• Anonym (Ledsen)

    Hur hanterar man fest som nykter alkoholist?

    Har lyckats hålla mig nykter i nästan ett år nu. Har varit riktigt jobbigt, särskilt att träffa fulla människor på fest osv. Nu är jag på midsommarfest med familjen och jag LIDER av all fylla. Vill bara åka härifrån men kan inte. Ligger och nästan grinar i ett rum. Har försökt hela Dan att vara trevlig, klarat mig genom nubbar, öl, vin, drinkar. Fan vilken pärs att sitta och lyssna på fyllekonversationer och samtidigt känna sig så jävla stiff och trist som inte dricker.

    Någon annan nykterist som har eller har haft samma problem? Hur hanterar man fester när man slutat dricka? Jag är som sagt grinfärdig och vill bara fly och spöa min man som tvingat med mig hit och själv sitter som värsta muppen och dricker som en tok framför barnen.

    Hjälp! Hur gör man i dessa situationer?

  • Svar på tråden Hur hanterar man fest som nykter alkoholist?
  • EbSmith

    Är inte i samma sits, men gravid i nionde månaden så valde att va ensam hemma idag, eftersom jag pallar verkligen inte med folk som blir onyktra och lukten av fylla. Kan bara tänka mej hur jobbigt det måste vara för dig..

    För det första är det så jäkla sorgligt att vuxna människor måste supa till det och bli fulla när det finns barn med :( så i mina ögon är du den mest vettiga människan där. Så starkt av dig att ha tagit steget ur ett beroende och trots det ändå på nåt sätt orkar närvara på såna här typiska supar-fester. Antar att du gör det för din partners och nära och käras skull, men vid liknande tillställningar kanske du borde tänka mer på dig själv. Prata med din partner och din familj om hur jobbigt du tycker det är att vara med på fester när alkoholen flödar och att du kanske inte kommer orka vara med i fortsättningen. De borde ha full förståelse för detta och kanske även erbjuda sig att ha en nykter midsommar/nyårsafton/jul eller whatever.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för svar EbSmith!

    Du har rätt, jag måste prata med min man om att jag inte pallar sånt här. Det är andra gången på kort tid som jag är på fest med honom och får panik på all fylla. Det är som du skriver så vidrigt medfulla människor och när barn är med. Är själv uppvuxen med mycket en beroende förälder och kommer ihåg hur mycket jag avskydde fulla högljudda vuxna. Och så har mina barn fått växa upp likadant och nu när jag äntligen blivit nykter så måste de fortfarande vara med på fylleslag. Mår så dåligt av allt det här. Vill bara gå in på festen och hälla ut all sprit och stänga av högtalaren.

    Tack för ditt svar!

  • EbSmith
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-06-22 01:06:46 följande:

    Tack för svar EbSmith!

    Du har rätt, jag måste prata med min man om att jag inte pallar sånt här. Det är andra gången på kort tid som jag är på fest med honom och får panik på all fylla. Det är som du skriver så vidrigt medfulla människor och när barn är med. Är själv uppvuxen med mycket en beroende förälder och kommer ihåg hur mycket jag avskydde fulla högljudda vuxna. Och så har mina barn fått växa upp likadant och nu när jag äntligen blivit nykter så måste de fortfarande vara med på fylleslag. Mår så dåligt av allt det här. Vill bara gå in på festen och hälla ut all sprit och stänga av högtalaren.

    Tack för ditt svar!


    Jo, det blir så mycket tydligare hur illa folk beter sig när man själv är spiknykter. Hade också en alkoholmissbrukande förälder och har träffat många genom arbetet som tagit sig ur missbruk av både alkohol och tyngre grejer. Alla säger samma sak - alkoholen var värst att fasa ut. Så jag är så grymt imponerad av de som lyckas för det krävs en enorm viljestyrka! Men som sagt, prata med honom och du kan absolut ta med barnen som argument också.

    Lycka till!
  • Anonym (Hmmm)

    Jag har varit nykter under ett par långa perioder i mitt liv. Jag går aldrig på fest under dessa perioder då det faktiskt är supertrist!

    Skippa festerna så länge du inte dricker är mitt råd. Det kommer aldrig vara roligt för dig under tiden du är nykter.

    Dessutom tycker jag din man borde stötta dig genom att inte dricka en droppe han heller.

  • Anonym (NN)

    Strunta i fyllefesterna, låt dig inte övertalas, det är en stor risk för din nykterhet. Inte minst, skydda dina barn från att återuppleva berusade vuxna. Är det mkt fester på rad nu? Sätt ner foten och säg att du och barnen inte deltar, han får gå själv på kräftskivor och annat.

  • Anonym (Nykteralkoholist)

    Jag är nykter alkoholist sedan 18 år!
    Går aldrig på fester eller krogen numera och det är så skönt att slippa dessa fester och fylltrattar..

    Din man borde stötta dig i din nykterhet och inte dricka själv, framförallt inte när barnen är med.

  • Anonym (K)

    Bäst om du och barnen stannar hemma.

    Varför dricker din man ?

    Är det möjligt att han själv har alkoholproblem?

    Annars är det inte svårt att låta bli att dricka för din skull. Eller supa i alla fall.

  • Anonym (***)

    Varför lämna du inte bara festen? Ta barnen med dig och åk hem. Mannen kan ta en taxi.

  • Anonym (Anonym)

    Gå in i ett rum för dig själv och gråt. Gråt tills inga tårar kommer mer. Gå ut igen, och så in o gråt igen. Det är så spänningarna släpper o du växer som människa, och du ska få se att du får roligt på riktigt och suget efter alkohol släpper

  • Anonym (Ledsen)

    Tack för råd, stöd och peppning!

