• Anonym (Sarisen)

Vi som faktiskt testat ”förlossningsdrinken”

Jag skulle vilja höra era historier. Funkade den eller funkade den inte för er?

Berätta gärna vilket recept ni gick efter. Var ni först- eller omföderskor? Hur långt gångna var ni när ni testade den? Om den funkade, när startade värkarna? Hur var förloppet?

• Svar på tråden Vi som faktiskt testat ”förlossningsdrinken”
  • Anonym (Sluta!)

Sluta! Det kan va farligt att försöka framkalla en förlossning, det kan bli fel på så många sätt.

Låt naturen ha sin gång och vänta tills förlossningen startar av sig självt.

Förstår mig inte på kvinnor som häver i sig ricinolja och annat i syfte att starta förlossningen. Det har hänt att moderkakan lossnat när kvinnor försökt framkalla förlossning och det kan sluta livsfarligt.

• Anonym (lägg ner)

Om man försöker framkalla förlossning utan att livmodertappen är mogen och öppnar sig av sig själv, så kan det bli lite av en katastrof. Så lägg ner sånt där. På min tid var det ricinolja som gällde. Många kvinnor fick fruktansvärda förlossningar med enorma smärtor.

• Anonym (Sluta!)
    Anonym (lägg ner) skrev 2019-06-21 12:03:52 följande:

Om man försöker framkalla förlossning utan att livmodertappen är mogen och öppnar sig av sig själv, så kan det bli lite av en katastrof. Så lägg ner sånt där. På min tid var det ricinolja som gällde. Många kvinnor fick fruktansvärda förlossningar med enorma smärtor.

Inte bara smärtsam, risken för komplikationer är också avsevärt större om man försöker framkalla en förlossning på egen hand.

Det ökar risken för dödföddhet också.
  • Anonym (lägg ner)

Smart TS här. Inte ok att sprida saker som kan trigga blivande mammor att testa sånt här skit. 

• Aikido

Jag tog en stadig whisky när första var född. Gjorde inte ont alls.

• Anonym (Sila mygg)

Är jävligt underligt att samma nötter som inte vågar titta på en mögelost eller ta hand om sin jävla kattlåda plötsligt tycker att det är ok att försöka inducera förlossning genom att dricka smörjolja.

• Anonym (?)

Hur ska man kunna påisa att drycken funkade när förlossningen ändå skulle börja när som helst?

• Anonym (Sarisen)
    Anonym (Sluta!) skrev 2019-06-21 12:01:00 följande:

Sluta! Det kan va farligt att försöka framkalla en förlossning, det kan bli fel på så många sätt.

Låt naturen ha sin gång och vänta tills förlossningen startar av sig självt.

Förstår mig inte på kvinnor som häver i sig ricinolja och annat i syfte att starta förlossningen. Det har hänt att moderkakan lossnat när kvinnor försökt framkalla förlossning och det kan sluta livsfarligt.

Jag bad om svar från andra som har testat denna drink. Den har funkat exemplariskt för mig två gånger, och jag skulle faktiskt rekommendera den varmt. Antar att du inte testat själv eftersom du skriver såhär.

Den används för övrigt istället för igångsättning på många håll utomlands, bl a Tyskland.

Naturligtvis ska man inte häva i sig ricinolja, det vore bara korkat. Man följer recept och hittar inte på något eget.
  • Anonym (Sluta!)
    Anonym (Sarisen) skrev 2019-06-21 19:52:32 följande:

Jag bad om svar från andra som har testat denna drink. Den har funkat exemplariskt för mig två gånger, och jag skulle faktiskt rekommendera den varmt. Antar att du inte testat själv eftersom du skriver såhär.

Den används för övrigt istället för igångsättning på många håll utomlands, bl a Tyskland.

Naturligtvis ska man inte häva i sig ricinolja, det vore bara korkat. Man följer recept och hittar inte på något eget.

Tycker du att det är värt riskerna för din bebis bara för att du vill föda lite tidigare och för att det KAN gå bra. För alla går det inte bra.

Det är i just Tyskland som många kvinnor drabbats av mycket smärtsamma förlossningar och moderkaksavlossningar efter att ha framkallat förlossning själva.

Det gäller att tänka på bebisens bästa när man är gravid och inte bara på sig själv.

Du verkar inte veta vilka risker du utsätter bebisen för.
  • Anonym (Vaina)

Jag provade som omföderska på Bf + 2. Av privat anledning kan vi säga så att ingen behöver ifrågasätta det.

Regelbundna värkar började 3 timmar efter intagen drink och bebis var ute 12 timmar efter värkarna startat.

