• Kakaoflickan

    strepsil

    Har knaprat massa strepsil i kväll/natt. Slog mig sedan att det kanske inte är bra för fostret...
    Läser att man ska rådfråga läkare. Jag har tagit mer än man ska, tog två samtidigt tex i natt och sedan en tredje inte långt efter- för jag hade så ont i halsen. 

    Tror det är honung/citron, kan vara ingefära. 

    Vad har de för påverkan på barnet? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-07 02:51
    Tänkte aldrig på att kolla doseringen som säger en tablett varannan, var tredje timme....
    Känns inget bra nu...

  • Svar på tråden strepsil
  • Intigra

    Hej.
    Läser man på lite i Fass ang de aktiva substanserna och läkemedlet i sig handlar det mest om att det inte finns tillräckligt med studier på graviditetspåverkan men de största biverkningarna verkar vara om man är allergisk mot ämnet eller att man får magproblem av överdosering. Har du bara tagit så lite idag är det nog ingen fara men rådfråga apoteket eller din bm så du vet om du kan fortsätta ta dem.

  • Kakaoflickan

    Nä nu låter jag dem vara. Tänkte inte på det hela, äter ofta strepsil när jag har ont i halsen. 
    Men slog mig i natt att jag borde kolla dels doseringen och dels om de är ok vid graviditet. 

    Om jag minns rätt så kan jag tagit två på kvällen, kanske en timme emellan, tror det tom kan vara längre tid på kvällen. Sedan tre under natten- inom loppet på kanske 1-2 timmar. Innan jag kom på mig som sagt. 

  • Intigra

    Jag tror som sagt inte du behöver oroa dig för att du ska ha skadat ditt barn på något vis av den mängden en endaste gång. Jag känner såklart igen oron. Är själv gravid och det var mycket man kom på sig med att ifrågasätta EFTER att man intagit det. Man vill ju inte utsätta sitt barn för onödiga risker.
    Du kan ju ta vanliga halstabletter istället och dricka varma drycker. Ont i halsen är ju som tur är en ganska vanlig åkomma som brukar ge med sig rätt fort utan att man egentligen behöver ta några direkta läkemedel.

  • Kakaoflickan
    Intigra skrev 2019-06-07 09:11:39 följande:

    Jag tror som sagt inte du behöver oroa dig för att du ska ha skadat ditt barn på något vis av den mängden en endaste gång. Jag känner såklart igen oron. Är själv gravid och det var mycket man kom på sig med att ifrågasätta EFTER att man intagit det. Man vill ju inte utsätta sitt barn för onödiga risker.
    Du kan ju ta vanliga halstabletter istället och dricka varma drycker. Ont i halsen är ju som tur är en ganska vanlig åkomma som brukar ge med sig rätt fort utan att man egentligen behöver ta några direkta läkemedel.


    Nä det funkar ju lika bra med vicks eller läkerol. Var ju mer den sugande/svalkande effekten jag var ute efter och tänkte därför mig inte för utan stoppade i mig en efter en efter en under natten. 
    De är ju goda också- och glömde helt bort att de ska doseras och att de kanske inte var lämpliga för gravid. 

    Men jag tror inte heller att det kan vara någon fara- för det var bara under gårdagskvällen/ natten. Kanske fem tabletter från 18-03 
    Varav tre då på natten. 
  • Kakaoflickan
    syntharen skrev 2019-06-07 09:23:49 följande:

    Enligt janusinfo.se så är det ingen fara att äta Strepsil när man är gravid.


    Ringde BM och frågade och hon läste också på janusinfo.se och sa att det inte var någon fara. Inte heller att jag tagit högre dos än vad jag skulle ta- eftersom det knappt räknas som läkemedel
  • Kakaoflickan

    Hur hög feber är skadligt för bebis i magen? Och hur länge kan jag knapra alvedon innan jag bör höra av mig till en läkare? 

Svar på tråden strepsil