• Anonymsju

    Känner mig så överkörd på jobbet av ny kollega

    Vad hade ni gjort?

    Ni arbetar på ett jobb, där ni är 2 personer som byter av varandra, antingen jobbar man förmiddag eller eftermiddag. Ni kommer fram till Hur ni ska jobba tillsammans utan att chefen lägger sig i, ni är båda nöjda och samarbetar bra. Ni går hem på föräldraledighet, under tiden slutar din kollega, en ny börjar och har bestämt hela schemat själv, och det går absolut inte att rucka på en enda dag så att båda ska vara nöjda. Ni ska börja jibba i höst med den nya kollegan och har ingenting att säga till om schemat.

    Detta är min situation just nu, jag har varit fast anställd i 6 år, hon är ny sedan 1 år tillbaka.

    Hur hade ni hanterat det?

  • Svar på tråden Känner mig så överkörd på jobbet av ny kollega
  • Anonymsju
    CitronTulo skrev 2019-06-24 11:30:55 följande:

    Men om du och kollegan inte kan sammarbeta kring detta så är det ju en chefsfråga!


    Handlar inte om att samarbeta, utan den nya kollegan har sagt att det inte går att ändra. Jag tog upp det med chefen och sa att det inte kändes rätt. Min chef höll med mig men häll ändå fast vid att vi ska gå efter den nya kollegans vilja.
  • CitronTulo

    Tycker att det i högsta grad handlar om att samarbeta? Om det är meningen att ni tillsammans ska lägga upp arbetspassen på ett sätt som passar er båda, men din kollega bestämmer och du känner dig överkörd och inte alls är nöjd? Då brister det väl i samarbetet tycker jag??

    Men om du redan pratat med din chef och denne inte vill göra något åt det så har du ju försökt..

    På vilket sätt tycker du att fördelningen av arbetspassen är fel?

  • MsFry

    Javisst handlar det om att samarbeta. Varför säger din kollega att det inte går att ändra och varför håller din chef med?

    Ta fram ett eget förslag på schema och lägg fram för chefen. Chefen ansvarar för arbetsfördelningen, inte din kollega.

  • viseversa

    Fast i detta läge måste faktiskt chefen involveras. Du ska såklart vara med och säga till. Har hon gjort schemat så det gynnar henne mest alltså?

  • Anonymsju
    CitronTulo skrev 2019-06-24 11:54:49 följande:

    Tycker att det i högsta grad handlar om att samarbeta? Om det är meningen att ni tillsammans ska lägga upp arbetspassen på ett sätt som passar er båda, men din kollega bestämmer och du känner dig överkörd och inte alls är nöjd? Då brister det väl i samarbetet tycker jag??

    Men om du redan pratat med din chef och denne inte vill göra något åt det så har du ju försökt..

    På vilket sätt tycker du att fördelningen av arbetspassen är fel?


    Jo jag uttryckte mig fel, i alla år jag har jobbat där har vi samarbetat. Den nya kollegan är inte alls intresserad av att vi båda ska vara nöjda, utan jag har ingenting att säga till om alls. Så jag menade att hon inte alls anser att man ska samarbeta och mötas på mitten.

    Det finns inga direkta regler om vem som bestämmer av oss två gällande schemat, det är ju i slutändan chefen som bestämmer, som sagt så länge jag har jobbat där har vi bestämt tillsammans. Nu bestämdes allt utan min vetskap och ett schema tilldelades till mig utan att någon kollade med mig.
  • Anna60

    Den nya är kompromisslös och det är inte ok. Ni skall båda vara nöjda med era scheman och uppläggningen av det. Hur är hon i övrigt? 

  • Anonymsju
    CitronTulo skrev 2019-06-24 11:54:49 följande:

    Tycker att det i högsta grad handlar om att samarbeta? Om det är meningen att ni tillsammans ska lägga upp arbetspassen på ett sätt som passar er båda, men din kollega bestämmer och du känner dig överkörd och inte alls är nöjd? Då brister det väl i samarbetet tycker jag??

    Men om du redan pratat med din chef och denne inte vill göra något åt det så har du ju försökt..

    På vilket sätt tycker du att fördelningen av arbetspassen är fel?


    Jo jag uttryckte mig fel, i alla år jag har jobbat där har vi samarbetat. Den nya kollegan är inte alls intresserad av att vi båda ska vara nöjda, utan jag har ingenting att säga till om alls. Så jag menade att hon inte alls anser att man ska samarbeta och mötas på mitten.

    Det finns inga direkta regler om vem som bestämmer av oss två gällande schemat, det är ju i slutändan chefen som bestämmer, som sagt så länge jag har jobbat där har vi bestämt tillsammans. Nu bestämdes allt utan min vetskap och ett schema tilldelades till mig utan att någon kollade med mig.
  • viseversa

    Fast i detta läge måste chefen involveras. Du ska ha samma rätt att säga till ang tider som hon. Kontakta chefen illa kvickt. Vadå har hon gjort schemat till sin egen fördel?

  • Anonymsju
    viseversa skrev 2019-06-24 11:59:24 följande:

    Fast i detta läge måste faktiskt chefen involveras. Du ska såklart vara med och säga till. Har hon gjort schemat så det gynnar henne mest alltså?


    Ja, hon har en hobby hon håller på med på fritiden där hon måste passa tider. Hon har lagt schemat så att det ska funka för henne att kunna hålla på med sin hobby utan att behöva ändra på något där, så jag ska jobba enligt ett schema som underlättar att hon kan pyssla med sin hobby på fritiden.
Svar på tråden Känner mig så överkörd på jobbet av ny kollega