• Skruf90

    Hjälp med sömn!

    Jag har en snart 9-månaders bebis som alltid har sovit dåligt och jag känner att vi behöver hjälp med saker vi kan tänka på och idéer vi kan testa...

    Barnet har som sagt alltid sovit dåligt och varit väldigt fäst vid mig. Hon vaknar varannan timme på natten och vill bli ammad. Hon sover två gånger på dagen. Tar ej napp. Hon kan inte somna själv utan jag måste ligga med henne, och även då har hon jättesvårt att komma till ro. Detta gäller både på dagen och på kvällen. Hon har ganska nyligen lärt sig somna hos pappa, det funkar dock bara på dagen, inte på kvällen och hon kan absolut inte somna om om pappan tar henne på natten, hon panikskriker tills jag tar över, och kräver att få amma.

    Vi försöker ha en rutin för henne där hon sover vid ungefär samma tid på dagen och lägger sig vid samma tid på kvällen. Vi ger gröt, byter blöja, borstar tänder, tar på pyjamas. Sen lägger vi oss och sjunger godnatt-visor. Hon spjärnar och stretar och ställer sig upp, lägger sig ner, ammar nån sekund och sen börjar det om. Tar jag väck bröstet får hon panik. Läggningarna tar jättelång tid och jag är helt slut.

    Jag vill att min lilla flicka ska få ro i kroppen och kunna slappna av och sova gott. Jag vill sluta amma och helst att hon ligger i egen säng. Nu vaknar hon lätt och känner hon att jag inte är där skriker hon. Vi har testat att lägga henne när hon visar första tecknet på trötthet, och vi har testat hålla henne uppe tills hon är jättetrött. Ingen skillnad.

    Jag vill inte låta henne skrika sig till sömns, men annars är jag villig att testa det mesta. Nån som har några tips och råd?

  • Svar på tråden Hjälp med sömn!
  • Kritask

    Jag skulle vänt mig till BVC för stöttning. Mitt tips är rulla vagns sovschema. Det funkar jättebra här hemma! Min tjej är 7 månader och sover nu från 19-19.30 på kvällarna och vaknar någon gång mellan 6 och 7 på morgonen sedan vi började med det!

    Mitt bästa tips är att ge det tid och ta en sak i taget. Det som funkade för mig var att börja med att liggamma i sängen och sedan successivt öka avståndet mellan oss. Igår somnade hon med mig sittandes brevid sängen. (Innan hade kag ammat henne dubbelvikt över spjälsängen, obekvämt men en del i ledet att få henne att somna själv)

    Vi har en tydlig nattningsrutin med pyjamas, välling, amning och sedan gonatt. Jag har det kolsvart i rummet under hela tiden. När hon söker kontakt så säger jag bara ?Schh, mamma är här? och stryker henne medurs på magen. Inför varje natt är mitt inre mantra ?mörkt, mätt och utttåkad?. Det var skrik och gråt i början. ?Bara? att trösta i första hand utan att lyfta upp henne ut sängen ALLTID utan att lämna rummet. En månad av lämpande med läggningar som tagit 2 timmar har nu lönat sig och proceduren tar numera 30-40 min.

    Hoppas det var till någon hjälp :)

    Förresten, hur ammar hon under dagen? Snuttar hon då också? Äter hon bra?

  • Skruf90

    Tack så mycket för ditt svar! Jag försöker vyssja och säga ?mamma är här, nu är det dags att sova? när hon skriker men det hjälper inte... kanske ska vara hårdare för till slut ger jag ju bröstet ändå. Vi har inte gett välling, kanske ska testa det istället för gröt. Och rummet blir inte så mörkt med persienner, men kan skaffa mörkläggningsgardiner. Tack för alla dina tips, mycket värt att testa- ska kolla rulla vagn lite närmre med. Tycker ändå hon sover rätt likt deras schema på dagen och lägger sig för natten typ samma tid och vaknar samma tid på morgonen, bara att hon har massa uppvak på natten och behöver mig för att somna om.

    På dagen ammar hon väldigt lite, hon blir så lätt distraherad men lägger jag henne kräver hon ändå bröstens närvaro så att säga hehe. Lägger pappa henne går det bra utan bröst.

    Tusen tack igen för du tog dig tid att skriva, uppskattar det!

  • Mackan87

    Nu var inte vår situation alls lika jobbig som eran verkar vara, men min son ammade också varannan timme dygnet runt länge. Vid 8 månaders ålder var det bättre men han vägrade sova hela natten i sin säng utan vaknade flera ggr per natt och antingen fick jag (som tog de allra flesta nätterna) honom att somna igen efter 30-60 min el så gav jag upp eftersom han bara ville sova hos mig tätt tätt tätt så jag knappt fick sova själv plus att han skulle amma/snutta i stort sett hela tiden. Så vid 8-9 månader fick jag nog. Då fick mannen steppa in. Jag minns inte om jag faktiskt sov i ett annat rum (förmodligen) men det hela gick då ut på att jag inte skulle vara närvarande alls på natten. Första natten var jobbig, då var det en del skrik, men efter tre nätter var min son avvänjd och jag fick mitt liv tillbaka kändes det som.

  • Skruf90
    Kritask skrev 2019-06-28 20:35:07 följande:

    Hej,

    Hur går det? Har det blivit någon bättring för dig?


    Hej, jag försökte skriva ett svar häromdagen men nåt hände när jag tryckte på skicka svar och sidan försvann.

    Efter att du skrivit till mig så gjorde jag typ som du sa, och läste rullavagns schema. Jag fokuserade på att få en bra rutin på dagssömnen. Jag gjorde även rummet mörkare. På kvällen har vi börjat med en lite längre läggningsrutin med nedvarvning och bokläsning och så. Jag tror hon börjar fatta även om det går långsamt. Hon sover lite längre sträckor nu, nån gång har hon somnat och sovit tills jag själv gick och la mig tre timmar senare! Hon vaknar fortfarande några gånger om natten och vill ha bröstet men det gör mig inte så mycket just nu. Hon har varit lite sjuk, så jag tänker att vi kan vänta med att sluta amma tills hon är helt frisk igen.

    Jag vill verkligen tacka dig och Mackan87 som svarade mig, jag kände mig så desperat när jag skrev. Det är inte perfekt nu och ofta tar det lång tid för henne att somna och ibland vaknar hon fortfarande ofta på kvällen men det går åt rätt håll. Dessutom har hennes sammanlagda nattsömn blivit längre, nu sover hon typ 19-07, förr kunde hon hålla på och härja till 21! Jag känner mig inte lika utmattad och har förhoppningar om att det kan bli bra för oss!
  • Kritask

    det Låter som att det går åt rätt håll! Kämpa på och kom ihåg att du är grym som orkar med mammalivet (amning är det jobbigaste jag varit med om)????????

Svar på tråden Hjälp med sömn!