• Anonym (fundersam)

Svårare att få jobb när man är "äldre"?

Jag är arbetssökande. verkar jättesvårt att få tag i något jobb. Jag undrar om min ålder kanske kan påverka min chans att hitta någon som vill anställa mig, att yngre personer kanske är mer attraktiva på arbetsmarknaden? Jag är 36. 

• Svar på tråden Svårare att få jobb när man är "äldre"?
  • Michael 310

Beror nog på vilken typ av jobb man söker. Jag är i samma ålder och har inte haft några problem att byta jobb och bransch.

• Anonym (Mia)

Vad söker du för jobb? Vid 36 har man väl precis blivit varm i kläderna? ;)

• Anonym (fundersam)

Jag söker olika typer av jobb. Mest sånt som jag inte har utbildning i. 

• Anonym (Beror på)

Tror det beror på, vad har du gjort hittills i livet? Jag drar öronen åt mig om jag har en sökande som är 36 och har varit utan arbete länge, eller bara haft många, korta anställningar. Då tar jag hellre någon yngre som visar framfötterna.

• Anonym (80-åring)

Hade du varit över 55 år så hade jag förstått.En 36- åring är en ung person.

• MammaKajsa

Men om du söker jobb som du inte har utbildning i, så är väl kanske det anledningen till att du inte får jobbet? Inte din ålder ...   

• ttr

Det är inte din ålder du kan skylla på. Det är något annat.

• Anonym (.)

Runt 36 år brukar väl vara den mest populära åldern bland arbetsgivare, om man har erfarenhet. Det brukar vara när man närmar sig 50 som det kan börja bli svårare.

Men om du söker jobb som du inte är utbildad för (och kanske inte har så mycket erfarenhet av det heller?) så är det ju svårare. Om de ska lära upp någon helt från början vill de kanske ha någon yngre och billigare. 

• Anonym (önskelistan)

För att få jobb ska du:
    1: Ha minst 10 års eftergymnasial utbildning
    2: Ha minst 10 års erfarenhet
    3: Vara max 35. Vad då går inte ihop med 1&2?
    4: Tåla att få betalt och bli behandlad som en nybörjare. 
    5: Vara barnfri
    6: Inte ha något umgänge utanför arbetet och arbetskamraterna. Va? Fam-vadå?
    7: Inte använda sociala medier. Helst inte ens äga en mobiltelefon.
    8: Aldrig åka på semester utan att vara tillgänglig på mobilen (som du så klart inte har) och helst max 20 minuter från jobbet. Längre pendlig på vardagarna? Fan, har du ingen flygbil?
    9: Inte ha några egna idéer. Alla dina idéer är chefens idéer även om du kom på dem.
    10: Skippa lunchen. Lunch är för veklingar. Om det inte är lunch med chefen eller en viktig kund om det finns sådana.
    11: Aldrig i helvete vara sjuk. Glöm det. Utbränd? Ta en jävla alvedon och pallra dig till jobbet? Tuberkulos? Du kan nog komma och jobba ändå. Smitta inte ner alla bara, för bövelen.
    12: Va? Julafton? Aldrig hört talas om. Är det något politiskt skit de kommit på eller? Som Nationaldagen? 
    13: Och tro för fan inte att chefen har humor. Alla chefer lobotomeras som invigningsritual.

Mvh
    Chefen

• asdfgh

Söker du okvalificerade jobb? Såna där du konkurrerar på lika villkor mot ungdomar som precis tagit studenten? I så fall är du dyrare. Det är billigare att anställa någon under 25.

• Anonym (A)

Det kan bero på något annat än åldern.

Svar på tråden Svårare att få jobb när man är "äldre"?