• AM8

    Blivit med lockar sedan jag fick barn - men hur sköter jag det?!

    Hej! Jag har sedan jag fick barn för 2,5 år sedan fått massa självfall/lockar. Håret är jättefint om jag låter det självtorka och vara, men borstar jag det när det är torrt får jag fluffigt trollhår. Fick tipset av en lockig kompis att borsta medan det är blött, men problemet är att jag får såna enorma tovor när jag shamponerar, så känns som att jag sliter av allt hår om jag borstar det blött.

    Har jag balsam i går det lättare men man ska ju inte ha balsam i hårbotten och det är där jag alltid blir tovig...

    Har ju ingen koll alls på detta, haft spikrakt hår i 26 år haha!

    Tips? Produkter? Borstar? Knep?

  • Svar på tråden Blivit med lockar sedan jag fick barn - men hur sköter jag det?!
  • alexias mamma

    Det bästa är att borsta håret precis innan du ska duscha och tvätta det. Sedan låter du det självtorka och borstar inte håret förrens nästa gång du ska duscha och tvätta det. Så har jag gjort i alla mina 34 år :)

    Dessutom kan jag tipsa om att inte tvätta håret mer en 1-2 gånger i veckan. Då mår det bäst!

  • Aniiee

    Ha balsam i hårbotten. Inget farligt. Problem löst.

    Jag har alltid balsam i hela håret, annars hade det inte funkat. Har massor med självfall så det nästan stör.

    Borsta inte när det är sjöblött heller. Fukta borsten istället och borsta när det är tortt,


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sommarskuggan

    Alla får självfall/lockar om man låter långt hår självtorka.

    Testa balsammetoden om du vill ha lockar. Kanske du borde toppa håret också?

    Använd värmeskydd. Hårolja i topparna. Man ska egentligen inte borsta håret medan det är blött, sliter.

  • sextiotalist
    Sommarskuggan skrev 2019-06-07 02:29:13 följande:

    Alla får självfall/lockar om man låter långt hår självtorka.

    Testa balsammetoden om du vill ha lockar. Kanske du borde toppa håret också?

    Använd värmeskydd. Hårolja i topparna. Man ska egentligen inte borsta håret medan det är blött, sliter.


    Det hade varit min systers dröm, hon har spikrakt hår.

    Nej, alla får inte det, däremot har de flesta självfall. Men det finns de som verkligen har spikrakt hår, där inte ens en permanent håller
  • AM8
    Sommarskuggan skrev 2019-06-07 02:29:13 följande:

    Alla får självfall/lockar om man låter långt hår självtorka.

    Testa balsammetoden om du vill ha lockar. Kanske du borde toppa håret också?

    Använd värmeskydd. Hårolja i topparna. Man ska egentligen inte borsta håret medan det är blött, sliter.


    Fattar inte riktigt vad du menar med din första mening, men får ju även lockigt hår när jag fönar det torrt. Så var det inte innan jag fick barn.

    Tack för alla tips!
  • Woopsie

    Jag blev själv plötsligt lockig i tonåren först så förstår så din problematik! Ett helt nytt hår att lära sig hantera! Som någon tidigare skrev- borsta igenom håret ordentligt innan du tvättar håret. Efter duschen handdukstorkar jag håret lätt, sen har jag i en hårolja av valfritt märke. Sen kammar jag håret med en tangle teezer. Därefter har jag i gele i håret och kramar topparna uppåt med handen. Sen gör jag samma kramande med lite wax. Sen efter nån halvtimme när håret börjat torka kramar jag upp lockarna igen. Viktigt att inte röra vid håret för mycket, då blir det frizzigt. Mina lockar håller fint dag 1. Dag 2 kör jag alltid tofs (tvättar det varannan dag). Lycka till!

  • solros68

    Alla får inte självfall/lockigt hår när man självtorkar!

    Jag borstar alltid håret innan jag ska tvätta det. Man ska helst borsta det när det är torrt. Min borste ser ut som en Tangel teezer men har längre piggar, den är jättebra! Tvätta inte håret för ofta.

Svar på tråden Blivit med lockar sedan jag fick barn - men hur sköter jag det?!