• Anonym (Sophie)

    Är de för gamla för att bli familjehem?

    Ett par som är 52 och 54 år vill bli familjehem åt ett 3årigt barn. Är de för gamla för att bli godkända?

  • Svar på tråden Är de för gamla för att bli familjehem?
  • Anonym (X)

    Nej, bodde själv i ett familjehem ett tag där paret var runt den åldern. MEN, dom ska orka också. Det gjorde inte min "familj" och dom avslutade uppdraget.

  • Anonym (Sophie)
    Anonym (X) skrev 2019-06-09 11:12:13 följande:

    Nej, bodde själv i ett familjehem ett tag där paret var runt den åldern. MEN, dom ska orka också. Det gjorde inte min "familj" och dom avslutade uppdraget.


    Hur gammal var du då? För det beror på hur gammalt barnet är också. Jag hörde från någon att när det gäller yngre barn så har dom som princip att föräldrarna åldersmässigt skulle kunna vara barnets biologiska föräldrar. Vet inte om det stämmer eller om de får göra undantag.
  • Anonym (Soc.)

    Rent generellt så ja. Om tanken är att barnet ska växa upp där och de sedan ska orka med tonårsproblem. Det finns flexibilitet särskilt om de är anhöriga till det barn de önskar ta hand om.

  • Anonym (Sophie)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-06-09 12:20:30 följande:

    Rent generellt så ja. Om tanken är att barnet ska växa upp där och de sedan ska orka med tonårsproblem. Det finns flexibilitet särskilt om de är anhöriga till det barn de önskar ta hand om.


    De är anhöriga. Jobbar du på soc?
  • Anonym (Stina)

    En kompis var familjehem till en nära släktings dotter i den åldern och jag var familjehem till min syster när jag var 22 (hon var 15)

    De vill helst att barnet hamnar hos en släkting eller någon barnet känner. Reglerna är inte skrivna i sten heller, de går att diskutera. Det är en otrolig brist på familjehem också.

  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Sophie) skrev 2019-06-09 12:21:27 följande:

    De är anhöriga. Jobbar du på soc?


    Ja. Om de är anhöriga och lämpliga i övrigt så skulle deras något för höga ålder vara underordnat om jag gjorde bedömningen.
Svar på tråden Är de för gamla för att bli familjehem?