Fordonskatt
Har fått hem räkningen nu efter mitt bilköp.
Pengarna ska vara registrerade på transportstyrelsens konto den 26:e.
Jag ringer då upp transportstyrelsen för att be dom att flytta fram datumet åtminstone 2 dagar eftersom att man får lönen den 25:e och det tar ju ibland några dagar för pengarna att komma in.
Det hela slutar med att dom hänvisar mig till skatteverket och skatteverket hänvisar mig tillbaka till transportstyrelsen.
Tydligen är det en "lag" på att skatten ska vara inbetald 21 dagar efter ett bilköp.
Va är det här för fjanteri rent ut sagt ? Menar, man köper ju inte en bil baserat på när pengarna ska vara registrerade på transportstyrelsens konto! Självklart förväntar man sig att det är runt 28:e eller ev sista dagen i månaden.
På detta tar dom även 100 kr i förseningsavgift (vet inte om det var per dag?) och fordonet få körförbud då det blir "avställt" i ca 2 dagar tills pengarna är registrerade!
Alltså den som har bestämt detta, hur fasen tänker människan???
Tycker det är så konstigt då allt går att lösa med privata företag men så fort det handlar om statlig eller kommunalt så ska det bara vara problem!
VARFÖR !??? :@
Alternativet jag fick var att jag kunde ställa av fordonet själv i någon / några dagar för att få betala enbart några dagars skatt, och därefter får jag ställa på det för att få räkning på resterande skatt 21 dagar senare! ???????
Menar de där 100kr i påminnelseavgift är ju ren Ocker rent ut sagt när man väljer att lagföra 21 dagar istället för 31!
O tiden det tar för för dom att räkna om och skapa en ny faktura är ju enbart slöseri med skattepengar! Hade det då inte varit smidigare och vettigare att har sista inkomningsdag den 28:e eller den 31:e varje månad ?
Det är ju LÖJLIGT rent ut sagt !
Skatteverket om NÅGON vet att de flesta får lön den 25:e och vissa tydligen den 27:e. Varför väljer man att lagstadga då 21 dagar ? Någon som kan svara på detta ?
Man blir ju bara motarbetat i detta sjuka samhälle ! :@