• Anonym (Orolig)

    Sent missfall

    Jag kan inte riktigt njuta av min graviditet. För jag är orolig för missfall. Jag vet att man inte ska tänka så men har läst att det kan hända att man fått sent missfall. Jag vet att bäbisen mådde bra i vecka 15 var på en koll då jag hade blödit bruna blödningar till och från en vecka. Så kolla så det inte var någon infektion eller så. Men allt var bara bra. Men kan ändå inte riktigt slappna av.

    Bäbisen har varit aktiv jag har kännt lite smått sparkar men inte jätte mycket kanske därför jag är orolig att det hänt något eller ska hända något. Kan till lägga att det tog lång tid innan det blev en bäbis. Och det är min andra bäbis.

  • Svar på tråden Sent missfall
  • Anonym (Statistik)

    Det är extremt ovanligt att få missfall om man sett fostret levande så sent som v.15. När jag gjorde VUL v.13 fick jag risken 0,5%. En övervägande majoritet av de som fått m.f efter v.12 har fått MA. Fostret har alltså dött innan- i regel ganska långt innan.

    Före v.25 behöver man inte känna fostret regelbundet så att du inte gör det nu är verkligen inget konstigt. Jag förstår ändå att du är orolig, men hoppas lite statistik kan lugna dig lite. {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (Lisa)

    Håller med ovanstående angående statistiken.

    Prata om det med din barnmorska, så kan hon lugna dig. Min svägerska är barnmorska,  och det är inte ovanligt att vara orolig för missfall, både tidigt  och sent. Så det är inget konstigt. 

    Du ska njuta av din graviditet, inte gå omkring och vara orolig.

Svar på tråden Sent missfall