• Anonym (Lj)

    metastaser i hjärna och lever?

    Sitter med sorg efter dagens besök hos läkaren. Min mamma, ca 60 år, fick aggressiv hudcancer i fjol. I december upptäckte de att hon hade metastaser i lymfan och mjälten. Nu visade det sig att det spridit sig till hjärnan och levern. Det handlar om SMÅ metastaser säger läkaren....

    Någon som har erfarenheter? Hur längde levde han eller hon efter diagnosen?

    Förlorade pappa i cancer för 4 år sedan, hans sjukdomsförlopp pågick i 2 år innan han gick bort. Funderar på om det kommer gå ännu fortare för älskade mamma... Man vill ju leva som vanligt, leva i nuet, och sjävklart uppskattar man varandra mer.. Men funderar om jag kanske borde ställa in familjesemestern och vara med henne om det är kort tid kvar.. Ville inte fråga läkaren om prognos då jag vet att mamma inte ville veta.

  • Svar på tråden metastaser i hjärna och lever?
  • Plupp73

    Nu utgår jag ifrån att det gäller hudcancerformen malignt melanom, som är känd för att metastasera till kroppens alla organ inkluderat hjärna och lever.

    Prognosen beror lite på tumörens karaktärsdrag, om den är mottaglig för immunoterapi, om den är BRAF-muterad etc. Sedan beror det på din mammas allmäntillstånd i övrigt. Ni får orata med behandlande läkare och ställa frågorna. Det är oerhört svårt att ge prognostisk överlevnadstid dock, och ingenting man brukar uttala.

  • Anonym (Min mamma)

    Min mamma har levt med malignt melanom i 22 år. Fick det när jag var 14år. Men lever ännu. Men äter bromsmedicin för att tumörer inte ska bildas så snabbt. Och går ännu på regelbundna koller.

  • Flaffy

    Svårt läge det här. Omöjligt att sia om hur lång tid det rör sig om. Det är jätteviktigt att du är med på alla besök inom sjukvården. Vet du hur vårdplanen ser ut? Vilken behandling och/eller lindring. Du kan också be att få prata med doktorn enskilt. Om mamma ger sitt medgivande. Vid svår och utbredd cancer bör det finnas ett team runtomkring henne. Lev i nuet men planera för att hon blir sämre. Nu låter det krasst men se till att ha fullmakter iordning för ex vis bankärenden när hon blir så pass vissen att hon inte klarar det själv. Sedan är det väldigt jobbigt men värdefullt att samtala kring vita arkivet. Om jag vore du skulle jag ta tillvara på all tid som är kvar vare sig det handlar om 2 mån eller 2 år. Kram!

  • Anonym (Lj)

    Tack för svaren! Kommer ringa till läkaren på måndag för att få lite mer info. Gissar dock att de kommer vara diffusa då mamma ska göra fler magnetröntgen till veckan för att de ska vara mer säkra på läget samt besluta om de ska avbryta nuvarande behandling och påbörja immunterapi, eller inte. Vill bara förstå om det handlar om månader eller ett par år kvar... Läste någon stans att 10% av kvinnor med metastaser i hjärnan lever längre än 2 år. Vilket just nu känns som en hoppfull prognos om det vore så.. Har sett pappa försvinna och det gick så fort på slutet... så behöver ställa in mig om det snart är dags för mamma.

  • Anonym (Hmm)

    Jobbiga besked för din mamma och dig. Om din mamma ska göra fler undersökningar redan nästa vecka är det nog bäst att du väntar med att kontakta läkaren tills efter undersökningarna är gjorda. Innan dess kommer ingen ny information att kunna ges!

    Du kommer inte kunna få några exakta besked om hur länge hon kommer att leva. På senare år har det kommit nya behandlingar mot malignt melanom. För vissa patienter fungerar dessa mediciner mycket bra och de kan leva länge även vid sjukdom som givit metastaser. Hennes vårdmottagning borde kunna erbjuda även dig som anhörig stöd. Har du frågor om planering etc ska du förstås kontakta hennes mottagning men några nya besked om behandling och prognos kan du inte vänta dig innan kompletterande undersökningar är gjorda, ny behandling är vald och startat och utvärderad efter en tids behandling.

