• Blomman 400

    Mat

    Undrar lite hur era matschema ser ut för en 6 månaders?

    Ja ger 180 ml ersättning vid 5-6 tiden

    Gröt en portion vid 9 tiden

    Vid 12 tiden Halv burk mat plus en halv mosad banan

    Ca 15 tiden Mellanmål oftast yogurth eller frukt puré

    17 30 Middag halv burk mat

    20 tiden 220 ml välling vid 8 tiden

    Är de en bra mängd. Olika barn såklart men svårt å veta ibland

  • Svar på tråden Mat
  • fanola

    Jag tror att enda sättet att veta om det passar just ditt barn är om barnet växer som de ska! Om de inte gör de så behöver du öka på lite!

  • Meemelie

    Ser ganska likt ut hur vår 5,5månaders har ätit idag.

    8.00: 1/2 portion nestlé mild havregröt med ca 1/4 burk katrinplommon/äpple/ päronpuré

    11.00: ca 50ml ersättning, 1/4 burk kyckling och grönsaksgryta och 1/2 fruktpuréklämmis

    14.00 ca 100ml ersättning, 1/2 grönsakspuréklämmis

    16.30 3/4 portion gröt med tre iskubstärningar hemgjord persikopuré

    19.00 ca 150ml ersättning

    Brukar sedan vakna runt 02 och äta ca 200ml ersättning. Hade gärna gett honom mer ersättning under dagen men han vägrar, gråter ibland bara jag närmar mig med flaskan. På natten och innan läggdags går det bra. Ger honom därför ersättning tills han inte vill ha mer vid varje måltid och fortsätter sedan med olika puréer tills han verkar mätt. Hade nog kunnat leva på gröt om han hade fått men BVC tyckte vi skulle hålla det till 2 gånger/dygn.

  • Meemelie

    Ser ganska likt ut hur vår 5,5månaders har ätit idag.

    8.00: 1/2 portion nestlé mild havregröt med ca 1/4 burk katrinplommon/äpple/ päronpuré

    11.00: ca 50ml ersättning, 1/4 burk kyckling och grönsaksgryta och 1/2 fruktpuréklämmis

    14.00 ca 100ml ersättning, 1/2 grönsakspuréklämmis

    16.30 3/4 portion gröt med tre iskubstärningar hemgjord persikopuré

    19.00 ca 150ml ersättning

    Brukar sedan vakna runt 02 och äta ca 200ml ersättning. Hade gärna gett honom mer ersättning under dagen men han vägrar, gråter ibland bara jag närmar mig med flaskan. På natten och innan läggdags går det bra. Ger honom därför ersättning tills han inte vill ha mer vid varje måltid och fortsätter sedan med olika puréer tills han verkar mätt. Hade nog kunnat leva på gröt om han hade fått men BVC tyckte vi skulle hålla det till 2 gånger/dygn.

Svar på tråden Mat