Anonym (Osäker) skrev 2019-06-12 13:35:49 följande:
FtS70: tack för länken, klart intressant..
Woopsie: ja, gärna! Den där studien, undrar lite hur mycket dom motionerade: hur många timmar o minuter i veckan, vilken sorts motion (kanske är viktigt?!) o om man måste komma upp i en viss puls eller liknande för att det ska få effekt. Simning t ex, det funkar inte alls på mig. Blir lite för "mesigt", kommer inte upp i dom där hastigheterna så jag blir andfådd när jag simmar öht.
BT: lite där är jag också. Trycket måste ner, att det inte är nåt att leka med.
Tycker bara det är konstigt, jag är inte tjock utom pyttelite på magen (nedre bmi) vilket jag haft i många år utan att haft högt blodtryck innan. Dricker inte, äter vettigt o lever sunt. Varför just jag då? Men vi har det här i släkten så vill inte riskera nånting.
Kommer ej ihåg vad dom hade gjort i just den studien. 30 minuters pulshöjande aktivitet om dagen är det som rekommenderas just för att få den hälsosamma hjärt-kärleffekten (vad sjukvården rekommenderar efter sammanställande av mängder av forskning) Du ska bli lite varm och svettig helt enkelt. Några maratonlopp där man tar ut sig totalt behövs alltså inte om man nu inte råkar gilla det :). En rask power walk med lite backar är fullt tillräckligt. Det viktiga är återigen att detta blir något näst intill dagligt gjort.
Jag ska försöka hinna söka lite artiklar på jobbet imorgon om jag hinner! :)