• Wed 19 Jun 2019 06:29
    268 visningar
    2 svar
    2
    268

    Mitt 3:dje missfall :-(

    Hej!

    Jag och sambon har kämpat i många år för att få vårt efterlängtade barn, 1,5 år med hjälp av ivf.

    Nu har jag fått mitt tredje missfall, vilket känns otroligt tufft

    Men jag har lärt mig att det bara är att gråta/svära/sörja en stund och sedan blicka framåt.

    Nu undrar jag lite angående missfallsutredning.

    Är det värt att göra en utredning, har läst att många inte finner svar.

    Om man finner svar som kromosomavvikelser, vad gör man då?

    Vi har 7 embryo i frysen...

    Har ni några erfarenheter av detta?

    Vad skulle ni ha gjort?

    Tack för svar!????

  • Svar på tråden Mitt 3:dje missfall :-(
  • Wed 19 Jun 2019 08:28
    #1
    AgnetaR skrev 2019-06-19 06:29:04 följande:

    Hej!

    Jag och sambon har kämpat i många år för att få vårt efterlängtade barn, 1,5 år med hjälp av ivf.

    Nu har jag fått mitt tredje missfall, vilket känns otroligt tufft

    Men jag har lärt mig att det bara är att gråta/svära/sörja en stund och sedan blicka framåt.

    Nu undrar jag lite angående missfallsutredning.

    Är det värt att göra en utredning, har läst att många inte finner svar.

    Om man finner svar som kromosomavvikelser, vad gör man då?

    Vi har 7 embryo i frysen...

    Har ni några erfarenheter av detta?

    Vad skulle ni ha gjort?

    Tack för svar!????


    Jag beklagar att du fått 3 missfall. Jag och min man har fått 6 missfall så jag vet hur jobbigt det är med missfall. För att svara på dina frågor:

    Ja, det är värt att göra en svensk missfallsutredning som ett första steg, även om de tar få prover , så tar de iallafall en del som kromosomanalys på blodet på er båda. Man brukar också göra en koksaltspolning av livmodern, och ta en del hormonprover och koagulationsprover på kvinnan.

    Om kromosomfel hittas kan man ev göra kromosomanalys på embryona i frysen (detta kallas PGS eller PGD men görs sällan i Sverige, endast om det finns känt kromosomfel).

    Men du ska se till att kräva att din man får göra Spermieanalys MED Morfologi. Obs! måste vara med morfologi, det är viktigaste delen (då tittar man på spermiernas uteende och kollar hur många som har för små huvuden, för korta svansar etc) , att endast mäta spermiemängd och rörlighet räcker ej. Min man fick inte ens göra ett endaste spermaprov vid vår missfallsutredning tyvärr.

    Sen ska du inte tro på någon läkare som säger att missfall beror endast på otur, eller för gamla ägg.

    Det finns alltid minst en orsak, men det gäller att hitta exakt VAD. Otur är ingen orsak !!!

    Du börjar med att ringa Kvinnokliniken på närmaste sjukhus och säg att ni vill göra en Missfallsutredning.

    Det kan vara några månaders kö så hör av dig så snart som möjligt.

    Om det skulle visa sig att er missfallsutredning inte hittar några fel, så skulle jag rekommendera dig att vända dig till Aten för Mensblodtest, hysto och immunutredning som nästa steg eftersom kvinnans immunförsvar ofta är boven när man får missfall (om ingen annan orsak hittas).

    Men tyvärr erkänner inte svenska läkare detta. Men utomlands har de kommit mycket längre.

    För mer info köp och läs boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Säkjs på Bokus och Adlibris föe ca 300kr.

    Du kan också kolla på www.fertilitetsguiden.com

    Och du är också välkommen till Atentråden. Den heter "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

    När det gäller utredning utomlands så får ni betala själva och man kan tyvärr inte få någon ersättning av Försäkringskassan för det (eftersom immunproblem ej är accepterat i Sverige).

    När man söker vård utomlands brukar jag rekommendera att man börjar att göra ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten.

    Man kan nämligen ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något.

    Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one testet. Det kostar 300euro och då ingår receptskrivning om baciller hittas. Då får både du och mannen varsitt antibiotikarecept (EU-recept) ia posten som kan lösas ut på svenskt apotek. Båda måste äta det samtidigt och lika länge, annars bollar man bara bacillerna mellan varandra.

    För mer info googla på ivfserum infection screening.

    Hör av dig till mig om du har några frågor.
  • Fri 21 Jun 2019 14:01
    #2

    Hej! Beklagar dina missfall.

    Jag fick tre missfall i rad och gjorde därefter en utredning som inte visade något men läkaren skrev ut trombyl till mig som jag började ta efter pluss vid nästa graviditet. Det verkar ha hjälpt för nu har jag fått se min dotter på RUL.

    Fick också Lutinus, men antar att du reda provat det eftersom du gjort ivf. Jag tog det till vecka 13.

    Kram

Svar på tråden Mitt 3:dje missfall :-(