• Mon 24 Jun 2019 22:44
    535 visningar
    1 svar
    1
    535

    Chaga / Sprängticka

    Hej! Jag har gjort lite efterforskning kring en svamp som kallas för Chaga eller sprängticka på svenska. