• Tue 18 Jun 2019 14:43
    1639 visningar
    6 svar
    6
    1639

    Fråga till pappor som har barn med olika mammor

    Hej alla Pappor!


    Jag undrar om ni som har barn med olika mammor kan tänka er att dela med mig av era tankar kring några frågor jag har, och har funderat på ganska länge nu. Jag skulle verkligen uppskatta det.


    Jag är ihop med en kille som har tre barn sedan tidigare. Han har sagt att han väldigt gärna vill ha barn med mig. Jag är tveksam eftersom det i så fall skulle vara mitt första barn och hans fjärde.


    Eftersom han redan har tre barn (14, 11 och 9 år) känns det lite som att graviditet, förlossning och första tiden med barnet borde vara lite av en ?rutin? för honom vid det här laget, medan för mig blir det absolut första gången med alla dom känslorna det innebär (panik, livsomvälvande och mycket annat).


    Vi har pratat mycket om det, och han anser att det visst kommer att bli helt nytt för honom. Dels för att det var ganska länge sedan han fick sitt sista barn (9 år sedan) och han inte kommer ihåg så mycket. Men också för att han aldrig älskat barnens mamma, medan mig älskar han på riktigt. Han säger att han tyckte mycket om henne, men älskade henne aldrig.
    Därför kommer han vara minst lika nervös och det kommer vara nytt för honom med.


    Jag kan verkligen inte förstå hur man kan tro att något som man varit med om tre gånger kan vara ?nytt?.


    Jag vill verkligen uppleva den där första barnet känslan med en man som också gör det. Jag vill kunna uppleva graviditeten, förlossningen och tiden med barnet tillsammans med någon som inte jämför eller drar paralleller till sin tidigare fru och barn hela tiden. Kunna göra fel utan att få höra hur det borde vara, osv.


    Helt enkelt få känna mig unik och utvald, och inte som en andra hands sortering i allt som händer under graviditeten.  


    Hur upplevde ni era graviditeter och förlossning med barnet/barnen med en annan mamma än den ni fock ert första barn med? Var det totalt olika? Var ni lika nervösa och okunniga inför den, eller var det inte alls lika farligt som med första barnet?


    Hur känner ni inför barnet? Är det lika speciellt som ert första barn? Eller är den där första barnet känslan bara något som infinner sig med det första barnet, och barnen efter det är inte lika livsomvälvande?

  • Svar på tråden Fråga till pappor som har barn med olika mammor
  • Anonym (Khloe­)
    Tue 18 Jun 2019 14:46
    #1

    Följer! Jag har ett barn med en man som har ett barn sedan tidigare. Han påstod att allt kändes nytt för honom eftersom hade fått sitt första barn 7 år tidigare och glömt bort det mesta. Men det kändes som om vi levde i två olika världar, både under graviditeten och det första året med bebisen.

  • Tue 18 Jun 2019 15:12
    #2

    Även om det varit det första barnet för honom med, så är det inte säkert att han varit lika uppåt och förväntande som du är. Det är du som bär barnet, du som känner rörelserna inuti, du som får spända bröst, du som får hormonerna som gör humöret instabilt. Vissa män märker knappt att hustrun väntar barn förrän barnet är fött, andra går till och med upp i vikt i ren sympati. 

    Det går inte att veta förrän man är mitt i det. 

  • Anonym (V)
    Tue 18 Jun 2019 15:34
    #3

    Han har gjort grejjen 3 ggr förut.. visseligen var det längesedan. Vad spelar det för roll i och med ert barns födelse om han älskade mamman eller inte förut? Jag tror han bara säger så för att det är det som är det speciella denna ggn att han får barn med någon han älskar. Men han har fått 3 barn förut det kan ju inte göras ogjort. Om du vill dela en livsomvälvande upplevelse med någon första ggn så går det ju bara göra med någon som aldrig fått barn förut. Det har kanske att göra med att man är kvinna och att kunna ge en man denna "gåva" vill man känna sig unik. Dock är ju varje barn unikt .. du får fundera ut om han är en sån person som ser varje gång som unikt och kan uppskatta dig och barnet som en ny unik situation eller om han är sådan som liksom lägger upplevelserna på hög.

    Jag förstår dig dock.. jag har inga barn och om jag skulle skaffa barn skulle man ju helst vilja göra det med en utan barn så man får dela upplevelsen. Dock finns det andra saker i livet som gör att man är ok med att ens få barn fastän det finns syskon i bilden.

  • Anonym (A)
    Tue 18 Jun 2019 15:47
    #4

    Nu är jag inte en man men kan säga som så här att jag är nu gravid för 5:e gången och nej, inte ens andra graviditeten var i närheten av hur det kändes med första. Skulle tro att det självklart inte blir samma som första gången för de flesta, oavsett om man är man eller kvinna.

  • Anonym (Pappa­)
    Wed 19 Jun 2019 06:54
    #5
    +1

    I din situation så hade jag letat ny man. Inte baraför att han har barn sedan tidigare utan för att han ljuger för dig. Han vill ljuga för dig och ert förhållande behöver lögnerna för att överleva. Det är ingen bra start och inget klimat som en bebis bör växa upp i.

  • Anonym (Tira)
    Mon 22 Jul 2019 23:44
    #6

    Tyvärr ljuger han nog för dig när han säger att han inte älskade sina barns mor. Varför skaffade han då tre barn med henne? Varningsklocka om han går och skaffar barn med vem som helst, vad säger då att han älskar dig och inte ljuger om det med?

    Nej, han verkar inte ärlig. Fundera över om du verkligen vill skaffa barn med honom. Även detta, hur viktigt är det för dig att det är nytt för pappan med?

Svar på tråden Fråga till pappor som har barn med olika mammor