• Anonym (medlem)

Fråga till er som blivit medlem i en kristen församling som kräver dop för medlemskap?

Hur har det gått till när ni bytt/blivit medlem i en ny församling? Tänker då på kristna församlingar som har synen at man ska vara döpt för att bli medlem.

Har ni bara fått frågan om ni är döpta, eller har ni behövt visa upp någon form av dopbevis? Vet att det i alla fall förekommer att man blir medlem genom flyttningsbetyg om man byter från en församling till en annan, men hur funkar det rent praktiskt? Och är det någon som har erfarenhet av hur det kan funka om man går ur en församling och först vid ett senare tillfälle vill gå med i en annan?

• Svar på tråden Fråga till er som blivit medlem i en kristen församling som kräver dop för medlemskap?
  • Anonym (Felicia)

Det är väl bara att photoshoppa i så fall. Varför vill du ens gå med i en sekt? 

• Fjäril kär

Nästan alla kristna frikyrkor accepterar ett barndop i Svenska kyrkan och därmed är du medlem oavsett. Konverterar du kan du behöva döpa om dig, tex katolska kyrkan eller nån form av ortodox inriktning.

De enda som praktiserar vuxendop och kräver det av sina medlemmar är Jehovas vittnen, där är det dopet det enda som accepteras.

• Anonym (medlem)
    Fjäril kär skrev 2019-06-11 08:56:05 följande:

Nästan alla kristna frikyrkor accepterar ett barndop i Svenska kyrkan och därmed är du medlem oavsett. Konverterar du kan du behöva döpa om dig, tex katolska kyrkan eller nån form av ortodox inriktning.

De enda som praktiserar vuxendop och kräver det av sina medlemmar är Jehovas vittnen, där är det dopet det enda som accepteras.

Absolut, tack för svaret, men det var inte riktigt det jag undrade över. Utan frågan var hur det går till, utan om man behöver kunna bevisa sitt dop på något sätt. Vet du något om det?
  • Anonym (medlem)

För att förtydliga frågeställningen. Detta handlar alltså inte om att jag vill "ljuga" till mig medlemskap i någon församling utan att vara döpt. Det jag undrar är bara hur det rent praktiskt går till och om det förväntas att man ska ha någon form av bevis på sitt dop. Och om det ser olika ut i olika kyrkor.

• Anonym (Fru Fin)

Jag är övertygad om att om du frågar församlingen kommer de glatt att svara på din fråga

• Fjäril kär
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 09:43:53 följande:

Absolut, tack för svaret, men det var inte riktigt det jag undrade över. Utan frågan var hur det går till, utan om man behöver kunna bevisa sitt dop på något sätt. Vet du något om det?

Är du döpt i Svenska kyrkan är du registrerad och det kan andra församlingar leta upp i sina egna register. Det är en offentlig handling. Du behöver inte bevisa något med intyg eller så. Det tar de reda på själv.
  • Anonym (abc)

Är det en frikyrkoförsamling brukar man antingen få ett flyttbetyg (om man uppger att man ska flytta till en annan frikyrkoförsamling) eller ett dopintyg (om man bara begär utträde) från församlingen man lämnar.

Dopintyget kan sen användas för att bevisa att man är döpt när man vill bli medlem i en annan församling.

• Anonym (medlem)
    Fjäril kär skrev 2019-06-11 10:06:03 följande:

Är du döpt i Svenska kyrkan är du registrerad och det kan andra församlingar leta upp i sina egna register. Det är en offentlig handling. Du behöver inte bevisa något med intyg eller så. Det tar de reda på själv.

Är inte döpt i Svenska kyrkan utan i en frikyrka. Antar att det inte funkar likadant där med offentlig handling?
  • Anonym (medlem)
    Anonym (Fru Fin) skrev 2019-06-11 09:55:26 följande:

Jag är övertygad om att om du frågar församlingen kommer de glatt att svara på din fråga

Det tror jag också, men bara för att jag för svar från en församling vet jag ju inte om det funkar likadant i alla kyrkor. Tänkte att det var bra att fråga i ett forum för att få svar med erfarenheter från lite olika traditioner och samfund, och sedan kunna dra någon slutsats om det funkar likadant på de flesta ställen och om det verkar viktigt att ha ett intyg på sitt dop. :)
  • Fjäril kär
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 10:17:18 följande:

Är inte döpt i Svenska kyrkan utan i en frikyrka. Antar att det inte funkar likadant där med offentlig handling?

Se svaret från (abc) ovanför
  • Anonym (medlem)
    Anonym (abc) skrev 2019-06-11 10:12:55 följande:

Är det en frikyrkoförsamling brukar man antingen få ett flyttbetyg (om man uppger att man ska flytta till en annan frikyrkoförsamling) eller ett dopintyg (om man bara begär utträde) från församlingen man lämnar.

Dopintyget kan sen användas för att bevisa att man är döpt när man vill bli medlem i en annan församling.

