Anonym (Mamma) skrev 2019-06-18 17:22:15 följande:
Jag tycker det är viktigt att min dotter får känna sig vacker utan allt smink. Tror att självbilden förvrängs av smink så att det känns tillslut naket utan och inger känslor av att inte duga som man är. Förstår faktiskt inte föräldrar som köper alla dessa produkter. Tänker ni inte på signalerna ni skickar till era döttrar? Min dotter är 15 år och hon sminkar sig aldrig. Visst frågade hon mig om det när hon var vid 12-13 år och när hennes kompisar alla såg 10 år äldre ut, men jag sa att hon är vacker som hon är. Efter det har hon aldrig frågat efter smink igen.
Jag tänker lite tvärtom: ungdomen är tiden att experimentera med sig själv och sitt utseende, upptäcka och forma den man är och vill bli. Det är då man har tid och lust att stirra i spegeln, duscha i en timme, ägna halva dagen åt att fundera över en finne... Senare under livet blir smink mindre viktigt och man ägnar sig åt annat.
Sen kan man gott prata ändå om att duga som man är och varför man sminkar sig och att bygga självkänslan inifrån istället för på ytan.
Och föräldrar som köper produkter? Mina barn köper själva sånt de vill ha och det gjorde jag också som tonåring. Månadspengen använde jag till vad jag hade lust och där ingick både smink och biobiljetter och annat som jag gillade.
Däremot köper ju jag som förälder produkter till mig själv, som faller inom kategorin smink. Det kanske var det du menade med signaler?