    Inser såhär i efterhand att det var alldeles för tidigt att gå på sån här typ av fest. Om jag ens ska gå alls.

    Fick återuppleva obehagliga barndomsminnen i nyktert tillstånd, jag har ju alltid varit bedövad av alkohol tidigare. Och mitt i alltihop mina stackars barn, som tyckte det var trevligt tack och lov men som jag INTE vill ska vallas in i svenska ?supartraditioner? där man förväntas sjunga och skåla hela tiden och där man måste ha ett glas i handen oavsett om man spelar brännboll eller går till badstranden när det är helg/fest.

    Och så värdelösa samtal. Ingen som pratar klart en mening, ingen som känner av, lyssnar, utan en massa skrän och flabb bara.

    Har pratat med min man och vi har landat i att vi får ta en diskussion innan varje bjudning hur vi gör. Han dricker aldrig hemma men jag har sagt att han gärna får vara nykter med mig på fester. Men. Jag tror inte att det blir mer fest för mig nu, fick nog på midsommar. Vi är bjudna på en stor fest snart igen och där har jag precis meddelat att vi kommer på dagen men åker hem innan sittningen på kvällen. Värdinnan lät dämpad men hade full förståelse och kände sig samtidigt skamsen att de serverade alkohol. Det känns som den här frågan håller på att växa.

    Idag väljer vi vad vi stoppar i oss på ett annat sätt än tidigare. Jag hoppas att det blir enklare för våra ban att hitta nyktra alternativ på ex midsommar. Att det är slut på svensk supkultur.

    Tack än en gång för era svar. Ni betyder mycket!

  • Flaffy

    För det första - vilket jobb du gör som håller dig nykter. En första tanke var om du går på AA möten och kan diskutera det där. Det är nog trist att vara nykter på fester där de flesta är apfulla. Än värre i din situation. Har alltid ansett att barn inte ska se sina föräldrar fulla. Enstaka olyckshändelser då. Tycker inte du kan kräva att din man inte ska dricka alls men def kräva måttligt, ansvarsfullt drickande. Ni behöver sätta er ner och ha ett långt samtal kring alkoholfrågor. Du ska inte behöva må så här dåligt.

    Den rent medicinska delen vill jag inte gå in på här. Finns en rad läkemedel att ta hjälp av. DM om du vill för tips.

  • Anonym (Vin är livet)
    Anonym (K) skrev 2019-06-22 08:35:32 följande:

    Bäst om du och barnen stannar hemma.

    Varför dricker din man ?

    Är det möjligt att han själv har alkoholproblem?

    Annars är det inte svårt att låta bli att dricka för din skull. Eller supa i alla fall.


    Håller med om det första.
    Men sen? "Varför dricker din man?"

    Det är knappast något man höjer på ögonbrynet över att vuxna människor tar sig ett par "jävlar" på midsommarfesten.
    Några öl, lite vin, ett par supar. En drink... so what?

    Det behöver man inte ha alkoholproblem för att göra!

    Jag skulle inte avstå alkohol för att min partner skulle göra det. Han bestämmer över sitt och jag bestämmer över mitt.
    Jag gillar dessutom vin alldeles för mycket för att ens tänka tanken på att avstå.
  • Anonym (K)

    O


    Anonym (Vin är livet) skrev 2019-06-29 09:45:50 följande:

    Håller med om det första.

    Men sen? "Varför dricker din man?"

    Det är knappast något man höjer på ögonbrynet över att vuxna människor tar sig ett par "jävlar" på midsommarfesten.

    Några öl, lite vin, ett par supar. En drink... so what?

    Det behöver man inte ha alkoholproblem för att göra!

    Jag skulle inte avstå alkohol för att min partner skulle göra det. Han bestämmer över sitt och jag bestämmer över mitt.

    Jag gillar dessutom vin alldeles för mycket för att ens tänka tanken på att avstå.


    Man behöver inte ha alkoholproblem för att dricka alkohol.

    Men om man inte kan låta bli att dricka är det alltid oroväckande.

    Även om personen som dricker inte håller med...
  • Anonym (Annis)

    TS, jag vet precis hur det känns att vara nykter bland en massa fulla människor. Astråkigt och jäkligt obekvämt. Nu är jag ingen alkoholist och har aldrig haft problem med spriten men nog har jag gillat att festa loss. Det är (var) kul att bli full...

    I de fall jag vart nykter bland mina vänner är när jag vart The Designated Driver.

    Nu har jag inte festat eller druckit nån alkohol alls sen 2013. Blev sjuk, gick igenom en livskris och orkade inte göra något alls. Nu är jag på andra sidan, mår bra och nu har jag noll intresse att gå ut och festa. Skulle inte palla med längre, speciellt inte en bakfylla. Numera uppskattar jag lugn och ro i mitt egna hem, så skönt.

    Jag skulle rekommendera dig att göra precis detsamma, att inte utsätta dig för dessa jobbiga och helt onödiga situationer. Du är en vuxen kvinna, du kan välja bort det själv. Din man måste stötta dig och följa ditt exempel, dvs om han vill att du lyckas förbli nykter. Tycker det var riktigt svinigt och totalt respektlöst av honom att A) Dra med dig på en fyllefest, B) Supa själv inför dig. Han måste ju vara en helt special kind of idiot.

Svar på tråden Hur hanterar man fest som nykter alkoholist?