• ElisaR
    Mon 24 Jun 2019 15:58
    2671 visningar
    4 svar
    4
    2671

    Varför spola livmodern?

    Hej! 

    Jag var hos en läkare för IVF och han pratade om att jag skulle spola äggledarna och livmoder. Jag måste erkänna att jag har fått lite fobi för det eftersom jag läst om dem som fått infektioner efteråt. 

    Jag frågade varför jag ska spola äggledarna när jag ska göra en IVF. Han höll med mig men tyckte att vi kan spola bara min livmoder. Har tidigare fått två tidiga missfall och fött premrturt. 

    Jag har dålig koll- vad är det som är så bra med att spola livmodern? Jag kanske var dum som tackade nej till att spola äggledarna. Det kanske skulle hjälpa mig att bli gravid på naturlig väg? 

    Vad är skillnaden mellan spolning och att kolla med kontrastvätska? Har läst om dem som snabbare blir gravida efter en spolning.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Varför spola livmodern?
  • Mon 24 Jun 2019 16:01
    #1

    Ja det hade kunnat underlätta att du blir gravid på naturlig väg. Iblans sitter det hinder för i äggledanra så ägget inte kan passera. Ibland går detta att spola bort. Men du gör såklart som du vill. det är frivilligt såklart. Men jag hade nog tackat ja till spolning ändå. Varför inte liksom?

  • ElisaR
    Mon 24 Jun 2019 16:06
    #2
    viseversa skrev 2019-06-24 16:01:44 följande:

    Ja det hade kunnat underlätta att du blir gravid på naturlig väg. Iblans sitter det hinder för i äggledanra så ägget inte kan passera. Ibland går detta att spola bort. Men du gör såklart som du vill. det är frivilligt såklart. Men jag hade nog tackat ja till spolning ändå. Varför inte liksom?


    Tack för svar! Hur går det till? Kollar man först med kontrastvätska och ser man något då så spolar man? Vad är vitsen med att spola livmodern? Fäster äggen bättre då? Förlåt för många frågor.
  • Mon 24 Jun 2019 16:10
    #3
    ElisaR skrev 2019-06-24 16:06:59 följande:
    Tack för svar! Hur går det till? Kollar man först med kontrastvätska och ser man något då så spolar man? Vad är vitsen med att spola livmodern? Fäster äggen bättre då? Förlåt för många frågor.
    Ingen aning har aldrig gjort men dom spolar igenom äggledarna för att spola ut ev blockeringar. För vissa funkar det bra och dom blir gravida snabbt efter. Men funkar itne för alla såklart. Vissa säger att det gör ont att spola andra säger att det inte känns alls. 
  • Mon 24 Jun 2019 16:11
    #4
    ElisaR skrev 2019-06-24 16:06:59 följande:
    Tack för svar! Hur går det till? Kollar man först med kontrastvätska och ser man något då så spolar man? Vad är vitsen med att spola livmodern? Fäster äggen bättre då? Förlåt för många frågor.
    spola livmodern vet jag inte varför. Men aknske finns det någon anledning som du säger att ägget ska fästa lättare. 
Svar på tråden Varför spola livmodern?