  • Anonym (Lj)

    Jaaa, måste väl ha lite is i magen. Vi har aldrig tidigare frågat efter någon prognos då mamma inte vill veta. Men jag känner att jag behöver veta, utan att informera henne om det, givetvis. Men det är väl lika bra att jag ringer efter hennes magnetröntgen..

  • Anonym (synd)
    Anonym (Lj) skrev 2019-06-15 20:22:58 följande:
    Jaaa, måste väl ha lite is i magen. Vi har aldrig tidigare frågat efter någon prognos då mamma inte vill veta. Men jag känner att jag behöver veta, utan att informera henne om det, givetvis. Men det är väl lika bra att jag ringer efter hennes magnetröntgen..
    Jobbigt för anhöriga också när nån nära blir sjuk. Hoppas du har nån o prata med. Annars går du och bär på en hel del själv och det är inte lätt. 
    Jag håller tummarna att det går så bra som möjligt!  Kram
  • Plupp73
    Anonym (Lj) skrev 2019-06-15 01:15:19 följande:

    Tack för svaren! Kommer ringa till läkaren på måndag för att få lite mer info. Gissar dock att de kommer vara diffusa då mamma ska göra fler magnetröntgen till veckan för att de ska vara mer säkra på läget samt besluta om de ska avbryta nuvarande behandling och påbörja immunterapi, eller inte. Vill bara förstå om det handlar om månader eller ett par år kvar... Läste någon stans att 10% av kvinnor med metastaser i hjärnan lever längre än 2 år. Vilket just nu känns som en hoppfull prognos om det vore så.. Har sett pappa försvinna och det gick så fort på slutet... så behöver ställa in mig om det snart är dags för mamma.


    Inom vården har vi ej rätt att ge information till anhöriga, om patienten själv inte vill att någon skall veta. Du har alltså inte rätt att begära svar och besked om din mamma inte tillåter vården att ge dig beskeden
  • Anonym (Lj)
    Plupp73 skrev 2019-06-16 08:32:33 följande:

    Inom vården har vi ej rätt att ge information till anhöriga, om patienten själv inte vill att någon skall veta. Du har alltså inte rätt att begära svar och besked om din mamma inte tillåter vården att ge dig beskeden


    Sant. Men, mamma har gett sitt godkännande att jag pratar med vården om hennes tillstånd och behandling oavsett om hon är med eller inte.. Jag är med på varje sjukhusbesök och utifrån mina erfarenheter med min pappa så har jag alltid fått veta det jag undrat över, speciellt när slutet är nära.
  • Anonym (Hmm)

    Det är så svårt att vänta på besked och behandlingsresultat. Vet det av egen erfarenhet och genom yrket. Hoppas på bra besked för dig och din mamma <3

  • Anonym (Lj)

    Efter magnetröntgen så konstaterades att metastaser i hjärnan var falskt alarm. Petscan kan tydligen visa fel i just hjärnan... Vilket lugnade oss alla rejält. Men då canceraktiviteten har ökat så byter hon behandling från målstyrdbehandling (tabletter), till immunterapi. Hon verkar må bra och vi håller hoppet uppe. Jag har inte frågat läkarna om prognos eller liknande då jag tänker att det är helt beroende på hur hon svarar på den nya behandlingen. Då är det lättare att bara hoppas på det bästa.

  • Flaffy

    Tack för uppdatering! Det var ju ändå ett bra besked. Jag antar att ni har landat lite i situationen. Håller tummar och skickar varm kram till er båda!

  • Anonym (Hmm)

    Vad skönt att det inte fanns hjärnmetastaser. Håller båda tummarna för att immunterapi funkar!

  • Anonym (Styrke)

    Tack för uppdateringen, vad skönt med ett positivt besked. Håller tummarna för er.

Svar på tråden metastaser i hjärna och lever?