Tack för bra svar! Har du koll på att det är så i de flesta frikyrkosamfund eller vilket har du erfarenhet ifrån? Alltså det att de har som rutin att ge dopintyg vid utträde ur församling.
  • Anonym (abc)
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 10:24:42 följande:
    Tack för bra svar! Har du koll på att det är så i de flesta frikyrkosamfund eller vilket har du erfarenhet ifrån? Alltså det att de har som rutin att ge dopintyg vid utträde ur församling.
    Jag vet att det funkar så inom pingströrelsen, och är rätt säker på att det finns liknande system inom t ex EFK (i den mån dopet är medlemsgrundade, tror inte dom håller lika hårt på det).
  • Anonym (Carro)
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 10:24:42 följande:

Vilken frikyrka gäller det? Lättare att leta korrekt svar om man vet vilka kyrkor du lämnar/flyttar till
  • Anonym (medlem)
    Anonym (abc) skrev 2019-06-11 10:29:34 följande:
    Jag vet att det funkar så inom pingströrelsen, och är rätt säker på att det finns liknande system inom t ex EFK (i den mån dopet är medlemsgrundade, tror inte dom håller lika hårt på det).

Okej, tack för svaret! 

Men jag hör gärna från fler om någon skulle ha andra erfarenheter. :) 

• Anonym (Sanna)

Den församling där du döptes bör ha en dopbok (eller ett register) där de som döps skrivs in, så du kan alltid kontakta den församlingen och be om ett dopintyg (även om du därefter skulle ha varit medlem i annan församling/samfund).

Om du går in i en frikyrkoförsamling brukar de i medlemssamtal fråga när du döptes och det räcker oftast att du själv uppger det (kan du inte exakt datum brukar år vara tillräckligt). Är det svenska kyrkan du vill gå med i (de har ju faktiskt också dopet som grund för medlemsskap) och du för länge sedan döptes i SvKy, men sedan gått ur så finns anteckningarna om dop fortfarande kvar i deras register.

• Anonym (medlem)
    Anonym (Carro) skrev 2019-06-11 11:58:02 följande:
    Vilken frikyrka gäller det? Lättare att leta korrekt svar om man vet vilka kyrkor du lämnar/flyttar till

Kommer lämna pingst, så om de håller på de rutiner som (abc) svarade så borde jag ju då få ett dopbevis (men av olika anledningar som jag inte vill gå in på känner jag mig lite osäker på det).

Men inte helt säker på vad jag kommer flytta till. Lite det som är grejen med att jag frågar så allmänt. Jag vet inte säkert om jag vill vara kvar i den gamla kyrkan ända tills jag går med i en ny. Och om jag i framtiden skulle vilja byta ytterligare en gång, finns då risken att jag kommer behöva ett dopintyg även om det inte behövs denna gång? Så ja, alla erfarenheter är intressanta att få höra. Ett definitivt svar kan jag ju såklart bara få från de specifika kyrkorna, men skulle gärna höra andras erfarenheter för att få lite koll på hur det funkar generellt.  

• Anonym (medlem)
    Anonym (Sanna) skrev 2019-06-11 12:21:05 följande:

Den församling där du döptes bör ha en dopbok (eller ett register) där de som döps skrivs in, så du kan alltid kontakta den församlingen och be om ett dopintyg (även om du därefter skulle ha varit medlem i annan församling/samfund).

Om du går in i en frikyrkoförsamling brukar de i medlemssamtal fråga när du döptes och det räcker oftast att du själv uppger det (kan du inte exakt datum brukar år vara tillräckligt). Är det svenska kyrkan du vill gå med i (de har ju faktiskt också dopet som grund för medlemsskap) och du för länge sedan döptes i SvKy, men sedan gått ur så finns anteckningarna om dop fortfarande kvar i deras register.

Tack för bra svar! Gissar att du har någon erfarenhet från det med att i medlemssamtal bara uppge när man blivit döpt? I så fall, vilket samfund gällde det? 

Och det där med att svenska kyrkan har dopet som grund för medlemsskap, kom det efter att kyrkan skildes från staten då? För tidigare blev man väl medlem automatiskt vid födseln?

• Fjäril kär
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 12:29:14 följande:

Tack för bra svar! Gissar att du har någon erfarenhet från det med att i medlemssamtal bara uppge när man blivit döpt? I så fall, vilket samfund gällde det? 

Och det där med att svenska kyrkan har dopet som grund för medlemsskap, kom det efter att kyrkan skildes från staten då? För tidigare blev man väl medlem automatiskt vid födseln?

Ja när svenska kyrkan skildes från staten krävs aktivt dop för att bli medlem i kyrkan. Den döpta som går ur kyrkan men vill bli med igen behöver bara betala en viss avgift. En gång döpt, alltid döpt.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (medlem) skrev 2019-06-11 12:29:14 följande:

Ja, Equmeniakyrkan är det som jag har bäst koll på. I den församling jag är med får en ny medlem fylla i en blankett till församlingsboken/registret i samband med medlemssamtal och där skriver en in datum/år för dop själv.

Vad gäller svenska kyrkan blev den som föddes och hade en/båda föräldrar som medlem i SvKy medlem automatiskt, men nu kan föräldrarna välja att deras barn blir medlem i väntan på dop och då för barnet själv ta ställning till både dop och medlemsskap i typ konfirmandålder.
Svar på tråden Fråga till er som blivit medlem i en kristen församling som kräver dop för medlemskap?