• Anonym (jeffa)

Hur göra med marsvinen under sommaren?

Hej

Våra barn ska snart få två marsvin och jag har såklart läst på så mycket jag kan. Det jag funderat på är hur man ska göra med marsvinen under sommaren då det blur så varmt. Jag läste att de trivs bäst när det är runt 20 grader och i vår lägenhet blir det enormt mycket varmare än så om värmen ligger på. Vi har ingen ac och i vilket fall läse jag att marsvin inte tål drag så fet borde väl betyda att fläktar och öppna fönster är uteslutna? Hur gör ni?

I övrigt undrar jag hur er städrutin för burarna ser ut?

• Svar på tråden Hur göra med marsvinen under sommaren?
  • Anonym (.)

Marsvin kommer väl från Sydamerika? Har svårt att tro att de därmed måste ha ac för att överleva en svensk sommar.

Tror nog de tål ett öppet fönster, men de bör ha ett bo/hus som inte står i direkt vinddrag, för att de ska kunna hålla rätt kroppstemp.

• Anonym (jeffa)
    Anonym (.) skrev 2019-06-08 09:44:42 följande:

Marsvin kommer väl från Sydamerika? Har svårt att tro att de därmed måste ha ac för att överleva en svensk sommar.

Tror nog de tål ett öppet fönster, men de bör ha ett bo/hus som inte står i direkt vinddrag, för att de ska kunna hålla rätt kroppstemp.

Jag tänkte samma, men på alla sidor jag läst står det att det är väldigt känsligt med temperaturen. I deras bur kommer det att stå ett antal små hus och vi ska ha en termometer där inne, men jag oroar mig ändå. Man vill ju det bästa för djuren. Förra sommaren blev det liksom 35 grader i vår lägenhet.
  • Fjäril kär

Marsvin ska ha frisk luft. Det är inte samma sak som att stå i iskallt drag.

Många marsvin bor utomhus på sommaren eller på balkong/uteplats.

Även marsvin kan bli överhettade, små hus/krypin är bra men de måste också självklart ha tillgång till svalka och frisk luft.

• Anonym (***)
    Anonym (jeffa) skrev 2019-06-08 09:49:03 följande:
    Jag tänkte samma, men på alla sidor jag läst står det att det är väldigt känsligt med temperaturen. I deras bur kommer det att stå ett antal små hus och vi ska ha en termometer där inne, men jag oroar mig ändå. Man vill ju det bästa för djuren. Förra sommaren blev det liksom 35 grader i vår lägenhet.
    Då skulle nog de flesta komma fram till att det inte är lämpligt med marsvin.

Men detta är typiskt de som skriver på FL, först handlar  man, sedan frågar man.
  • Anonym (.)
    Anonym (jeffa) skrev 2019-06-08 09:49:03 följande:

35? Då fattar jag. Låter nästan som läge för ac, om inte för djurens skull så er egen skull.

I och för sig gräver väl marsvin i naturen ner sig i hålor i marken, så där är det ju lite svalare än 35 skulle jag tro...
  • Anonym (bubba)

Med drag menas kanske kallt drag så att marsvinen inte kyls ner. På sommaren blir det ju annorlunda. Då behöver marsvinen kylas ner och ett öppet fönster låter som en toppenide.

• Anonym (Havsgris)

Marsvin är i det vilda primärt nattaktiva, och gömmer sig för hetta och kyla i sina bohålor. De kommer mycket riktigt från Sydamerika, men från bergstrakter högt över havet där det ofta är ganska kallt. Därför har de ett ganska snävt spann uppåt för idealtemperatur. Det innebär ju inte att de inte överlever i varmare temperaturer, men 35 grader under lång tid mår ju ingen bra av.

Vi har också en lägenhet som kan blir varm sommartid, men både badrum och klädkammare är utan fönster så där är ofta några grader svalare, våra hundar söker sig gärna dit, har ni något rum som är svalare dit buren kan flyttas när det blir riktigt varmt? Om ni låter dem gå fria soäå jommer de själva hitta utrymmen där de tycker att temperaturen är som bäst. Tänk också på att värme stiger så i golvnivå är temperaturerna något lägre. Vi har fått ett betydligt bättre inomhusklimat av att sätta solfilm på våra fönster och numera har vi tjocka gardiner fördragna på den sida där solen ligger på.

En AC som sänker den totala temperaturen i lägenheten några grader kanske vore bra för alla, inte bara djuren. Den behöver ju inte stå placerad så att marsvinen står i drag.

Kylmattor eller frysklampar inlindade i handdukar i buren är bra punktkällor till svalka för alla sorters djur.

Överlag är marsvin fantastiska små djur så jag önskar er lycka till.

• Anonym (jeffa)

Tack för era synpunkter och tips. Marsvinen ska bo i vårt lilla kontor som är det svalaste rummet. Det ligger i norrläge(nästan iaf) och har ett litet fönster högt upp på väggen. Tanken är att buren ska stå under fönstret så att solen inte ligger direkt på på hela buren.

Hur funkar det med bordsfläktar(har en som blåser ganska kallt), kan man ha den igång i samma rum där marsvinen är?

• Anonym (Ulli)

Jag har inte marsvin men det finns ju kylmadrasser för hundar att ha i bilen, finns det små kyldynor också?

Alternativ en 1,5l drickaflaska som är fryst och som de kan ligga bredvid om de känner för det?

Svar på tråden Hur göra med marsvinen under sommaren?