• Anonymsju

    Frågor om barn på förskola, kan någon lugna mig?

    Hallå!

    Jag ska skola in min son i augusti som då kommer att vara 21 månader. Jag kommer att jobba eftermiddag tre dagar i veckan (13.00 till 19.30)

    Sambon jobbar 06.30-16.00 varje dag utom fredagar då slutar han 13.00

    Två dagar i veckan jobbar jag fm (07.00-13.00)

    Jag får ibland en panik känsla i hela min kropp att jag ska lämna bort mitt barn, sen gå och jobba hela eftermiddagen/kvällen och så kommer han sova när jag kommer hem 3 dagar i veckan.

    Kan inte ni som jobbar och har barn på förskola berätta hur det känns? Alltså kan man gripas av panik på jobbet av att man sitter och gör något "meningslöst" istället för att spendera den tiden med sitt barn?

    Arbetar vi dåliga tider? Kommer sonen behöva gå för långa dagar på förskolan? Troligtvis måste jag lämna honom innan lunch ca. 10.30 även fast jag börjar 13.00. Så hämtar hans pappa honom runt 16.30-17.00 beroende på trafik osv.

    När jag slutar 13.00 hämtar jag ju förstår direkt.

    Men är detta mycket för ett barn att vara på förskolan?

  • Svar på tråden Frågor om barn på förskola, kan någon lugna mig?
  • LejonSa

    Det är ju faktiskt 3 dagar i veckan som barnet kommer gå korta dagar. Du jobbar ju fm två dagar o din man likaså på fredagar. Så det är två lite längre dagar som kvarstår.

    Jag kände likadant som du men gör inte det längre. Barnen trivs och vi gör vad vi kan för att hämta tidigt/lämna sent. Jag har regelbundna kontorstider (jobbar 85%) maken har oregelbundna tider och kan jobba kvällar osv. Så när han jobbar kväll då lämnar han senare runt 10. O då brukar jag hämta senast 16. Två av de timmarna sover barnen. Oftast går barnen mellan 7.30-14/15. Någon gång har de fått gå 7.30-16 och DET har känts i hela mig.

    Samtidigt har jag fått påminna mig om att detta också görs för deras skull och kompensera det med att försöka hämta tidigare en annan dag (hämtar alltid runt 13 tiden på fredagar t ex) och försöka mysa ordentligt till helgerna.

    Det kommer gå bra med inskolning och tiden efter. Du kommer se om barnet trivs bra där och gör hen det så kommer du slappna av. Oftast trivs de också.

    Jag har skolat in min etta när han fyllt 2 år och tvåan var 15 mån. Tvåan har känts jobbigare att skola in pga ålder. Men samtidigt är han mer framåt än storebror och trivs mer i förskolemiljön än storebror gör. Båda inskolningar har dock gått över förväntan.

    Lycka till!

  • Moder1

    Det låter som bra dagar för barnet.

    Många lämnar sina barn 8-12 h och då är barnet ganska trött.

    Där jag jobbar får man lämna barnet 1 h innan man börjar arbeta om man inte pendlar väldigt långt.

    På fm har vi mest styrda aktiviteter och något lugnare eftermiddagar.

    Det är klart man vill vara med sina barn och det är väl det mest naturliga.

    Oftast vänjer sig barnen fortare än föräldrarna.

  • Anonymsju
    LejonSa skrev 2019-06-18 22:01:16 följande:

    Det är ju faktiskt 3 dagar i veckan som barnet kommer gå korta dagar. Du jobbar ju fm två dagar o din man likaså på fredagar. Så det är två lite längre dagar som kvarstår.

    Jag kände likadant som du men gör inte det längre. Barnen trivs och vi gör vad vi kan för att hämta tidigt/lämna sent. Jag har regelbundna kontorstider (jobbar 85%) maken har oregelbundna tider och kan jobba kvällar osv. Så när han jobbar kväll då lämnar han senare runt 10. O då brukar jag hämta senast 16. Två av de timmarna sover barnen. Oftast går barnen mellan 7.30-14/15. Någon gång har de fått gå 7.30-16 och DET har känts i hela mig.

