• Anzil

    Hur kan man vara helt säker på att man inte luktar illa?

    Nu är sommaren här och jag svettas rejält. Det blir klibbigt m.m. Jag vill också vara skonsam emot huden så jag försöker duscha varannan dag.

    Jag är väldigt orolig att jag i själva verket luktar illa. Jag försöker luktar under mina armhålor men känner inte så mycket. Så jag kan inte vara helt säker på om jag luktar illa eller inte.

    Hur kan man egentligen vara helt säker på att man inte luktar illa?

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Hur kan man vara helt säker på att man inte luktar illa?
  • erikaABC

    Om man har väntat så länge att man känner sin svettlukt innan man duschar. Då vet man att man kan känna sin egen svettlukt.
    Tycker det stinker om skrevet snabbare än armhålorna.

  • Anzil
    erikaABC skrev 2019-06-20 23:35:40 följande:

    Om man har väntat så länge att man känner sin svettlukt innan man duschar. Då vet man att man kan känna sin egen svettlukt.
    Tycker det stinker om skrevet snabbare än armhålorna.


    Du svarade inte riktigt på min fråga? Om man känner sin egna svettlukt kan man vara säker på att man känner sin egna svettlukt?

    Jag skrev att jag inte känner så mycket av min svettlukt och är samtidigt osäker om jag kanske luktar illa i alla fall.
  • Persikaplommon
    Anzil skrev 2019-06-20 23:24:51 följande:

    Nu är sommaren här och jag svettas rejält. Det blir klibbigt m.m. Jag vill också vara skonsam emot huden så jag försöker duscha varannan dag.

    Jag är väldigt orolig att jag i själva verket luktar illa. Jag försöker luktar under mina armhålor men känner inte så mycket. Så jag kan inte vara helt säker på om jag luktar illa eller inte.

    Hur kan man egentligen vara helt säker på att man inte luktar illa?

    Tack för svar!


    Har du någon ärlig vän du kan fråga?

    Man är mer van med sin egen lukt , så andra kan känna tidigare än du att du luktar illa.
  • Anzil
    Persikaplommon skrev 2019-06-22 11:13:28 följande:
    Har du någon ärlig vän du kan fråga?

    Man är mer van med sin egen lukt , så andra kan känna tidigare än du att du luktar illa.
    Jag har vänner men vet inte riktigt vem jag skall fråga. Det är exakt därför som jag är lite orolig för jag är medveten över att man kanske vänjer sig vid sin egna lukt och känner inte av att det egentligen luktar illa. Jag känner absolut ingenting för tillfället men jag känner mig väldigt osäker. Blir ju genant och dessutom besvärligt för omgivningen. Inte heller vill jag riktigt duscha så pass där huden och håret torkas ut.
  • Långbenopluto
    Anzil skrev 2019-06-22 18:29:07 följande:
    Jag har vänner men vet inte riktigt vem jag skall fråga. Det är exakt därför som jag är lite orolig för jag är medveten över att man kanske vänjer sig vid sin egna lukt och känner inte av att det egentligen luktar illa. Jag känner absolut ingenting för tillfället men jag känner mig väldigt osäker. Blir ju genant och dessutom besvärligt för omgivningen. Inte heller vill jag riktigt duscha så pass där huden och håret torkas ut.
    Det kan åtgärdas med balsam och bra hudlotion. Att svettas mycket i värmen brukar göra att man vill tvätta av sig gammal svett.
  • Anzil
    Långbenopluto skrev 2019-06-22 21:32:29 följande:
    Det kan åtgärdas med balsam och bra hudlotion. Att svettas mycket i värmen brukar göra att man vill tvätta av sig gammal svett.
    Kan man använda balsam även om man har korthår? Blir inte det lustigt?

    Hudlotion finns tydligen enbart för damer?

    Jag vet att jag letade sådant förut.
  • Långbenopluto
    Anzil skrev 2019-06-23 01:32:20 följande:
    Kan man använda balsam även om man har korthår? Blir inte det lustigt?

    Hudlotion finns tydligen enbart för damer?

    Jag vet att jag letade sådant förut.
    Ja, man kan använda balsam i kort hår.

    Det finns hudlotion för män, på ex. apoteket.
  • Anzil
    Långbenopluto skrev 2019-06-23 20:17:54 följande:
    Ja, man kan använda balsam i kort hår.

    Det finns hudlotion för män, på ex. apoteket.
    Och de båda luktar gott länge och är skonsam mot huden? :)
  • flygrl
    Anzil skrev 2019-06-20 23:24:51 följande:

    Nu är sommaren här och jag svettas rejält. Det blir klibbigt m.m. Jag vill också vara skonsam emot huden så jag försöker duscha varannan dag.

    Jag är väldigt orolig att jag i själva verket luktar illa. Jag försöker luktar under mina armhålor men känner inte så mycket. Så jag kan inte vara helt säker på om jag luktar illa eller inte.

    Hur kan man egentligen vara helt säker på att man inte luktar illa?

    Tack för svar!


    Svaret är väl man inte kan va heeelt säker på att man inte luktar illa MEN om man sköter sin hygien ordentligt varje dag så lär man knappast hinna börja lukta särskilt illa. Ny svett luktar inte just nåt, det är när svetten inte tvättas bort utan får reagera med hudens bakterier som det börjar lukta illa.

    Så en daglig dusch eller om du inte vill duscha varje dag att du tvättar utsatta ställen med tvål och vatten vid handfatet den dag du inte duschar plus byte av kläder (underkläder och strumpor absolut varje dag!) så kommer du nog klara dig fint.

    Varför så orolig? Kan det va du blivit nojig angående att du luktar illa? Har nån annan sagt du luktar illa?

    Och klart man kan ha balsam också i kort hår och hudlotion funkar lila bra för män som för kvinnor.
  • Tom Araya

    Vätskebalansen påverkar också hur svetten luktar. Sämre vätskebalans= högre koncentration av urinämnen.

  • flygrl
    Tom Araya skrev 2019-06-23 20:48:51 följande:

    Vätskebalansen påverkar också hur svetten luktar. Sämre vätskebalans= högre koncentration av urinämnen.


    Ok, ja det låter ju logiskt förstås. Även va man äter kan påverka kroppslukten och även eventuella sjukdomstillstånd.
  • Tom Araya
    flygrl skrev 2019-06-23 20:59:44 följande:
    Ok, ja det låter ju logiskt förstås. Även va man äter kan påverka kroppslukten och även eventuella sjukdomstillstånd.
    Javisst.
Svar på tråden Hur kan man vara helt säker på att man inte luktar illa?