• Dendäranonym95

    Andnöd och pipande andning

    Hej! Jag är en tjej på 24år som på sistone har börjat få en del jobbiga symtom på kvällarna. När jag ska sova så är min andning ansträngd. Det piper lite o känns som de vibrerar lite i bröstkorgen (kan inte förklara de bättre), känns som jag behöver harkla mig för att de ska försvinna eller hosta, men de hjälper inte. Känns liksom ansträngt att ta ett djupt andetag och typ som att jag inte kan dra in ett ordentligt andetag. Blir liksom yr då också. Ibland får jag lite rethosta. Jag har också börjat få lite symtom på dagen nu, andningen blir ansträngd fortare än innan när jag går fort/springer t.ex.. andas då mycket fortare än innan och blir väldigt andfådd. Nästan andnöd ibland. Har aldrig fått såhär innan. Det är otroligt obehagligt. Besvären är värst på kvällarna när jag ligger ner.

    Jag feströker ibland (väldigt sällan), frisk i övrigt vad jag vet.. Har två systrar och en halvbror med astma. Har även barn som har astma.

    Någon som har samma eller vet vad det kan bero på? Ska självklart kontakta läkare. Men blir väldigt orolig nu då de verkar bli värre o värre för varje dag nu.. Detta är inget jag varit med om tidigare.. tänker det värsta på kol, lungorna m.m...

  • Svar på tråden Andnöd och pipande andning
  • Anonym (Hon)

    Låter som astma .Även att det blir värre vid ansträngning. Jag hade känningar vid ansträngning och kyla dvs att det pep och tungt att andas.sök vårdcentralen. Finns ju bra mediciner.

Svar på tråden Andnöd och pipande andning