• Spegelbilden

    Byta jobb efter 2 månader

    Känner mig lite rådvill och behöver input. Jag har precis börjar nytt jobb och jag vantrivs. Kan inte se hur jag ska kunna stå ut. Nu har det dykt upp en chefstjänst på min arbetsplats men på en annan avdelning än den jag jobbar på. Den tjänsten är mer lik mina tidigare tjänster, som jag känner att jag saknar nu när jag tänkte prova något nytt. Frågan är om jag ska söka eller inte. Det finns en övervägande risk att det kommer komma fram till min chef att jag har sökt tjänsten, och om jag inte får den, så kommer jag ju ha bränt mitt förtroende hos henne. Det finns också en annan aspekt och det är att jag har ett nära samarbete med den person som skulle bli min nya chef och hen kommer ju såklart veta att jag sökt tjänsten och får jag den inte så kommer jag ha brutit mitt förtroende där också. Och en tredje aspekt är att jag ?bränner? mitt cv. Jag har sen jag tog examen för 6 år sedan haft 5 jobb inkluderat det jag har nu. Tänk om jag får det här jobbet och det visar sig vara hemskt. Då har jag ytterligare en kort anställning på mitt cv vilket kan göra det svårare att få ett nytt jobb.

    Så, hur hade ni gjort? Stått ut på nuvarande ställe där jag verkligen inte trivts? Eller vågat chansa på att söka vad som kan vara mitt drömjobb men då riskera att ses som olojal om jag inte får tjänsten? Kan lägga till att jag först hade försökt att höra mig för hur mina chanser ser ut, men bara genom att göra det så kan ju personen börja se mig som olojal om hen inte vill ge mig tjänsten. Vår framtida jobb-relation/samarbete kommer isf bli lidande. Känner därför att det är en rätt stor risk att ta.

  • Svar på tråden Byta jobb efter 2 månader
  • Grande Rock

    Livet är för kort för att vantrivas på, sök.
    Troligtvis kommer inte heller det passa dig, men det vet du inte förrän du har provat.


    Att tro är att inte veta
  • myskmalva

    Innebär chefstjänsten ett kliv uppåt på karriärstegen? För i så fall tycker nog ingen att det är fel att du söker den.

  • Spegelbilden

    [quote=79694743][quote-nick]myskmalva skrev 2019-06-16 18:04:03 följande:[/quote-nick]

    Innebär chefstjänsten ett kliv uppåt på karriärstegen? För i så fall tycker nog ingen att det är fel att du söker den.

    [/

    Ja det skulle jag säga att det är. Hade tjänsten kommit ut om ett par år så hade nog ingen lyft på ögonbrynet över att jag sökte den, men det blir så uppenbart att jag inte trivs där jag är ni om jag söker den här.

  • Spegelbilden

    [quote=79694688][quote-nick]Grande Rock skrev 2019-06-16 17:44:03 följande:[/quote-nick]

    Livet är för kort för att vantrivas på, sök.

    Troligtvis kommer inte heller det passa dig, men det vet du inte förrän du har provat.

    [/

    Det har du alldeles rätt i! Jag borde nog tänka mer så i livet. Blir ofta lite väl lojal och vill inte svika någon. Varför tror du att jag inte kommer trivas på den tjänsten heller?

  • Anonym (F)

    Du är alldeles för orolig :). Du bränner inga förtroenden för att du söker en tjänst, framför allt inom samma företag. Cheferna gillar framåt personer och får du inte denna tjänst är du mer top of mind nästa gång en ny tjänst utlyses. Det finns inga skäl i världen att vantrivas och härda ut på en tjänst för att CV?t ska bli splittrat.

    Förr i världen kallades man hopp-jerka om man bytte jobb för ofta, det känns helt otidsenligt nu för tiden.

  • Grande Rock
    Spegelbilden skrev 2019-06-16 18:31:03 följande:

    [quote=79694688][quote-nick]Grande Rock skrev 2019-06-16 17:44:03 följande:[/quote-nick]

    Livet är för kort för att vantrivas på, sök.

    Troligtvis kommer inte heller det passa dig, men det vet du inte förrän du har provat.

    [/

    Det har du alldeles rätt i! Jag borde nog tänka mer så i livet. Blir ofta lite väl lojal och vill inte svika någon. Varför tror du att jag inte kommer trivas på den tjänsten heller?


    Om du vantrivs med ditt arbete kommer det inte hjälpa så länge att byta jobb internt, fortfarande samma arbetsgivare.
    Att tro är att inte veta
  • Spegelbilden

    [quote=79694908][quote-nick]Grande Rock skrev 2019-06-16 18:54:08 följande:[/quote-nick]

    Om du vantrivs med ditt arbete kommer det inte hjälpa så länge att byta jobb internt, fortfarande samma arbetsgivare.

    [/

    Det är inte arbetsgivaren som jag egentligen vantrivs med utan själva arbetsuppgifterna och hur min chef driver avdelningen.

  • Anonym (ds)

    Som redan sagts, livet är för kort för att vantrivas. Sa upp mej efter 3dagar på en arbetsplats.

  • Spegelbilden

    ja, jag är nog åt det oroliga hållet. Mina vänner håller med om det och tycker att jag ska chansa. Jag träffade den person som skulle bli min nya chef (om jag får tjänsten) igår. Tog inte upp att jag var intresserad då det var ett möte som inkluderade andra personer också. Vi pratade dock om tjänsten och vilka som sökt och jag tror, utifrån det hen sa, att jag faktiskt har en bra chans att få den om jag söker den. Så jag ska nog ta mod till mig och ringa hen i veckan och säga att jag är intresserad. Detta är verkligen utanför min comfort zone. Tack för all pepp!

Svar på tråden Byta jobb efter 2 månader