    Samtidigt har jag fått påminna mig om att detta också görs för deras skull och kompensera det med att försöka hämta tidigare en annan dag (hämtar alltid runt 13 tiden på fredagar t ex) och försöka mysa ordentligt till helgerna.

    Det kommer gå bra med inskolning och tiden efter. Du kommer se om barnet trivs bra där och gör hen det så kommer du slappna av. Oftast trivs de också.

    Jag har skolat in min etta när han fyllt 2 år och tvåan var 15 mån. Tvåan har känts jobbigare att skola in pga ålder. Men samtidigt är han mer framåt än storebror och trivs mer i förskolemiljön än storebror gör. Båda inskolningar har dock gått över förväntan.

    Lycka till!


    Ja, han kommer väl gå i snitt 6-Max 7 timmar om dagen, men hör hur folk fasar över att visa lämnar sina barn i 8 timmar varje dag, och känner att vi inte är långt ifrån det, men tänker att hur fan får folk ihop det då? Jag jobbar också 85%, i många fall jobbar väl båda föräldrarna heltid, då har man väl knappast något väl.

    Jag är dock inte säker på när jag behöver lämna honom när jag börjar kl 13.00, men vet att dom käkar lunch 10.45.

    Ja, är faktiskt inte så orolig för hans skull, tror han kommer tycka det är väldigt roligt där. Hoppas såklart det med hela mitt hjärta! Det är mer mitt hjärta som brister av all förlorad tid i småbarnsåren.
  • Anonymsju
    Moder1 skrev 2019-06-18 22:03:13 följande:

    Det låter som bra dagar för barnet.

    Många lämnar sina barn 8-12 h och då är barnet ganska trött.

    Där jag jobbar får man lämna barnet 1 h innan man börjar arbeta om man inte pendlar väldigt långt.

    På fm har vi mest styrda aktiviteter och något lugnare eftermiddagar.

    Det är klart man vill vara med sina barn och det är väl det mest naturliga.

    Oftast vänjer sig barnen fortare än föräldrarna.


    Jag antar att du jobbar som förskolelärare? Då kanske jag kan ta och passa på att fråga dig hur det vanligtvis brukar funka om man börjar jobba 13, rekommenderas det att lämna barnet innan lunchen då? Eftersom dom sen sover efteråt. Sen en annan fråga som jag grubblat på, min son sover inte regelbundna tider på dagarna då han vaknar olika varje morgon och är även väldigt svårsövd på dagarna även fast han behöver sömnen. Han äter också typ bara pasta och yoghurt. Stirrar bara på tallriken om vi serverar något annat.. detta gör mig såklart orolig för hur både sömn och mår kommer gå på förskola..
  • Moder1
    Anonymsju skrev 2019-06-18 22:42:17 följande:

    Jag antar att du jobbar som förskolelärare? Då kanske jag kan ta och passa på att fråga dig hur det vanligtvis brukar funka om man börjar jobba 13, rekommenderas det att lämna barnet innan lunchen då? Eftersom dom sen sover efteråt. Sen en annan fråga som jag grubblat på, min son sover inte regelbundna tider på dagarna då han vaknar olika varje morgon och är även väldigt svårsövd på dagarna även fast han behöver sömnen. Han äter också typ bara pasta och yoghurt. Stirrar bara på tallriken om vi serverar något annat.. detta gör mig såklart orolig för hur både sömn och mår kommer gå på förskola..


    Om barnet ska vara med på vilan så är det bra om du lämnar till lunch så hinner barnet komma in i verksamheten.

    Matfrågan brukar lösa sig när man äter i grupp, annars säger förhoppningsvis personalen till och då får ni komma fram till en lösning.

    Det är sällan det inte fungerar.
Svar på tråden Frågor om barn på förskola, kan någon lugna mig?