• Anonym (Jag är TS)

bo själv vid gymn.studier? Ekonomi?

Min dotter vill bo själv i ort ca. 4.5 mil hemifrån och gå gymnasium där (om drygt ett år). Hon kan tänka sig hyra in sig i ett rum. Jag är inte direkt mot detta arrangemang. Varför inte?
    Tänker dock på pengarna. Har räknat lite på det och absolut minimum är 5700 kr/månad som det kan kostar med hyra, mat o resor+annat. Då har jag räknat snålt.
    Vilka bidrag kan hon söka? CSN går ju inte mer än själva bidraget? Inackorderingstillägg och bostadstillägg? Samtidigt? Jobba lite på helgerna kanske? Sen kan vi päron bidra med lite också.
    Har ni av er erfarenhet av detta? Låter det helt galet? Vill ha lite åsikter tack.

Alternativet är att pendla hem varje dag med buss.

• Svar på tråden bo själv vid gymn.studier? Ekonomi?
  • Anonym (Qwerty)

Inackorderingstillägg kan hon söka. Bostadsbidrag tveksamt då hon är minderårig. Sedan studiebidrag och underhåll från er x2.

Inackorderingstillägg är på ca 1300kr per månad, underhåll 1250kr per månad och underhåll 2073x2 (underhåll efter försäkringskassans norm). Så totalt ca 6700kr per månad. Plus då ev extrajobb och om ni föräldrar kan bidra med mer än vad underhållsbidragsnormen är på. Man få nog räkna med runt 3800-4000kr per månad för mat och personliga kostander och sedan en hyra.

• Anonym (Inackorderingstillägg)

Inackorderingstillägg är väl inte garanterat ifall kommunen anser att det inte finns skäl för flytt. Som tex att linjen finns närmre hemmet.

Ni kommer sannolikt att få ligga ute med ganska mycket pengar ifall din dotter hittar sig ett jobb samtidigt.

• Anonym (H)

När jag var 16 flyttade jag också iväg 4.5 mil hemifrån för att gå gymnasiet. Mamma betalade min hyra och satte in pengar på ett Coop-kort som jag fick handla mat för. Mitt studiebidrag fick jag betala övriga räkningar med och sen behålla resten själv. Jag jobbade inget extra, men kanske skulle ha gjort det då jag nu i efterhand kanske tycker att jag var lite bortskämd i mina tonår. Men jag var lugn och skötsam så allt gick väldigt bra!

• Anonym (H)

Och ja, jag hade inackorderingstillägg och bostadsbidrag.

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (Inackorderingstillägg) skrev 2019-06-13 23:32:42 följande:

Inackorderingstillägg är väl inte garanterat ifall kommunen anser att det inte finns skäl för flytt. Som tex att linjen finns närmre hemmet.

Ni kommer sannolikt att få ligga ute med ganska mycket pengar ifall din dotter hittar sig ett jobb samtidigt.

Det är csn och inte kommunen som betalar ut inackorderingstillägg. Annars stämmer sett att programmet eller inriktningen inte får finnas i hemkommunen och att det ska vara en friskola. www.csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/tillagg-till-studiestodet/for-gymnasiestudier/inackorderingstillagg.html
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (H) skrev 2019-06-13 23:36:55 följande:

Och ja, jag hade inackorderingstillägg och bostadsbidrag.

Man får inte bostadsbidrag som minderårig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Qwerty) skrev 2019-06-13 23:39:04 följande:

Man får inte bostadsbidrag som minderårig.

Inte? Då kanske jag minns fel då. Var väl när jag blev 18 då.
  • Anonym (Qwerty)
    Anonym (H) skrev 2019-06-13 23:41:10 följande:

Inte? Då kanske jag minns fel då. Var väl när jag blev 18 då.

Ja, från 18 kan man få det. Om man inte går gymnasiet. Föräldrarna är försörjningsstödet upp till 21 om man fortfarande går gymnasiet.
  • Anonym (.)

Jag var inackorderad i ett rum under hela gymnasiet. Hade 8 mil, hade aldrig gått att pendla med buss.

Jag fick studiebidrag + inackorderingsbidrag. Föräldrarna sköt till en liten slant, typ 1200kr eller liknande. Vill minnas att jag hade typ 1500kr efter hyran var betald, som skulle räcka till annat annat, typ kläder, mat, telefon, cykel, buss, dator osv.

Hade extremt fattiga år, och fick jobba som en galning på somrarna och lägga undan pengar, så man klarade sig fram till nästa sommar.

• Anonym (Jag är TS)

Ja. Jag misstänker min dotter kommer att möta några fattiga år men det är skola det också. 
    Jag ska ringa diverse myndigheter och lyssna med dem om bidrag o sånt. Det går ju inte att boka upp ett rum och sen uteblir en del pengar från typ CSN alt. FK....
    Sen har vi nödlösningen att hon bor hemma och det är ok för mig. Det blir väl lite gnissel men det går över.

• Anonym (Q)
    Anonym (Jag är TS) skrev 2019-06-13 23:09:35 följande:

Min dotter vill bo själv i ort ca. 4.5 mil hemifrån och gå gymnasium där (om drygt ett år). Hon kan tänka sig hyra in sig i ett rum. Jag är inte direkt mot detta arrangemang. Varför inte?

Tänker dock på pengarna. Har räknat lite på det och absolut minimum är 5700 kr/månad som det kan kostar med hyra, mat o resor+annat. Då har jag räknat snålt.

Vilka bidrag kan hon söka? CSN går ju inte mer än själva bidraget? Inackorderingstillägg och bostadstillägg? Samtidigt? Jobba lite på helgerna kanske? Sen kan vi päron bidra med lite också.

Har ni av er erfarenhet av detta? Låter det helt galet? Vill ha lite åsikter tack.

Alternativet är att pendla hem varje dag med buss.

"Sen kan vi päron bidra med lite också". Ni är försörjningsskyldiga, dottern får studiebidrag och eventuellt inackorderingsbidrag om det anses finnas skäl för henne att inte bo hemma. Men det är ändå upp till er föräldrar. Hoppas verkligen att du inte menar som det låter att du vill lämpa över försörjningsansvaret för ditt barn på staten.

Jag flyttade själv hemifrån i den åldern, mamma betalade hyran, billig då, och jag betalade el, telefon, mat, kläder, nöjen och övrigt med studiebidrag och extrajobb.
Svar på tråden bo själv vid gymn.studier? Ekonomi?