• Okändmark

    Skicka mitt barn till umgänge på skyddat boende

    Hej allihop,

    Jag undrar ifall det är någon därute som upplevt samma eller liknande situation och har goda råd.

    I snart ett halvår så har min dotter bott hos mig på heltid genom ett interimistiskt beslut i tingsrätten. Mamman flyttade långt iväg av olika anledningar (det kom en orosanmälan och utredning gjordes, brister i basala behov hos halvsyskon och allmän misär uppmärksammades). 

    Det blev umgänge var 3e helg och skype flera ggr i veckan.

    Sedan en dryg månad tillbaka så har något hänt i den nya hemkommunen vilket lett till att mammans "nya" partner" (som är förälder till halvsyskon) inte längre verkar vara kvar i bilden - dock trolig hotbild. En ny orosanmälan gjordes från kommunen med ord som våld i hemmet, brist i basala behov till barn och ingrott smuts i nya hemmet.

    Det blev skyddat boende för mitt ex med hennes andra barn och umgänge blev inte på tapeten då det inte var praktiskt möjligt, mamman ville dock att jag skulle skicka upp men även om det var möjligt så hade jag inte velat det.

    Nu ska mamman vara tillbaks i sin nya hemkommun i en ny skyddad adress och därför är det nu praktiskt möjligt igen med umgänge.

    Jag är orolig då hon inte klarat av sina barn när hon bott ihop med sin sambo som verkade göra det större "arbetet" hemma, nu ska hon ta båda samtidigt som min dotter kommer på besök? Min dotter upplevde våldet (endast åskådare) som mamman och sambon utsatte för varandra - dock ska sambon ha varit "värre" (inget grovt). 

    Har någon av er behövt skicka era barn till liknande hem och hur har det gått? Även om det inte finns risk för våld (vad vet jag som inte har någon insyn..) så är jag orolig för att det kommer påverka min dotter negativt, det ska vara meningsfullt för henne att hälsa på sin familj.

    Jag får även frågan vad jag behöver veta för att vilja skicka upp min dotter - problemet är att jag aldrig kommer få i stort sett total insyn i vad som påverkar min dotter där, så vad är tillräckligt? Kan jag kräva att få en utredningsplan samt riskbedömning?

  • Svar på tråden Skicka mitt barn till umgänge på skyddat boende
  • Griseknoen35

    Du har ingen möjlighet att checka in på hotell i närheten vi umgänge och ge dottern en mobil så hon kan ringa dig om en situation blir obehaglig och du snabbt kan ta dig dit och hämta henne? 

  • Anonym (Hm)

    Jag hade aldrig släppt i väg mitt barn i en sådan situation tror jag. Hur gammal är hon? Är hon lite äldre kan hon väl umgås med mamman på annan plats och behöver inte sova pch bo där? Träffas alla tillsammans (med dig) i ditt hem istället för att skicka iväg henne dit? Känns olustigt tycker jag.

  • Okändmark

    Möjlighet att ta mig upp: Mja jo, egentligen har man ju det. Mamman bor 7h bort, efter domstol så reser hon själv med flyg.. Hon finner sig i det och tycker det är skoj att flyga - får se hur länge det är så. Som förälder är det ett obehag att skicka iväg sitt barn så.. Dottern har ingen mobiltelefon, men kan säkert lära sig använda på en kvart. Men att skicka upp henne med den starka övertygelsen att det finns sån risk känns.. Har inga ord riktigt.

    Dottern är 7 år. Mamman kommer aldrig acceptera att ta med sina barn till min ort - ekonomiskt har hon ingen möjlighet och när det var på tapeten så har hon massa andra anledningar till varför det inte bör vara så. Jag kan tycka att det inte ligger någon rimlighet att jag+dottern ska åka upp och ge möjlighet till umgänge på annan plats bara för att hon inte ger en god miljö (även om det såklart är att föredra över att hon ska bo där över en helg).

