• Fri 14 Jun 2019 21:30
    3306 visningar
    4 svar
    4
    3306

    Känslig 3 åring som gråter för allt

    Jag vet inte vad är det med min 3 åring. Att han har /hade haft trotsålder /period eller vad den nu kallas märkte vi tydligt precis 2 månader innan han fyllde 3.

    Men i senaste tiden började jag oroa mig, han verkar mer depimerad än trotsig. Han gråter för det allra minsta och ständigt hittar något anledning, sedan håller han på i 1 timme. Det hjälper inte mycket om man tröstar eller inte..eller skillnad hör det faktiskt: för om jag tröstar när han är ledsen så slutar han gråta efter ca 10 minuter men hittar en ny anledning att vara ledsen över inom närmaste 10 minuter; om jag låter honom gråta utan att trösta då slutar han efter ca 30-60 min men sedan är han lugn o glad i några timmar.

    Han kan verkligen bli ledsen över skitsaker som till ex att han vill ha O'boy precis när vi börjat äta middag, då säger jag att han kan få den efter maten, då gråter han. Väl efter när han har lugnat ner då äter han o jag fixar O'boy som jag lovat men han struntar i det o inte ens smakar ..

    Någon dom har varit med om liknande?

  • Svar på tråden Känslig 3 åring som gråter för allt
  • Fri 14 Jun 2019 21:47
    #1

    Uppmärksamhet/trygghetskontroll? Hittar på vilken anledning som helst för att få den. För att försäkra sig att du/ni finns där...skulle jag tro.

    Går över med lite tid. Vet man att det egentligen inte är den orsak han "hittar på " så säg istället eller visa att du förstår att han vill ha /behöver lite mys och trygghet en liten stund. När han känner att du finns där så kommer det så småningom att släppa.

  • Fri 14 Jun 2019 22:56
    #2

    Min treåring håller också på så, han gråter och gnäller hela tiden. Är också orolig, för min andra treåring håller inte alls på så (tvillingar), han är alltid glad och positiv. Men med treåring nr 1 börjar dagen med gråt. Han gråter när han vaknar för att han letar efter sin bil som han alltid håller i handen när han sover, och då måste man hitta den snabbt som attans för att inte väcka hela huset. Sen gnäller han "mjöööölk". Jag säger "ok jag går och värmer upp mjölken". Han börjar gråta "mjööööölk". "Men jag säger ju att du ska få mjölk!". Jag blir irriterad och han ledsen - varje morgon. Han blir alltid arg/ledsen/upprörd över smågrejer. T.ex om jag skär hans mat i bitar så kan han plötsligt bli upprörd över det för att han inte ville äta maten på det sättet typ. Eller om jag sätter på något på tv som hans bror tycker om men inte han så kan han bli helt hysterisk. Jag vet inte om det här är trotsålder eller något annat faktiskt. Får hålla lite koll på det här.

  • Sat 15 Jun 2019 19:12
    #3
    louisa83 skrev 2019-06-14 22:56:50 följande:

    Min treåring håller också på så, han gråter och gnäller hela tiden. Är också orolig, för min andra treåring håller inte alls på så (tvillingar), han är alltid glad och positiv. Men med treåring nr 1 börjar dagen med gråt. Han gråter när han vaknar för att han letar efter sin bil som han alltid håller i handen när han sover, och då måste man hitta den snabbt som attans för att inte väcka hela huset. Sen gnäller han "mjöööölk". Jag säger "ok jag går och värmer upp mjölken". Han börjar gråta "mjööööölk". "Men jag säger ju att du ska få mjölk!". Jag blir irriterad och han ledsen - varje morgon. Han blir alltid arg/ledsen/upprörd över smågrejer. T.ex om jag skär hans mat i bitar så kan han plötsligt bli upprörd över det för att han inte ville äta maten på det sättet typ. Eller om jag sätter på något på tv som hans bror tycker om men inte han så kan han bli helt hysterisk. Jag vet inte om det här är trotsålder eller något annat faktiskt. Får hålla lite koll på det här.


    Exakt! Precis så är det hos oss också.. han dricker enbart mjölk - vi försöker förebygga alla bråk så gott vi kan - så mjölk är en sak vi alltid måste ha hemma, skulle det ta slut när affären är stängt då blir det jävla liv ..

    jag har ett barn som är 4 nu men så var det inte med henne.. så ja man blir lite fundersam ...
  • Sat 15 Jun 2019 23:21
    #4
    Orolig över barn skrev 2019-06-15 19:12:42 följande:

    Exakt! Precis så är det hos oss också.. han dricker enbart mjölk - vi försöker förebygga alla bråk så gott vi kan - så mjölk är en sak vi alltid måste ha hemma, skulle det ta slut när affären är stängt då blir det jävla liv ..

    jag har ett barn som är 4 nu men så var det inte med henne.. så ja man blir lite fundersam ...


    Precis, mjölk är first priority hemma. Måste alltid räkna hur många liter man har så det räcker till nästa inköp. Ja du, vi kan ju titta till varandra om något år igen och kolla om det blivit något bättre? Och om vi båda överlevt situationen? Här verkar det ju inte riktigt som att någon kan hjälpa till så vi får väl fortsätta lida i det tysta
Svar på tråden Känslig 3 åring som gråter för allt