Ni som är så starkt emot just den här drinken jag antar att ni även har koll på hur andra induktioner påverkar kroppen och hur illa det kan gå med Oxytocindropp?

• lammet

Drack ricinolja på beräknad förlossningsdag. Några timmar senare drog det igång. Förstföderska och rätt segdragen historia, det tog typ 36 timmar tills jag födde. normal förlossning, ont men hanterbart. Tror att det var pågång och att ricinoljan bara gav det en knuff. Hade haft jobbiga förvärkar i flera veckor.

• Anonym (Sarisen)
    Anonym (Vaina) skrev 2019-06-21 22:45:48 följande:

Jag provade som omföderska på Bf + 2. Av privat anledning kan vi säga så att ingen behöver ifrågasätta det.

Regelbundna värkar började 3 timmar efter intagen drink och bebis var ute 12 timmar efter värkarna startat.

Ni som är så starkt emot just den här drinken jag antar att ni även har koll på hur andra induktioner påverkar kroppen och hur illa det kan gå med Oxytocindropp?

Exakt detta undrar jag med om de har. Har nämligen hört från en barnmorska att förlossningsdrinken är skonsammare än just oxytocindroppet.
  • Anonym (Sarisen)
    Anonym (Sila mygg) skrev 2019-06-21 13:59:24 följande:

Är jävligt underligt att samma nötter som inte vågar titta på en mögelost eller ta hand om sin jävla kattlåda plötsligt tycker att det är ok att försöka inducera förlossning genom att dricka smörjolja.

Ursäkta?
  • Anonym (Sarisen)
    lammet skrev 2019-06-22 18:49:15 följande:

Drack ricinolja på beräknad förlossningsdag. Några timmar senare drog det igång. Förstföderska och rätt segdragen historia, det tog typ 36 timmar tills jag födde. normal förlossning, ont men hanterbart. Tror att det var pågång och att ricinoljan bara gav det en knuff. Hade haft jobbiga förvärkar i flera veckor.

Endast ricinolja, så inte förlossningsdrinken alltså? Hur stor mängd?
  • Anonym (Sarisen)
    Anonym (Sluta!) skrev 2019-06-21 20:01:20 följande:

Tycker du att det är värt riskerna för din bebis bara för att du vill föda lite tidigare och för att det KAN gå bra. För alla går det inte bra.

Det är i just Tyskland som många kvinnor drabbats av mycket smärtsamma förlossningar och moderkaksavlossningar efter att ha framkallat förlossning själva.

Det gäller att tänka på bebisens bästa när man är gravid och inte bara på sig själv.

Du verkar inte veta vilka risker du utsätter bebisen för.

Jag hade havandeskapsförgiftning bägge gångerna och skulle ha blivit igångsatt annars. Så det var inte bara för att få föda lite tidigare som du skriver.

Du får gärna länka till den källan.
  • Erla

Jag drack en snäll variant som bestod av starka kryddor. Omföderska och drack den på bf+10. Fick bara lätt mensvärk som avtog. Tyckte inte det var värt det att prova den "riktiga" förlossningsdrinken och födde till slut på bf +15, samma dag som jag skulle göra en överburenhetskontroll.

• Anonym (Vaina)
    Anonym (Sarisen) skrev 2019-06-22 22:40:48 följande:

Exakt detta undrar jag med om de har. Har nämligen hört från en barnmorska att förlossningsdrinken är skonsammare än just oxytocindroppet.

Alltså man får ju helt enkelt söka informationen själv, för riskerna är inget som de berättar om när det ?erbjuds dropp för att få lite skjuts på det? Själv skulle jag ALDRIG ta emot något oxytocindropp! Det kommer in i kroppen på ett onaturligt sätt i fel mängd och i fel mönster jämfört med hur kroppen själv utsöndrar oxytocin under en förlossning när den får jobba ostört. Det är inte ovanligt att man får sk värkstormar som dels är oerhört traumatiskt att uppleva och dels kan påverka barnets puls och leda till kejsarsnitt eller andra otrevliga utgångar. Detta informeras det inte om tyvärr, trots att det finns en patientlag som säger att man ska få ?informerade val? och få veta för-och nackdelar kring alla medicinska åtgärder.

Man får höra sig för med sin barnmorska angående att eventuellt prova drinken för det finns endel som känner till den. Inte alla dock. Den är som sagt vanlig i Tyskland bl.a och där ordineras den av både barnmorskor och läkare. Man måste våga titta på andra kulturer ibland och skaffa sig en egen uppfattning. Vi är i många fall allt för godtrogna här i Sverige och tror att allt vi gör är det enda rätta :) Hoppas att någon kanske får sig en ögonöppnare här
Svar på tråden Vi som faktiskt testat ”förlossningsdrinken”