Anonym (Microotrohet definition) skrev 2019-06-16 20:32:01 följande:
Jag skulle nog vilja omdefiniera microotrohet till saker som inte är otrohet, men ger känslan av att vara det. Som att äta lunch med en kollega. Helt normalt, men man kanske är lite flörtig, eller så är hon lite flörtig, eller det blir lite för intimt samtal, eller inget av det. Men man känner en viss attraktion för henne ändå, en attraktion som känns fel, för det går bortom "vilken snygg röv hon har" eller något annat ytlig, flyktig attraktion. En känsla av även om det här i sig inte är fel eller otrohet, så skulle det kunna eskalera till det.
Vad tycker ni om den definitionen?
Tja. Jag funderar på hur det fungerar i praktiken, det är nog mest där jag fastnar. För tänk om man kunde programmera sig själv att tänka på rätt saker hela tiden, vilken grej!
Den subjektiva upplevelsen av att man är otrogen kan man ju dessutom komma runt med hjälp av självbedrägeri, vilket f ö verkar vara en mycket populär och vedertagen metod sedan länge. Före Kristus är det nog i alla fall.
Vad är ett "för" intimt samtal t. ex? Ge gärna exempel. Empati för en annan individ kan ha inslag av intimitet, eller jag tror till och med att något annat skulle upplevas lite udda.
Och om man är attraherad men inte flirtar eller agerar medvetet på det... Själv är jag bisexuell, bor i ett land som ju accepterar det här med mänskliga rättigheter och är tyvärr också beroende av inkomst vilket i mitt fall bl. a. innebär kollegor jag inte bara kan välja bort hur som helst. Vi förväntas även ta vara på varandras resurser då det är främjar effektiviteten, vilket kräver förtrolighet kollegor emellan.
Räcker det inte med att man låter bli att agera på sånt som man innerst inne förstår kommer sluta i vägs ände?