrådgivare/skadereglerare/riskbedömare? Är du nöjd med din utbildning, arbetschans och lön?
     
    Det är svårt för mig att bestämma mig att få  tandsköterskeutbildning eller den andra. Hoppas att någon kan dela några erfaranheter. Tack!
  • Svar på tråden Om YH- Vilken är bättre- tandsköterska försäkringsrådgivare/skadereglerare/riskbedömare?
  • Anonym (Tira)
    Wed 5 Jun 2019 12:03
    #1
    +1

    Frågan är väl om man vill rota runt i folks munnar eller sitta på kontor?
    Alltså vad gillar man, vilken arbetsmiljö vill man vistas i till vardags osv.

  • Anonym (Hanna­)
    Wed 5 Jun 2019 13:55
    #2
    +1

    Större chans för jobb som tandsköterska

  • Anonym (Anhon­ym)
    Wed 5 Jun 2019 14:28
    #3
    +1

    Beror på vad du vill.. helt skilda inriktningar. Jag har gått den där YH utbildningen försäkringsrådgivare/ skadereglerar utbildningen så jag vet mer än någon annan hur den är. Du pluggar i 2 år varav andra året gör du praktik på ett försäkringsbolag. Fråga vad du vill.

  • Anonym (S)
    Wed 5 Jun 2019 15:10
    #4
    Till Anonym (Anhon­ym), trivs du bra med kursen och din praktik? Det verkar nästan ingen jobbchans för nyexaminerad när jag bladdra lediga jobb på nätet nu. (Men kanske är det inte vara så.. jag vet inte.) Hoppas du kan prata lite mer om det! Tack!
  • Anonym (Sandr­a)
    Wed 5 Jun 2019 15:45
    #5
    +1
    Anonym (S) skrev 2019-06-05 15:10:17 följande:

    Till Anonym (Anhon­ym), trivs du bra med kursen och din praktik? Det verkar nästan ingen jobbchans för nyexaminerad när jag bladdra lediga jobb på nätet nu. (Men kanske är det inte vara så.. jag vet inte.) Hoppas du kan prata lite mer om det! Tack!


    För att en YH utbildning ska få starta måste arbetsgivarna i regionen där utbildningen håller ha sagt att de ser ett kommande behov av yrket i sig, så det bör ju finnas jobb..
  • Anonym (Anhon­ym)
    Wed 5 Jun 2019 16:50
    #6
    +1
    Anonym (S) skrev 2019-06-05 15:10:17 följande:

    Till Anonym (Anhon­ym), trivs du bra med kursen och din praktik? Det verkar nästan ingen jobbchans för nyexaminerad när jag bladdra lediga jobb på nätet nu. (Men kanske är det inte vara så.. jag vet inte.) Hoppas du kan prata lite mer om det! Tack!


    Jo visst finns det jobb men dom flesta ligger nog inte ute på dom vanliga platserna bara eftersom branschen främst söker människor med tidigare erfarenhet inom försäkring. forsakringsjobb.se/

    Jag trivs bra med både kursen och praktiken. Det kan kännas lite motigt med ett års praktik, finns en risk att man känner sig utnyttjad eller faktiskt blir det så var uppmärksam. ( går att byta praktikplats ) Men de flesta stanna på sin praktikplats. Visar du framfötterna/intresse så finns det ganska stor chans att få jobb där, om inte annat har du ett års erfarenhet och en utbildning att söka dig till något annat bolag.

    Man gör studiebesök på dom flesta bolag sen söker man praktik. Det kommer bli lite rävspel i klassen eftersom dom också är dina konkurrenter när du söker praktik/jobb. Praktiken börjar i April/mars andra terminen och håller på ett år tills du tar examen. Jag fick jobb på min praktikplats efter. Ingångslönerna för de flesta var mellan 28 000 - 32 000 men vissa fick skam erbjudanden andra inga alls. Personligen rekommenderar jag att söka till ett stort bolag eftersom det finns större chans att få ett jobb samt byta avdelning och utvecklas. När praktiken börjar så brukar det vara skola 2 dagar, praktik 2 dagar och en ledig dag där dom flesta jobbar på praktikplatsen. ( vissa bolag har det kravet ) Generellt jobbar alla på sin praktikplats över sommaren mellan första och andra året. Svårt att komma på mer generellt just nu.

    Vet inte var du bor men dom flesta bolag ligger i Stockholm så kolla hur det ser ut i din stad, att det faktiskt finns något bolag eller att det skulle fungera att pendla.
  • Anonym (S)
    Sat 8 Jun 2019 17:27
    #7
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-06-05 16:50:48 följande:
    Jo visst finns det jobb men dom flesta ligger nog inte ute på dom vanliga platserna bara eftersom branschen främst söker människor med tidigare erfarenhet inom försäkring. forsakringsjobb.se/

    Jag trivs bra med både kursen och praktiken. Det kan kännas lite motigt med ett års praktik, finns en risk att man känner sig utnyttjad eller faktiskt blir det så var uppmärksam. ( går att byta praktikplats ) Men de flesta stanna på sin praktikplats. Visar du framfötterna/intresse så finns det ganska stor chans att få jobb där, om inte annat har du ett års erfarenhet och en utbildning att söka dig till något annat bolag.

