• Vildros81

    Bra salva mot böjveckseksem (atopisk dermatit)?

    Jag har ett barn på snart åtta månader som sen ca 1 månad har fått böjveckeksem (atopisk dermatit). Det sitter främst på axlarna, i nacken och vid armvecken. Utslagen har lagt sig men kvar finns supertorra fläckar som inte vill ge med sig och som irriterar och kliar.

    Jag testade att lufta men det hjälpte inte alls, så då prövade jag olika salvor. Jag har hittills provat Bepanthen, Decubal och Purelan, men utan någon effekt.

    Har ni några tips på bra mjukgörande och fuktgivande salvor för småbarn? Observera att jag har hört att vissa vissa salvor inte bör användas på barn förrän viss ålder såsom kortison.

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Bra salva mot böjveckseksem (atopisk dermatit)?
  • Orkide

    Bästa men kladdigaste jobbigaste krämen är ju enligt mig inotyol. Den hjälper mot allt men är fruktansvärt kladdig!!

  • Anonym (Weleda)

    Weleda Calendula Nappy Change Cream Är den absolut bästa som funkat på mina tre eksem barn

  • Anonym (Weleda)

    Vill även lägga till att deras Weleda Baby Calendula Wind & Weather Cream är superbra om man upptäcker någon mindre torr fläck. Min äldsta är nu tonåring men kan få torra fläckar snarare än exempel på baksidan av låren, i ansiktet etc. smörjer vi med den hör krämen på kvällen är det helt borta på morgonen

  • Anonym (Weleda)

    Torra fläckar snarare än eksem skulle det vara i texten ovan...

  • Anonym (Moa)

    Torra fläckar gör ont när man tar på vanlig salva.
    Lider själv av eksem på händerna och har en konstant mer eller mindre torra och fjälliga områden.
    Jag vet anledningen till mina problem så jag försöker undvika det som triggar.

    Men jag rekommenderar att du går till läkare och börjar med en mildison (kortison). Det hjälper huden att läka och du kan samtidigt fortsätta vidare med mjukgörande i mängder.
    Barnet blir av med sina fläckar och det är väl det som är meningen.

    Små barn kan visst ta kortison men det bör göras efter läkare har tittat. Man ska inte laborera själv med mängder olika krämer hit och dit. Även om det finns receptfritt.

    Du ska inte vara rädd för att använda kortison på ditt barn (efter läkare tittat på barnet). Bara för att man använder ett tunt lager morgon o kväll i några dagar så betyder det inte att barnet behöver använda krämen senare eller att huden tunnas ut (den gör det vid ett längre användande)

    Kortisonet tar bort kliandet och irritationen (lugnar huden)

  • Vildros81
    Anonym (Moa) skrev 2019-06-16 20:29:10 följande:

    Torra fläckar gör ont när man tar på vanlig salva.
    Lider själv av eksem på händerna och har en konstant mer eller mindre torra och fjälliga områden.
    Jag vet anledningen till mina problem så jag försöker undvika det som triggar.

    Men jag rekommenderar att du går till läkare och börjar med en mildison (kortison). Det hjälper huden att läka och du kan samtidigt fortsätta vidare med mjukgörande i mängder.
    Barnet blir av med sina fläckar och det är väl det som är meningen.

    Små barn kan visst ta kortison men det bör göras efter läkare har tittat. Man ska inte laborera själv med mängder olika krämer hit och dit. Även om det finns receptfritt.

    Du ska inte vara rädd för att använda kortison på ditt barn (efter läkare tittat på barnet). Bara för att man använder ett tunt lager morgon o kväll i några dagar så betyder det inte att barnet behöver använda krämen senare eller att huden tunnas ut (den gör det vid ett längre användande)

    Kortisonet tar bort kliandet och irritationen (lugnar huden)


    Tusen tack för ditt tydliga svar!

    Precis som du skriver ordinerade läkaren kortison med mjukgörande salva däremellan. Hon betonade hur viktigt det är att följa schemat med långsam nedtrappning och att kortison visst tunnar ut huden, men att det också är meningen då man ju vill ha bort förtjockningarna som eksemen innebär. Sagt och gjort och nu efter en kur så är fläckarna borta! :)
  • Vildros81
    Anonym (Weleda) skrev 2019-06-16 20:02:45 följande:

    Vill även lägga till att deras Weleda Baby Calendula Wind & Weather Cream är superbra om man upptäcker någon mindre torr fläck. Min äldsta är nu tonåring men kan få torra fläckar snarare än exempel på baksidan av låren, i ansiktet etc. smörjer vi med den hör krämen på kvällen är det helt borta på morgonen


    Tusen tack för tipset!

    Jag testade båda krämerna i ett par veckor men de hade tyvärr ingen effekt. Efter läkarbesök blev det till slut kortisonbehandling istället. Men jag kommer att testa Weleda på annat i framtiden och de är säkert toppen att ha hemma inför den ruskiga hösten.
  • Anonym (Moa)
    Vildros81 skrev 2019-08-09 11:57:19 följande:

    Tusen tack för ditt tydliga svar!

    Precis som du skriver ordinerade läkaren kortison med mjukgörande salva däremellan. Hon betonade hur viktigt det är att följa schemat med långsam nedtrappning och att kortison visst tunnar ut huden, men att det också är meningen då man ju vill ha bort förtjockningarna som eksemen innebär. Sagt och gjort och nu efter en kur så är fläckarna borta! :)


    Vad skönt för din lille plutt att bli av med fläckarna. Det är ju ett obehag ändå.

    Nu när du vet hur att ta hand om sånt går det snabbare att få bort dem när /om de dyker upp igen.

    Min ena fick några torra fläckar vid endast ett tillfälle och med kortison så försvann de och har aldrig kommit tillbaka. Så det kan ju vara en engångshändelse, får hoppas på det.
Svar på tråden Bra salva mot böjveckseksem (atopisk dermatit)?