Jag tycker att du ska ändra fokus. När du gifter dig så ska det vara din dag, på ditt vis. Givetvis ska din blivande man vara med på planeringen också men ingen annan!
Annars kommer du gräma dig resten av livet för att du gick med på saker, valde bort, lade till eller förändrade för att någon ANNAN skulle bli nöjd. Förstår du?
När jag och min man gifte oss hade vi tre fokus; att bli gifta för att vi både hade barn och hus och det blev viktigt av juridiska skäl, att fotograferas pga vi har så otroligt få (fina) bilder av oss två och det sista att vi ville ha det för oss själva.
Nu tror inte jag att någon i släkten tog illa upp, inte sen när det fick landa lite. Vi hade ändå inte någon storslagen vigsel med maffig klänning och jättefest. Så de "missade " ju inget.
Vi gifte oss borgerligt i ett rådhus och hade två kompisar som vittnen,varav den ena även är fotograf. Vigseln var jättefin, vigselförättaren förlängde det hela med en dikt eftersom det är väldigt kort annars. Sen körde vi en photoshoot i omgivningarna och sedan lämnade vi barnen hos mormor och morfar som fick veta alltihop och så åt vi på restaurang och sov på hotell bara vi två.
Det jag möjligen kunnat tänka mig är att man kunde bokat restaurang med ett gäng goda vänner (släkt också för den delen) och firat lite på kvällen. Att man gift sig kan vara en överraskning ,det blir lite mer firande bara.
Ni skulle kunna boka en avskild del av en restaurang och så har ni familj som väntar på er där efter vigseln och så firar ni med en fin lunch/middag? Men att vigseln blir ER? Eller om ni vill ha familjen med så går ju det också med det blir på era villkor.