• Sun 16 Jun 2019 22:33
    458 visningar
    4 svar
    4
    458

    Sommarjobb hemtjänst, behöver tips!

    Hejsan! Är ny på den här sidan så är inte helt säker om jag tog rätt kategori????

    Anyways, ska börja sommarjobba till veckan hos hemtjänsten, och det jag undrar över är om det finns några här som sommarjobbat/ jobbar på hemtjänsten som skulle kunna ge mig lite allmänna tips jag kan tänka på? ??

  • Svar på tråden Sommarjobb hemtjänst, behöver tips!
  • Anonym (H)
    Sun 16 Jun 2019 22:36
    #1

    Ta med dig ett litet block att notera vad som ska göras hos vårdtagarna. Jag noterade tider, frukostvanor, vad som ska göras hos respektive person och hur man gör det. Vissa kan bli väldigt irriterade om man inte vet och kan vad de vill ska göras! Så ta ett litet block som du kan ha i fickan och notera! Så kan du läsa igenom snabbt innan du går in hos dem.

  • Mon 17 Jun 2019 00:09
    #2

    Notera adresserna vid din bredvidgång. Det gjorde inte jag och när det var dags snurrade jag omkring helt vilsen utan att veta om jag kommit rätt, man får ju bara en adress och ett namn och då är det svårt att veta vilket hus, våning eller liknande man ska till. Fråga även dina kollegor om adress och dylikt när du får en ny brukare på schemat (tex. färg på huset, vilken våning, vart nyckelskåp/nyckelgömma sitter, vart medicinskåpet finns, osv) notera detta i anteckningsblock som tex: Göran Persson - Gult hus med svart tak, rosbuske bredvid ytterdörren, medicinskåp i garderoben i sovrummet, fråga även om det är något speciellt du ska tänka på hos brukarna - vissa har ju sina egna egenheter eller rutiner som måste följas, tex. Lina Karlsson - Vill att diskvattnet skall vara kvar i diskhon under dagen, tömmer själv. Eller Astrid Nilsson - Lås ej ytterdörren/knacka, INTE plinga. Var inte rädd för att fråga brukaren om hur det går till hos denne om du är osäker eller fråga hur denne vill ha sina ägg stekta/kokta osv. 

  • Mon 17 Jun 2019 07:55
    #3

    Börja med att gå igenom vad som gäller sekretess och dokumentation om kunder. Det är inte tillåtet att ha ett blick med privat info om kunder.

  • Mon 17 Jun 2019 08:03
    #4

    Våga fråga! Det är bättre att fråga en gång för mycket än inte alls. Det finns inget värre än vikarier som ska verka självsäkra och ge sken av att de kan. Det brukar inte bli bra i slutändan.

    Anteckna gärna om du är osäker, det uppskattas om man kommer ihåg speciella detaljer.

    Och sist men inte minst - tänk dig själv i brukarens situation, hur du själv vilja bli bemött och vårdad.

    Lycka till!

Svar på tråden Sommarjobb hemtjänst, behöver tips!