Mirtazapin
Hej, har precis börjat med Mirtazapin, 15 mig. Har fått mer sömnproblem än innan. Någon med erfarenhet av Mirtazapin eller som också precis börjat!?
Hej, har precis börjat med Mirtazapin, 15 mig. Har fått mer sömnproblem än innan. Någon med erfarenhet av Mirtazapin eller som också precis börjat!?
Jag fick Mirtazapin utskrivet mot min ångest och sömnproblem 15 mg /dag.
Tog bara 7,5 mg första kvällen och blev helt nockad.
Somnade direkt , sov i 12 timmar. Var som i en dimma dagen efter så slut.
Men den funkade bra mot min sömnlöshet.
Fortsatte ta Mirtazapin för att få sova. Ångesten minskade inte.
Min läkare ville höja till 30 mg då jag fick mer ångest än innan Mirtazapin.
Jag höjde inte utan fortsatte med 7,5 mg.
Rasade i vikt från 56 till 47 på 4 månader. Trots stt jag åt som vanligt.
Mirtazapin slutade fungera för sömnen.
Till slut blev min ångest helt galen, jag kunde inte sova eller fungera normalt var slutkörd av
Sömnbrist och ångest.
Lade frivilligt in mig på psyket. Bad om det, även om jag aldrig "legat" på psyket förr.
Där tog de bort mirtazapin direkt, jag började med lamictal trots att jag inte är bipolär.
Höjde långsamt som man ska.
Nu tar jag lamictal 50 mg /morgon och 50 mg/kväll.
Mår bättre, inte lika tokigt galen ångest som förr.
Däremot har jag gått upp i vikt av lamictal från 47 till 58 kg på 6 månader.
Förstår inte hur detta är möjligt. Äter mindre nu och rör på mig mer.
Viktnedgång av mirtazapin och viktuppgång av lamictal.
När jag slutade tvärt med mirtazapin 7,5 mg upplevde jag inga som helst problem.
Oj nu svarade jag långt och började svamla om lamictal. ..
Min upplevelse: Inga problem att sluta tvärt med mirtazapin.
Har tagit mirtazapin 30 mg till och från i ca 3 år. Är verkligen ingenting jag gillar att ta varje dag, hur sömnig och seg man blir hela dagen efter är inte värt det. Sen hjälper det verklugen inte i längden heller, varken mot ångest eller depression. Nu för tiden tar jag den endast i mina nedåt perioder, för att orka leva. Så i kortare perioder är det en bra krycka men är inget jag skulle luta mig mot en längre tid.
Oj. Jag tar Mirtazapin 30 mg varje kväll och känner verkligen inte av den alls? Blir varken trött eller har någon biverkning. Men har ingen nattångest eller oro längre. Tror psykofarmaka ör individuellt, många upplever jag känner en massa symptom son inte borde uppstå (kan man verkningar av en medicin är vissa ganska osannolika) men mår man inte bra, ska man genast kontakta sin läkare och be om att få byta. Gällande sömn finns det bättre mediciner. Men man måste ge medicinen en chans, många mår man sämre på i början.
Eftersom jag testat nästan alla typer av antidepressiva, ångestdämpande och liknande som finns på marknaden, så är nog Mirtazapin för mig, en av de snällaste. Zyprexa 30 mg/dag blir man däremot trött av, i alla fall de första åren ;)
Testa. 15 mg är en liten dos om man har relativt stora problem.
Oj. Jag tar Mirtazapin 30 mg varje kväll och känner verkligen inte av den alls? Blir varken trött eller har någon biverkning. Men har ingen nattångest eller oro längre. Tror psykofarmaka ör individuellt, många upplever jag känner en massa symptom son inte borde uppstå (kan man verkningar av en medicin är vissa ganska osannolika) men mår man inte bra, ska man genast kontakta sin läkare och be om att få byta. Gällande sömn finns det bättre mediciner. Men man måste ge medicinen en chans, många mår man sämre på i början.
Eftersom jag testat nästan alla typer av antidepressiva, ångestdämpande och liknande som finns på marknaden, så är nog Mirtazapin för mig, en av de snällaste. Zyprexa 30 mg/dag blir man däremot trött av, i alla fall de första åren ;)
Testa. 15 mg är en liten dos om man har relativt stora problem.
Tror inte du ska ta den om du blir sådan av den.
Fråga om melatonin istället. Det är det naturliga sömnhormonet i den medicinen istället.
Zyprexa är väl en psykos medicin?
Både ja och Nej. Det är neuroleptika (kass på stavning, sorry) och kan ges vid psykoser, men även mot svår ångestproblematik. Riktigt rävgift egentligen, men var min räddning ett tag.
Jag åt den 1mån sen gav jag upp. Blev jättetrött men gick väl upp 10-15kg. Har aldrig fått sådant sug efter mat å fika som vid denna medicin.
Fortsätt och ta ev bara 7.5 mg för mig fungerade den väldigt bra för sömnen och morgontröttheten avtog efter en tid.