• Anonym (TS)

    Vad är sambons skyldigheter när han har enskild vårdnad?

    Är sambon skyldig att tillåta den andra föräldern att vara med på möten gällande barnen eller räcker det med att han informerar henne om vad som sägs på dessa träffar? Då menar jag tandläkar- och läkarbesök, utvecklingssamtal, utredningssamtal hos BUP och sjukgymnast, habilitering, skolmöten och liknande. Men även barnens fritidsaktiviteter såsom dans och fotboll. Han har sedan flera år tillbaka enskild vårdnad om barnen.

  • Svar på tråden Vad är sambons skyldigheter när han har enskild vårdnad?
  • Anonym (Nej)

    Enskild vårdnad innebär att han inte behöver varken bjuda in dig eller informera dig. Han ska dock (i de flesta fall av ev) främja umgänge och ge dig den information som behövs för ett gott umgänge.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-19 17:51:50 följande:

    Enskild vårdnad innebär att han inte behöver varken bjuda in dig eller informera dig. Han ska dock (i de flesta fall av ev) främja umgänge och ge dig den information som behövs för ett gott umgänge.


    Det är inte mig det gäller utan min sambos barns mamma. Information ger han alltid kring vad som sägs på olika möten osv. Problemet är att hon vill vara med på ALLT, vilket sambon upplever som jobbigt då det skulle innebära att hon skulle vara med på möten flera gånger i månaden. Hon har ingen desto större insikt i anledningarna till t ex utredning via BUP, men vill ändå vara med. Den gången nekade dock BUP och sa att man brukar bortse från den andra föräldern om den ena har enskild vårdnad. Det blev hon galen över och lyckades till slut övertala sig till en en skuld träff, vilket sambon inte har något problem med. Men om hon ska vara med på alla besök hos olika instanser, fritidsaktiviteter etc innebär det flera träffar i veckan som endast leder till massa tjafs från hennes sida.
  • Anonym (biip)

    Hon har lika stor rätt att kräva att vara med på sånt som grannen.

  • Brumma

    Möten där sekrettesbelagd information tas upp har hon inte rätt att kräva att få följa med på (utvecklingssamtal i skolan, BUP, läkarbesök osv).

    Föräldramöten, dansuppvisningar o fotbollsmatcher är öppna för andra än vårdnadshavare och där behöver hon inte ngn inbjudan utan kan gå själv.

Svar på tråden Vad är sambons skyldigheter när han har enskild vårdnad?