• Anonym (Sara)

Hur får man till ett så litet och intimt bröllop som möjligt?

Vi planerar bröllop och vill ha det så litet som möjligt, helst två vittnen bara. Men det kommer inte att tas emot på något bra sätt känner vi. Så vad är nästa steg liksom?

Jag har mamma, två syskon med respektive samt barn. Han har föräldrar och ett syskon med respektive. Vi är där uppe i 13 pers vilket redan det känns för mycket. :/

Ingen av oss gillar stora sammanhang. Dessutom önskar jag fotoförbud under hela bröllopet eftersom jag har kameraskräck och inte kommer kunna slappna av annars. Hur får man ens gästerna att respektera det?

• Svar på tråden Hur får man till ett så litet och intimt bröllop som möjligt?
  • Anonym (sessan)

Ert bröllop, ert val.

Gift er på Arlanda, åk utomlands och ha en cermini på stranden.

Eller gift er borgligt och ha era föräldrar som vittnen. Bjud familjerna på middag efteråt.

Utgå från vad ni själva vill. Det ska vara er dag.

Ni ska inte ordna ett stort bröllop bara för att glädja familjen eller för att ni är oroliga för vad andra ska tycka.

• Anonym (D)

Vi gifte oss på Arlanda när vi ändå skulle ut och resa. Vittnen var chauffören och en flygplatskontrollant. Underbart!

• Anonym (Elin79)

Jag tycker att du ska ändra fokus. När du gifter dig så ska det vara din dag, på ditt vis. Givetvis ska din blivande man vara med på planeringen också men ingen annan!

Annars kommer du gräma dig resten av livet för att du gick med på saker, valde bort, lade till eller förändrade för att någon ANNAN skulle bli nöjd. Förstår du?

När jag och min man gifte oss hade vi tre fokus; att bli gifta för att vi både hade barn och hus och det blev viktigt av juridiska skäl, att fotograferas pga vi har så otroligt få (fina) bilder av oss två och det sista att vi ville ha det för oss själva.

Nu tror inte jag att någon i släkten tog illa upp, inte sen när det fick landa lite. Vi hade ändå inte någon storslagen vigsel med maffig klänning och jättefest. Så de "missade " ju inget.

Vi gifte oss borgerligt i ett rådhus och hade två kompisar som vittnen,varav den ena även är fotograf. Vigseln var jättefin, vigselförättaren förlängde det hela med en dikt eftersom det är väldigt kort annars. Sen körde vi en photoshoot i omgivningarna och sedan lämnade vi barnen hos mormor och morfar som fick veta alltihop och så åt vi på restaurang och sov på hotell bara vi två.

Det jag möjligen kunnat tänka mig är att man kunde bokat restaurang med ett gäng goda vänner (släkt också för den delen) och firat lite på kvällen. Att man gift sig kan vara en överraskning ,det blir lite mer firande bara.

Ni skulle kunna boka en avskild del av en restaurang och så har ni familj som väntar på er där efter vigseln och så firar ni med en fin lunch/middag? Men att vigseln blir ER? Eller om ni vill ha familjen med så går ju det också med det blir på era villkor.

• smulpaj01

Jag har agerat vittne till minst ett 30 tal för mig helt okända par som gifte sig borgerligt.

Tycker ni kan fundera över det och sedan gå på restaurang efteråt med familjerna.

• Anonym (Samla in mobilerna)

Hur ni an valjer att gora kan fotoforbudet hallas genom att ni samlar in alla mobilerna innan det borjar. En betrodd person kan samla ihop alla i en tygfodrad korg, som sedan lases in tills eventet ar slut. Viktigt att halla koll pa korgen, dvs lasa in den, sa att ingen blir bestulen pa sin mobil under ert event (for da far ju ni skulden). Sen kan ni ju hyra in en fotograf som tar foton pa endast gasterna (och absolut inte dig). Dessa bilder kan ni sedan anvanda nar ni skickar tackkort.

Ni kan i princip ha ett sa litet brollop ni vill. En variant ar att gifta sig borgligt, med endast tva vittnen, eller kanske endast med foraldrarna, och sedan aker ni hem och FIRAR med ovriga gasterna (syskon med respektive) i tradgarden.
    Eller sa aker ni raka vagen till flygplatsen och pa smekmanad efter vigseln och firar sedan med en liten intim middag (utan brudklanning) nar ni kommer hem. Blir nog mer avdramatiserat da.

• Anonym (Kyrkan)

Jag ser att flera skriver att vill man ha lite har man ett borgligt bröllop. Det går lika bra att ha litet bröllop i kyrkan. En vän till mig gifte sig så som beskrivs borligt i tråden, det vill säga prästen, 2 vittnen och deras barn. Efteråt blev det restaurang med närmaste familjen.

Ett annat exempel en nära släkting till mig som hade borglig vigsel, men men ca 70 gäster till vigseln.

Borgligt eller kyrkligt har inget med storlek på bröllop och vigsel att göra, ni bestämmer själva vilka ni vill bjuda in.

• Anonym (Samla in mobilerna)
    Anonym (Kyrkan) skrev 2019-06-09 09:39:47 följande:

Jag ser att flera skriver att vill man ha lite har man ett borgligt bröllop. Det går lika bra att ha litet bröllop i kyrkan.

Visst kan man ha ett litet brollop i kyrkan, men da kyrkan ar oppen for allmanheten kan aven okanda manniskor dyka upp och i dagens mobilsammhalle da ta upp och fotta med mobilen for att visa "Vad haftigt! Det var ett brollop idag nar vi var i/gick forbi kyrkan", eller kan man hyra och sparra av kyrkan for ett privat brollop?
  • Anonym (Näver bäver)
    Anonym (Samla in mobilerna) skrev 2019-06-09 09:30:20 följande:

Hur ni an valjer att gora kan fotoforbudet hallas genom att ni samlar in alla mobilerna innan det borjar. En betrodd person kan samla ihop alla i en tygfodrad korg, som sedan lases in tills eventet ar slut. Viktigt att halla koll pa korgen, dvs lasa in den, sa att ingen blir bestulen pa sin mobil under ert event (for da far ju ni skulden). Sen kan ni ju hyra in en fotograf som tar foton pa endast gasterna (och absolut inte dig). Dessa bilder kan ni sedan anvanda nar ni skickar tackkort.

Ni kan i princip ha ett sa litet brollop ni vill. En variant ar att gifta sig borgligt, med endast tva vittnen, eller kanske endast med foraldrarna, och sedan aker ni hem och FIRAR med ovriga gasterna (syskon med respektive) i tradgarden.

Eller sa aker ni raka vagen till flygplatsen och pa smekmanad efter vigseln och firar sedan med en liten intim middag (utan brudklanning) nar ni kommer hem. Blir nog mer avdramatiserat da.

Skulle aldrig infinna mig på en fest där mina personliga ägodelar tas ifrån mig. Aldrig!
Svar på tråden Hur får man till ett så litet och intimt bröllop som möjligt?