Gör stress att min mens kommer oftare och att jag blir gråhårig?
Är 41 år. Har haft det stressigt som vanliga föräldrar har men under de senaste två åren levt under extrem stress.
Exempel:
Är ensamstående med allt jobb det innebär med tre barn i grundskolan, varav ett har varit mobbat i skolan och all stress det medför som föräldrer, möten i skolan och dalande betygsresultat.
En nära familjemedlem har blivit hastigt och mycket svårt sjuk och är döende i en fruktansvärd sjukdom som gör att jag efter varje besök gråter floder, får ångest och tappar aptiten.
Min pojkvän som jag tyckte mycket om var otrogen mot mig med bland annat två bekanta till mig vilket resulterade i att vårt 4 åriga förhållande tog slut.
Så de sista två åren har jag haft:
- mellanblödningar , kollat med gyn de ser inget konstigt. Verkar vara ägglossningslödningar då de kommer varje månad nästan runt ÄL-tiden. Har aldrig haft detta dock när jag var yngre.
- Menscykeln blir kortare och kortare. 20 dagar senaste två månaderna. Ibland kan den vara 28 dagar dock. En månad var den 5 veckor och månaden efter två veckor. Helt oregelbunden ibland. Mindre riklig mens. Dock mer spända bröst.
- Massvis med gråa hår har exploderat fram på mitt huvud bara senaste månaderna.
- Ont i huvude, stel i nacken, ofta väldigt ont i ena skulderbladet. Trycker mig mot ett hörn i lägenheten och känner hur ont det gör där.
-känner mig ganska nere i och med mobbingen, och familjemdlemmen. Känner mig psykiskt slut.
Kan jag vara i förklimakteriet, eller är detta stressen som gör att hormonerna ändrar mensen och gör mig gråhårig och känner mig nere?
Någon med liknande förändringar på kort tid alternativ föstår sig på hormoner, förklimakteriet, stresspåverkan osv?
Jag var stressad när barnan var yngre också men hade då aldrig mellanblödningar och inte rubbade sig menscykeln då som nu.