Är min bror avundsjuk på mig?
Min bror har alltid varit väldigt knepig som människa. Han beter sig bortskämt. Får han inte som han vill blir han elak och förnedrar folk. Blir saker inte som han tänk sig av olika anledningar kan han vara arg i flera månader och ibland år. Och hans vilja är alla andras lag. Vill han lyssna på en låt på Spotify så får alla rätta sig efter honom. Men framförallt är han cynisk och förolämpar folk i sin omgivning. Oftast hans familj.
Jag vet inte varför men den senaste tiden har han gett sig på mig väldigt mycket. Det har under samma tid gått väldigt bra för mig både privat och karriärsmässigt. Varför jag misstänker att det är avundsjuka är för att han tidigare har visat tendenser på det. Om jag fixat mat till familjen och alla är nöjda med det jag gjort har han blivit elak mot mig och försöker förnedra mig. När jag började med kampsport skulle han vara bättre så han började med en värre kampsport. Även fast jag var tydlig med att det bara var för träningens skull och inte för att jag skulle vara macho. Han skryter också ofta om hur mycket stryk jag fick av honom som liten när vi har gäster. Jag vet inte men det känns som att han har något väldigt märkligt komplex mot mig och alltid måste hävda sig gentemot mig.
Vi blev ofta jämförda med varandra som små. Fram till tonåren var han familjens syndabock och fick ofta skit när något hände. Men när jag kom in i tonåren blev jag istället syndabock och pappa visade öppet hur han favoriserade min bror. Jag undrar om det är det som gjort att han eventuellt är avundsjuk?
Jag vet att min fråga är ledande men jag vill bara höra vad ni tror om min teori?