    Man gör studiebesök på dom flesta bolag sen söker man praktik. Det kommer bli lite rävspel i klassen eftersom dom också är dina konkurrenter när du söker praktik/jobb. Praktiken börjar i April/mars andra terminen och håller på ett år tills du tar examen. Jag fick jobb på min praktikplats efter. Ingångslönerna för de flesta var mellan 28 000 - 32 000 men vissa fick skam erbjudanden andra inga alls. Personligen rekommenderar jag att söka till ett stort bolag eftersom det finns större chans att få ett jobb samt byta avdelning och utvecklas. När praktiken börjar så brukar det vara skola 2 dagar, praktik 2 dagar och en ledig dag där dom flesta jobbar på praktikplatsen. ( vissa bolag har det kravet ) Generellt jobbar alla på sin praktikplats över sommaren mellan första och andra året. Svårt att komma på mer generellt just nu.

    Vet inte var du bor men dom flesta bolag ligger i Stockholm så kolla hur det ser ut i din stad, att det faktiskt finns något bolag eller att det skulle fungera att pendla.
    Hej,
    Tack så mycket! Jag bor i Järfälla. Det låter bra!
    Jag undrar också hur är arbetstid på det jobbet. Behöver man arbeta på helgen eller ta några jobb hem att försätta göra?
    Tack!
  • Anonym (Anhon­ym)
    Fri 14 Jun 2019 00:45
    #8
    Anonym (S) skrev 2019-06-08 17:27:17 följande:
    Hej,
    Tack så mycket! Jag bor i Järfälla. Det låter bra!
    Jag undrar också hur är arbetstid på det jobbet. Behöver man arbeta på helgen eller ta några jobb hem att försätta göra?

    Tack!
    Ok då går det ju bra att ta sig till stan. Brukar vara 08:00-16:00/16:30/17:00, Finns mycket flex inom branschen men det kommer senare beroende på avdelning/bolag. Ibland behövs det såklart övertid. Vet ingen som behövt ta med sig jobbet hem. Beror såklart på vad man gör, maila lite kanske vissa har men sannolikt inte i början iaf. När du går från kontoret är du klar för dagen generellt.
  • Anonym (Anhon­ym)
    Fri 14 Jun 2019 00:47
    #9
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-06-14 00:45:38 följande:

    Ok då går det ju bra att ta sig till stan. Brukar vara 08:00-16:00/16:30/17:00, Finns mycket flex inom branschen men det kommer senare beroende på avdelning/bolag. Ibland behövs det såklart övertid. Vet ingen som behövt ta med sig jobbet hem. Beror såklart på vad man gör, maila lite kanske vissa har men sannolikt inte i början iaf. När du går från kontoret är du klar för dagen generellt.


    Ingen jobbar helger om du inte jobbar jour. Mån-fre är det som gäller.
  • Fri 26 Jul 2019 08:06
    #10
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-06-05 16:50:48 följande:
    Jo visst finns det jobb men dom flesta ligger nog inte ute på dom vanliga platserna bara eftersom branschen främst söker människor med tidigare erfarenhet inom försäkring.https://smslansnabb.se/
    Jag hade också en liknande tanke länge.
  • Anonym (Inte tandsk­ötersk­a)
    Fri 2 Sep 2022 01:56
    #11

    Vet att tråden är rätt gammal,  men svarar ändå.
    Jag är utbildad tandsköterska sedan 13 år tillbaka.
    Min senaste lön låg på 25 000 före skatt, och då hade jag en tvåårig utbildning och 10 års erfarenhet av yrket. 
    Det kan jämföras med min son som tog studenten i år, och arbetar på lager.  Hans lön ligger på 24 000 kr.
    Han har ingen utbildning alls inom lagerarbete och inte heller truckkort, som man helst ska ha.
    Jag tycker att det är sjukt att tandsköterskor inte får bättre betalt.
    När jag tog examen år 2009, låg lönen på 16 000 på folktandvården.
    Vi tandsköterskor gör så mycket, förutom att vi har hand om det administrativa, sköter sterilarbetet, assisterar tandläkaren, beställer varor, så har vi också delegerade uppgifter som att ta röntgen, lägga bedövning, ta avtryck för tex bettskena,  ta bort tandsten,  polera, fluorlacka,  göra provisoriska lagningar osv osv.
    Efter att ha studerat i två år, och 10 års yrkeserfarenhet få 25 000 är bedrövligt! 
    Jag skulle inte rekommendera någon att utbilda sig till tandsköterska som det ser ut nu.
    Man kan få högre lön om man blir anställd av en privat tandläkare, bör tilläggas. 

Svar på tråden Om YH- Vilken är bättre- tandsköterska försäkringsrådgivare/skadereglerare/riskbedömare?