• Anonym (Osäker)

Candesartan (Kairasec) mot högt blodtryck. Vågar jag ta den, biverkningar?

Har fått recept på Candesartan, Kairasec mot mitt höga blodtryck. Men är rädd för biverkningar, är det nån här som tagit den o kan berätta hur det funkat för er? Vill helst hitta ett annat sätt att få ner blodtrycket, helst inga mediciner alls. Men måste jag så måste jag såklart. 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Candesartan (Kairasec) mot högt blodtryck. Vågar jag ta den, biverkningar?
  • FtS70

Ja, det vågar du! Hypertoni skall behandlas och biverkningarna från ditt preparat är harmlösa för de allra flesta.

• Woopsie

Ta dom! Blodtrycksmediciner är väldigt välforskade då det ligger så mkt pengar i det och oftast med få biverkningar. Vill du slippa blodtrycksmediciner i framtiden är detta bästa tipset: Motion är oftast lika effektivt som en låg dos blodtrycksmedicin. Så ligger du bara lätt förhöjt i ditt tryck och vill slippa medicinering- ut och rör på dig om du inte redan gör det. Få bättre kondis helt enkelt. 30 min flås-aktivitet om dagen är tillräckligt för den hälsosamma effekten. Viktigt då att det blir av nästan varje dag. Längre pass 1-2 ggr i veckan har inte lika bra effekt. Just den dagliga motionen fungerar bäst.

• Woopsie

Andra tips:

Är du överviktig- gå ner i vikt.

Stressar du- förändra din livssituation för att reducera stressen.

Brukar du nikotin- sluta med det, det höjer också blodtrycket.

• Anonym (...)

Jag äter tre olika tabletter mot högt blodtryck; candesartan, metroprolol och salures och har inga biverkningar av dem såvitt jag vet. Har för övrigt haft högt blodtryck sedan jag var i 20-årsåldern utan att vara stressad, överviktig eller rökare. Vissa har det genetiskt. Min morfar hade högt blodtryck och diabetes och blev ändå 97 år, så jag hoppas på hans gener.

• Anonym (Osäker)

Kommer att ta dom men är lite rädd för att bli yr o trött (dåligt vid biilkörning t ex). Anonym (...), vad hade din morfar för blodtryck, o var han helt frisk utom diabetesen o blodtrycket? Levde hälsosamt?

Woopsie o FtS70:  jag vet men tack ändå för tipsen.  Men det där med motion, kanske en dum fråga men hur vet man det säkert? Om det nu finns några säkra "bevis" från medicinskt håll. Alltså inte bara några råd på nån hälsosida att man ska motionera mera.

F ö gillar jag att komma ut o röra på mig, bara det blir av..

• Woopsie
    Anonym (Osäker) skrev 2019-06-11 22:07:41 följande:

Kommer att ta dom men är lite rädd för att bli yr o trött (dåligt vid biilkörning t ex). Anonym (...), vad hade din morfar för blodtryck, o var han helt frisk utom diabetesen o blodtrycket? Levde hälsosamt?

Woopsie o FtS70:  jag vet men tack ändå för tipsen.  Men det där med motion, kanske en dum fråga men hur vet man det säkert? Om det nu finns några säkra "bevis" från medicinskt håll. Alltså inte bara några råd på nån hälsosida att man ska motionera mera.

F ö gillar jag att komma ut o röra på mig, bara det blir av..

Orkar inte leta fram länkar just nu men det finns väldigt många studier gjorda. Om du gärna vill kan jag gå igenom pubmed imorgon och ta fram ett gäng vetenskapliga granskade studier?

En simpel men ack så talande studie som jag minns från en föreläsning under utbildningen (Bma) var att dom lät ett gäng motionera regelbundet i 4 veckor. Deras blodtryck sjönk tillfredställande. Sen fick dom vara så stillasittande som möjligt i 4 veckor, deras blodtryck steg. Så intressant just att det ger så snabb effekt och slutar man får man genast betala priset.
  • Anonym (BT)

Med tanke på att högt blodtryck kan orsaka  stroke, så ser jag det mer som att jag absolut inte vågar låta bli att ta medicin som sänker trycket.

Jag fick testa ett antal olika pga biverkningar innan jag hittade en som har effekt utan biverkningar. 

• Anonym (Osäker)

FtS70:  tack för länken, klart intressant..

Woopsie:  ja, gärna! Den där studien, undrar lite hur mycket dom motionerade: hur många timmar o minuter i veckan, vilken sorts motion (kanske är viktigt?!) o om man måste komma upp i en viss puls eller liknande för att det ska få effekt. Simning t ex, det funkar inte alls på mig. Blir lite för "mesigt", kommer inte upp i dom där hastigheterna så jag blir andfådd när jag simmar öht. 

BT:  lite där är jag också. Trycket måste ner, att det inte är nåt att leka med.

Tycker bara det är konstigt, jag är inte tjock utom pyttelite på magen (nedre bmi) vilket jag haft i många år utan att haft högt blodtryck innan. Dricker inte, äter vettigt o lever sunt. Varför just jag då? Men vi har det här i släkten så vill inte riskera nånting.

• Woopsie
    Anonym (Osäker) skrev 2019-06-12 13:35:49 följande:

FtS70:  tack för länken, klart intressant..

Woopsie:  ja, gärna! Den där studien, undrar lite hur mycket dom motionerade: hur många timmar o minuter i veckan, vilken sorts motion (kanske är viktigt?!) o om man måste komma upp i en viss puls eller liknande för att det ska få effekt. Simning t ex, det funkar inte alls på mig. Blir lite för "mesigt", kommer inte upp i dom där hastigheterna så jag blir andfådd när jag simmar öht. 

BT:  lite där är jag också. Trycket måste ner, att det inte är nåt att leka med.

Tycker bara det är konstigt, jag är inte tjock utom pyttelite på magen (nedre bmi) vilket jag haft i många år utan att haft högt blodtryck innan. Dricker inte, äter vettigt o lever sunt. Varför just jag då? Men vi har det här i släkten så vill inte riskera nånting.

Kommer ej ihåg vad dom hade gjort i just den studien. 30 minuters pulshöjande aktivitet om dagen är det som rekommenderas just för att få den hälsosamma hjärt-kärleffekten (vad sjukvården rekommenderar efter sammanställande av mängder av forskning) Du ska bli lite varm och svettig helt enkelt. Några maratonlopp där man tar ut sig totalt behövs alltså inte om man nu inte råkar gilla det :). En rask power walk med lite backar är fullt tillräckligt. Det viktiga är återigen att detta blir något näst intill dagligt gjort.

Jag ska försöka hinna söka lite artiklar på jobbet imorgon om jag hinner! :)
Svar på tråden Candesartan (Kairasec) mot högt blodtryck. Vågar jag ta den, biverkningar?