• Anonym (........)

Jag är väldigt ung och har fått rynkor. Normalt?

Jag har fått antydan till rynkor. Det är som streck i pannan och strecken syns mer i ljuset. Så fort jag går utomhus så syns även "argrynkan" mellan ögonen tydligt. Inomhus syns typ bara strecken i pannan.

Är detta normalt? Är endast 25 år gammal.

• Svar på tråden Jag är väldigt ung och har fått rynkor. Normalt?
  • Anonym (...)

Tror knappast du har fått rynkor. Läs på om fina linjer, då det snarare är det du fått. Och ja, det är normalt att få fina linjer i pannan och mellan ögonbrynen i 20-årsåldern. Jag kisar när jag ser på tv eller är i solen, samt höjer ögonbrynen mycket när jag pratar. Detta ger helt naturligt fina linjer. Jag fick mina då jag var 22-23.

• Anonym (........)
    Anonym (...) skrev 2019-06-24 15:18:41 följande:

Tror knappast du har fått rynkor. Läs på om fina linjer, då det snarare är det du fått. Och ja, det är normalt att få fina linjer i pannan och mellan ögonbrynen i 20-årsåldern. Jag kisar när jag ser på tv eller är i solen, samt höjer ögonbrynen mycket när jag pratar. Detta ger helt naturligt fina linjer. Jag fick mina då jag var 22-23.

Jag höjer aldrig ögonbrynen. Fina linjer är väl de första ålderstecken man får som med tiden utvecklar sig till djupare rynkor?
  • Anonym (...)
    Anonym (........) skrev 2019-06-24 15:21:26 följande:

Jag höjer aldrig ögonbrynen. Fina linjer är väl de första ålderstecken man får som med tiden utvecklar sig till djupare rynkor?

Ja, de utvecklar sig till rynkor senare. Men jag har haft mina sen jag var 22, idag är jag 29. Fortfarande inte rynkor, endast fina linjer. Rynkorna kommer säkert först om 10-15 år.
  • Anonym (........)
    Anonym (...) skrev 2019-06-24 15:26:47 följande:

Ja, de utvecklar sig till rynkor senare. Men jag har haft mina sen jag var 22, idag är jag 29. Fortfarande inte rynkor, endast fina linjer. Rynkorna kommer säkert först om 10-15 år.

Det får jag hoppas. Läst att det är genetiskt när och hur mycket rynkor man får. Alla kvinnor i min närmsta familj/släkt såg ut som russin när de var 30 så blir lite orolig..
  • Anonym (...)
    Anonym (........) skrev 2019-06-24 15:29:14 följande:

Det får jag hoppas. Läst att det är genetiskt när och hur mycket rynkor man får. Alla kvinnor i min närmsta familj/släkt såg ut som russin när de var 30 så blir lite orolig..

Den största boven är solen. Håll dig borde från den, annars smörj in dig med solskydd!
  • Anonym (...)
    Anonym (...) skrev 2019-06-24 15:30:56 följande:

Den största boven är solen. Håll dig borde från den, annars smörj in dig med solskydd!

Borta*
  • Anonym (........)
    Anonym (...) skrev 2019-06-24 15:30:56 följande:

Utsätter mig nästan aldrig för solen längre men jag har solat mycket tidigare och bränt mig mycket när jag solat. De skadorna på huden går ju inte göra ogjort:(
  • Anonym (Jens)

Om du är tjej: helt normalt. Om du är kille: vad är det för löjlig fråga, cuckvarning på dig.

• Mrs Moneybags

Det verkar normalt när jag ser mig omkring. Men med solskydd och hatt/keps och avhållsamhet från rökning och annat dåligt leverne borde du kunna ha fin hy ett bra tag till.

Sedan handlar det ju även om arvet, hur har dina föräldrar åldrats? En del får rynkor tidigare än andra, så är det ju. 

• Anonym (........)
    Mrs Moneybags skrev 2019-06-24 15:51:30 följande:

Det verkar normalt när jag ser mig omkring. Men med solskydd och hatt/keps och avhållsamhet från rökning och annat dåligt leverne borde du kunna ha fin hy ett bra tag till.

Sedan handlar det ju även om arvet, hur har dina föräldrar åldrats? En del får rynkor tidigare än andra, så är det ju. 

De har som sagt åldrats väldigt tidigt. Men vad avgör mest hur man åldras, arv, levnadsvanor eller sol?
Svar på tråden Jag är väldigt ung och har fått rynkor. Normalt?