  • Therescha

    Hur gammalt är barnet? Skulle inte du kunna följa med? Barnet bor med dig på typ hotell / vandrarhem och träffar mamman och syskonet när du är med?

  • Anonym (Hm)
    Okändmark skrev 2019-06-14 11:36:39 följande:

    Möjlighet att ta mig upp: Mja jo, egentligen har man ju det. Mamman bor 7h bort, efter domstol så reser hon själv med flyg.. Hon finner sig i det och tycker det är skoj att flyga - får se hur länge det är så. Som förälder är det ett obehag att skicka iväg sitt barn så.. Dottern har ingen mobiltelefon, men kan säkert lära sig använda på en kvart. Men att skicka upp henne med den starka övertygelsen att det finns sån risk känns.. Har inga ord riktigt.

    Dottern är 7 år. Mamman kommer aldrig acceptera att ta med sina barn till min ort - ekonomiskt har hon ingen möjlighet och när det var på tapeten så har hon massa andra anledningar till varför det inte bör vara så. Jag kan tycka att det inte ligger någon rimlighet att jag+dottern ska åka upp och ge möjlighet till umgänge på annan plats bara för att hon inte ger en god miljö (även om det såklart är att föredra över att hon ska bo där över en helg).


    Låter sanslöst. En sjuåring som ska flyga själv och till ett skyddat boende med ev. hotrisk. Nej jag skulle inte känna mig trygg heller jag förstår dig precis. 
    Varför kan inte mamman flyga till er? Har domstolen bestämt detta? Kan du inte uttrycka din oro kring detta, dels att din dotter ska flyga ensam så lång och att du inte känner tillit till mamman och boendet? 

    Konstigt hur rätten dömer tycker jag. Det borde ha varit mer rimligt att mamman flyttade närmare er isådanfall alternativt att mamman flyger till er och bor i närheten då hon vill träffa dottern.Är det inget som går att ordna?
  • Anonym (Hm)
    Therescha skrev 2019-06-14 11:40:44 följande:

    Hur gammalt är barnet? Skulle inte du kunna följa med? Barnet bor med dig på typ hotell / vandrarhem och träffar mamman och syskonet när du är med?


    Också ett bra alternativ.
  • Okändmark

    Domen kom innan skyddat boende blev aktuellt. Sen dess har det varit diskussion med socialen i min och mammans kommun. Mammans kommun säger att den skyddade adressen är trygg och min kommun säger mest "vad behöver du veta för att känna sig trygg i att skicka upp dottern" (vårdnadsutredning, pågående) samt en annans instans som inte är kopplad till oss längre (tidigare orosanmälan) som säger att de tycker det är rimligt att jag är väldigt beskyddande när det är den rådande situationen.

    Det jag tycker är jättesvårt är vad fasen behöver jag veta för att känna mig trygg? Vad är rimligt att jag ens får veta? Bara för att soc där uppe kanske säger att det är en trygg plats mamman på så innebär inte det i mina öron att det är lämpligt. Hur säkerställer man att det är lämpligt med ord?

    Jag känner ingen som helst tillit, mamman har ljugit om allt, stort och smått. Hon sätter alltid sig själv i centrum, vår dotter är inte fokus utan det är principer. Hon missar skypeumgängen utan att höra av sig, kan höra av sig efter någon dag. När dottern väl frågar mamman fint om varför det inte blivit av så smutskastar mamman mig om att det är jag som sett till att det inte blivit av (då jag inte frågar ut dottern om vad hon fått höra för det är inte bra för henne så får jag bara höra allt spontant från henne och det har varit väldigt mycket ljugerier om hur jag är stora boven i allt sedan dottern föddes).

    Hon säger även att jag är samma fara för mitt barn som exets sambo var vilket gör mig än mer orolig.

    Kan man kräva någon form av redogörelse för hur hon tänkt genomföra ett umgänge?

Svar på tråden Skicka mitt barn till umgänge på skyddat boende