• Nybbo

    Creon

    Hej är det någon som har prövat att äta Creon om man misstänker problem med buksportkörteln

  • Svar på tråden Creon
  • 100wfs

    Det beror nog på vad för problem du har med bukspottskörteln, kan ju vara en mängd olika saker. Dålig kosthållning, för hög alkoholkonsumtion, problem med gallan som spridit sig till bukspottskörteln etc. 


    Vad jag vet så är det främst patienter med Cystisk fibros eller kronisk pankreatit som knaprar Creon. Inget som vanliga svenssons käkar alltså när dom har "lite problem" med bukspottskörteln. 


    Mitt råd är att du kollar upp exakt vad som är fel med bukspottskörteln om du inte redan gjort det. Har du besökt läkare tidigare? Vad sa den/dom i såna fall? Är det dom som föreslagit Creon eller har du googlat fram det? 

  • Nybbo

    Hej det är jag själv som misstänker lite knas på buksportkörteln efter lite googlande men min läkare trots mer på gallstenrelaterade besvär. Men har inte provat Creon än men varför jag misstänker buksportkörteln är att jag i 7 månader har haft stora problem med illamående och dålig aptit och viktnedgång och svår trötthet och ont i huvudet ibland och även hjärtklappning och väldigt lätt irriterad och väldigt svårt att gå upp i vikt. Men just nu väntar jag på ett ultraljud över buken men har i övrigt bra blodprover och har även gjort en gastroskopi och koloskopi och röntgen av magen men allt ser bara bra ut. Men det är fruktansvärt jobbigt att leva med dålig aptit och illamående som kommer och går varannan dag.

  • 100wfs
    Nybbo skrev 2019-06-29 13:12:58 följande:

    Hej det är jag själv som misstänker lite knas på buksportkörteln efter lite googlande men min läkare trots mer på gallstenrelaterade besvär. Men har inte provat Creon än men varför jag misstänker buksportkörteln är att jag i 7 månader har haft stora problem med illamående och dålig aptit och viktnedgång och svår trötthet och ont i huvudet ibland och även hjärtklappning och väldigt lätt irriterad och väldigt svårt att gå upp i vikt. Men just nu väntar jag på ett ultraljud över buken men har i övrigt bra blodprover och har även gjort en gastroskopi och koloskopi och röntgen av magen men allt ser bara bra ut. Men det är fruktansvärt jobbigt att leva med dålig aptit och illamående som kommer och går varannan dag.


    Gallstensbesvär sprider sig lätt till bukspottskörteln. Har själv haft problem med gallan och opererade bort gallblåsan för fem år sen. Innan den opererades bort blev jag illamående om jag åt fel saker, kunde vara allt ifrån rå paprika till pizza. Kunde definitivt inte äta friterat, chips etc eller fet mat öht. Då började må illa några timmar senare och kräktes. Anledningen att jag opererade bort skiten var just för att besvären spred sig till bukspottskörteln. Har inte haft några problem alls sen jag opererades. Däremot undviker jag fortfarande fet mat, alkohol och andra livsmedel som kan vara problematiska för gallan och bukspottskörteln. 

    Jag tror inte creon är lösningen, det var inget som öht kom på tal när jag själv hade besvär och som jag skrev ovan så är det mer andra patientgrupper med andra diagnoser som mest äter creon. 
    Hoppas du får svar på varifrån problemen kommer ifrån och att du blir bättre. 
  • Nybbo

    Hej när jag var mycket piggare före detta elände startade så blev jag väldigt lätt för att bli lös i magen av lite fet mat tex pizza eller lite fika med bullar men nu när jag mår sämre så är min avföring ganska fast och fin men när jag fortfarande inte är ok och mycket tröttare nästa alltid. Det är det som är så konstigt i mitt fall men lite smärta har jag börjat att må i magen på vänster sida lite brännande smärta och den kommer ibland. Jag har även tagit lite mer blodprover och något kanske tyda vad det säger B-HbA1c (IFCC) mitt värde var 27 referensvärde 31-46mmol/mol och S-TSH, tyrotropin mitt värde var 4,49 referensvärde 0.40-4.00mEl och vad jag läst om detta så kan det röra sig om lite socker i blodet eller något med skördskötel hoppas att någon annan kan tyda det bättre.

Svar på tråden Creon