• Anonym (oroli­gmamma­)
    Thu 13 Jun 2019 12:33
    915 visningar
    22 svar
    22
    915

    vårdnadstvist?

    Jag är helt förtvivlad och jag behöver råd, stöd och hjälp i detta.

    Igår damp det ner ett stämmningsbrev, mitt ex vill ha ensam vårdnad och att jag ska få träffa våra 2 barn på 9 och 11 år med umgängesstöd.

    Jag och mitt ex separerade för ca 7 år sen vi har gemensam vårdnad och har växelvis boende.

    Jag genomgick en behandling för 2 år sen mot alkoholbruk och har haft 1 återfall. Är i nuläget nykter och har på eget initiativ började lämna prover som bevis på det.

    Varannan vecka har funkat sisådär då han alltid har andra saker att göra på sina veckor och jag har alltid ställt upp och tagit dom. När det kommer till skolan så är det jag som har skött det mesta kontakten, får tom ringa och sjukanmäla dom på hans veckor.

    Förra måndagen ringde soc mig och sa att mitt ex hade gjort en orosänmälan av våra barn. I anmälan tog han upp att jag super hela tiden, att jag är psykiskt sjuk m.m vilket inte alls stämmer.

    Efter några dagar ringer sov mig igen och berättar att dom inte kommer inleda någon utredning. Jag hör av mig till mig ex och vill ha hem mina barn som jag inte fått haft på över 1 vecka men han svarar bara att det funkar inte så!

    Sen ingen kontakt och igår fick jag alltså ett stämmningsbrev.

    Han har även blockat inkommande samtal från mig till min dotter så jag inte kan prata med henne.

    Jag kan inte sova, jag kan inte äta, gråter eller ligger och stirrar i väggen. Jag är rädd, jag saknar mina fina barn. Kommer jag förlora dom!!??

    Kan även tillägga att mitt ex har en ny tjej som inte bor i samma stad som oss och för någon månad så sa min yngsta till mig att "Vi ska flytta". Är rädd att det är därför han vill ha ensam vårdnad nu.

    Har ofta varit så att exet planerar saker även på min vecka och jag får veta det när han redan har involverat barnen vilket gör att jag inte säger nej för att inte såra barnen.

  • Svar på tråden vårdnadstvist?
  • Anonym (jur)
    Thu 13 Jun 2019 12:43
    #1
    +1

    Du behöver omgående skaffa dig ett juridiskt ombud, har du hemförsäkring så kan en större del av kostnaden täckas av den och har du inte hemförsäkring eller om den inte går att använda så kan du vara berättigad till rättshjälp enligt rättshjälpslagen.

    Det juridiska ombudet sköter ansökningar till försäkringsbolag resp. rättshjälp

  • Thu 13 Jun 2019 13:44
    #2
    +1

    Börja med att skaffa en advokat. Bums! Då får du all hjälp!

    Spara alla meddelanden osv. Försök spela in samtal.

    Att han undanhåller barnen från dig är inte till hans fördel i alla fall.

    Det är en lång process som kan ta år att få igenom. Kämpa!

  • Anonym (oroli­gmamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 13:55
    #3

    Tack. Jag har ringt en advokat, hon skulle ringa tillbaka till mig.

    Skickade sms till pappan att jag vill träffa mina barn idag men han svarar inte. Får han verkligen hålla dom ifrån mig??

  • Thu 13 Jun 2019 13:56
    #4

    Nej, men det är bara till hans nackdel att inte vilja samarbeta.


    Anonym (oroligmamma) skrev 2019-06-13 13:55:07 följande:

    Tack. Jag har ringt en advokat, hon skulle ringa tillbaka till mig.

    Skickade sms till pappan att jag vill träffa mina barn idag men han svarar inte. Får han verkligen hålla dom ifrån mig??


  • Anonym (jur)
    Thu 13 Jun 2019 14:20
    #5
    Anonym (oroligmamma) skrev 2019-06-13 13:55:07 följande:

    Tack. Jag har ringt en advokat, hon skulle ringa tillbaka till mig.

    Skickade sms till pappan att jag vill träffa mina barn idag men han svarar inte. Får han verkligen hålla dom ifrån mig??


    Det är inte helt lätt att svara på, det beror på vilka skäl han åberopar om det exempelvis kan finnas stöd för agerandet enligt föräldraansvaret i föräldrabalken.

    Den gemensamma vårdnaden och umgänget är det reglerat i någon dom eller är det en överenskommelse mellan föräldrarna?
  • Thu 13 Jun 2019 14:24
    #6

    Han är orolig över barnen pga mitt alkoholbruk och mående säger han jag dricker inte längre och mitt mående är det inget fel på förutom nu när han sa att han ska ha barnen jämt.

    växelvis boende är ett muntligt avtal som vi som sagt har haft i 7 år.

  • Anonym (jur)
    Thu 13 Jun 2019 16:33
    #7
    +1
    merasta78 skrev 2019-06-13 14:24:39 följande:

    Han är orolig över barnen pga mitt alkoholbruk och mående säger han jag dricker inte längre och mitt mående är det inget fel på förutom nu när han sa att han ska ha barnen jämt.

    växelvis boende är ett muntligt avtal som vi som sagt har haft i 7 år.


    Det är viktigt att ditt ombud får hela bilden för att kunna göra ett så bra arbete som möjligt för dig, det är bara du som förlorar om du "mörkar" omständigheter när du talar med ditt ombud.

    När ombudet vet hur det hela ser ut kan också ombudet se vilken väg som är lämpligast
  • Anonym (oroli­gmamma­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 22:48
    #8
    +1

    Jag kommer inte mörka någonting utan kommer vara ärlig. Allt känns bara så overkligt och jag vet inte hur jag ska klara mig igenom det här

  • Anonym (jur)
    Thu 13 Jun 2019 23:19
    #9
    +1
    Anonym (oroligmamma) skrev 2019-06-13 22:48:45 följande:

    Jag kommer inte mörka någonting utan kommer vara ärlig. Allt känns bara så overkligt och jag vet inte hur jag ska klara mig igenom det här


    Förutom ett bra ombud kommer du att behöva bra och nära vänner som kan stötta dig genom den här processen.
  • Anonym (oroli­gmamma­) Trådstartaren
    Thu 18 Jul 2019 13:02
    #10

    Jag mår så dåligt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Pratade precis med barnens pappa, han sa att jag kommer bara få träffa dom hemma hos honom tills vi har fått en dom. Jag frågade varför, han sa du vet varför..Jag säger att jag kan visa på papper att jag inte dricker då det är anledningen till vårdnadstvisten. Jag ifrågasatte varför jag inte kan få vara själv med dom en liten stund då säger han för att dom inte vill!

    Mitt hjärta går sönder. Jag vet inte vad jag ska tro men jag är rädd för att han manipulerar barnen.

    Barnen har inte uppvisat något förut att dom inte vill vara med mig och jag är rädd att det är ett spel från hans sida. Mina älskade barn!! Har han lyckats manipulera dom så kommer jag ju förlora mina barn.

    Dom få gånger som jag har träffat barnen så har dom varit som vanligt mot mig, Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Tänk om det är så att barnen verkligen inte vill vara med mig (vilket jag har svårt att tro då dom aldrig visat eller sagt något). Vad ska jag göra??

Svar på tråden vårdnadstvist?