• ElisaR

    Varför spola livmodern?

    Hej!

    Jag var hos en läkare för IVF och han pratade om att jag skulle spola äggledarna och livmoder. Jag måste erkänna att jag har fått lite fobi för det eftersom jag läst om dem som fått infektioner efteråt.

    Jag frågade varför jag ska spola äggledarna när jag ska göra en IVF. Han höll men mig men tyckte att vi kan spola min livmoder. Har tidigare fått två friska graviditeter och fött premrturt.

    Jag har dålig koll- vad är det som är så bra med att spola livmodern? Jag kanske var dum som tackade nej till att spola äggledarna. Det kanske skulle hjälpa mig att bli gravid på naturlig väg?

    Vad är skillnaden mellan spolning och att kolla med kontrastvätska? Har läst om dem som snabbare blir gravida efter en spolning. Hur kommer det sig?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Varför spola livmodern?
  • Anonym (Mia)

    Man spolar inte någonting utan tittar på äggledarna om de fungerar.

    Om det finns framkomlighet elller om det är stopp.

  • Anonym (Jo)

    Jo då man spolar visst med sterilt vatten. En liten kateter förs upp i livmodermunnen och så sprutas vatten med hjälp av en vanlig fylld spruta som bm håller i. Man ser på en skärm hur vätskan rör sig ut genom äggledarna och sen samlas vattnet ute i buken så man blir lite svullen efteråt. Då syns också om det är stopp någonstans. Det kan kännas alltifrån typ inget till att göra riktigt vidrigt ont och man får ofta liknande mänssmärtor efteråt

  • Anonym (Mia)
    Anonym (Jo) skrev 2019-06-24 21:16:51 följande:

    Jo då man spolar visst med sterilt vatten. En liten kateter förs upp i livmodermunnen och så sprutas vatten med hjälp av en vanlig fylld spruta som bm håller i. Man ser på en skärm hur vätskan rör sig ut genom äggledarna och sen samlas vattnet ute i buken så man blir lite svullen efteråt. Då syns också om det är stopp någonstans. Det kan kännas alltifrån typ inget till att göra riktigt vidrigt ont och man får ofta liknande mänssmärtor efteråt


    Spolar betyder att man rensar och det gör man inte. Man kontrollerar framkomligheten för ägg o spermier. Är det stopp så gör man inget.

    Du har rätt i att man sprutar in vätska men det är ju så själva kontrollen görs.

    Att det sägs att man "rensar rören" / "spolar rören" är bara slarviga uttryck av en undersökning av framkomlighet. Det är en myt att det "städas" eller vad det nu är för uttryck folk använder.
  • Anonym (Mia)

    Fö är det ingen bm utan en läkare som gör denna procedur.

  • Anonym (Jo)

    Jag skrev spola för att det var så läkaren hade uttryckt sig till Ts. Jag mindes fel det är ju en läkare som gör undersökningen, bm var bara med på rummet.

    Sådan tur att du har koll fröken Mia ;)

Svar på tråden Varför spola livmodern?