• Anonym (Berit)

Vad är "mental otrohet" och "mikrootrohet"?

...och vad tycker/resonerar du själv om det? Håller din partner med dig?

Personligen ifrågasätter jag det realistiska i att lova att aldrig någonsin vara mikro-otrogen, och tänker att det väl ändå måste handla om att ha det som någon slags vision snarare än ett löfte och dealbreaker.

• Svar på tråden Vad är "mental otrohet" och "mikrootrohet"?
  • Anonym (?)

Hur i jösses är man "micro-otrogen"???
    Den var aldrig inne har man ju hört men.... eller
    att - ingen kom ju ... men detta var nytt!

• Anonym (?)

Nu kopplar det i högfart .... micro-otrogen och psykisk misshandel???

• Anonym (Suck)

Vad det är? Tramsiga buzzwords.

• Anonym (Berit)
    Anonym (?) skrev 2019-06-16 19:55:47 följande:

Nu kopplar det i högfart .... micro-otrogen och psykisk misshandel???

Tja, som exempel kan vi ju ta punkt 1 i listan:

"1. Spana in

Vad: Att möta andras blickar, säga hej, uppmärksamma andra personer och tycka att de är attraktiva.

Psykologen Maria Farm:

? Nej, det tycker inte jag räknas som mikrootrohet. Hur ska man kontrollera det?!

? Det är nog vanligt - det kan finnas en underton i att man kan tycka att någon är attraktiv."

Dessa exempel på mikrootrohet går att återfinna här och var, jag länkade till den eftersom man kan läsa artikeln utan att betala.
  • Anonym (?)

Är du bedragen och bitter eller har du sne-knullat och vill vinna
    förståelse?

• Anonym (Berit)
    Anonym (?) skrev 2019-06-16 20:08:15 följande:

Är du bedragen och bitter eller har du sne-knullat och vill vinna

förståelse?

Nej, nej. Jag är singel må du tro, försöker bara hänga med i svängarna och ligga steget före så jag är beredd sen när jag väl träffar någon. Lojal och seriös som jag är. Men jag blir lite avskräckt och vänder mig nu till er för att dubbelkolla det hela.
  • Anonym (Microotrohet definition)

Jag skulle nog vilja omdefiniera microotrohet till saker som inte är otrohet, men ger känslan av att vara det. Som att äta lunch med en kollega. Helt normalt, men man kanske är lite flörtig, eller så är hon lite flörtig, eller det blir lite för intimt samtal, eller inget av det. Men man känner en viss attraktion för henne ändå, en attraktion som känns fel, för det går bortom "vilken snygg röv hon har" eller något annat ytlig, flyktig attraktion. En känsla av även om det här i sig inte är fel eller otrohet, så skulle det kunna eskalera till det.

Vad tycker ni om den definitionen?

• Anonym (Berit)
    Anonym (Microotrohet definition) skrev 2019-06-16 20:32:01 följande:

Jag skulle nog vilja omdefiniera microotrohet till saker som inte är otrohet, men ger känslan av att vara det. Som att äta lunch med en kollega. Helt normalt, men man kanske är lite flörtig, eller så är hon lite flörtig, eller det blir lite för intimt samtal, eller inget av det. Men man känner en viss attraktion för henne ändå, en attraktion som känns fel, för det går bortom "vilken snygg röv hon har" eller något annat ytlig, flyktig attraktion. En känsla av även om det här i sig inte är fel eller otrohet, så skulle det kunna eskalera till det.

Vad tycker ni om den definitionen?

Tja. Jag funderar på hur det fungerar i praktiken, det är nog mest där jag fastnar. För tänk om man kunde programmera sig själv att tänka på rätt saker hela tiden, vilken grej!

Den subjektiva upplevelsen av att man är otrogen kan man ju dessutom komma runt med hjälp av självbedrägeri, vilket f ö verkar vara en mycket populär och vedertagen metod sedan länge. Före Kristus är det nog i alla fall.

Vad är ett "för" intimt samtal t. ex? Ge gärna exempel. Empati för en annan individ kan ha inslag av intimitet, eller jag tror till och med att något annat skulle upplevas lite udda.

Och om man är attraherad men inte flirtar eller agerar medvetet på det... Själv är jag bisexuell, bor i ett land som ju accepterar det här med mänskliga rättigheter och är tyvärr också beroende av inkomst vilket i mitt fall bl. a. innebär kollegor jag inte bara kan välja bort hur som helst. Vi förväntas även ta vara på varandras resurser då det är främjar effektiviteten, vilket kräver förtrolighet kollegor emellan.

Räcker det inte med att man låter bli att agera på sånt som man innerst inne förstår kommer sluta i vägs ände?
  • Anonym (?)
    Anonym (Berit) skrev 2019-06-16 20:17:13 följande:
    Nej, nej. Jag är singel må du tro, försöker bara hänga med i svängarna och ligga steget före så jag är beredd sen när jag väl träffar någon. Lojal och seriös som jag är. Men jag blir lite avskräckt och vänder mig nu till er för att dubbelkolla det hela.
    Förbered dig hur mycket du vill ... nätet är fullt av idioter och det kommer nya på BB varje dag. Nätet fick mig att vara singel, hahahahaha
Svar på tråden Vad är "mental otrohet" och "mikrootrohet"?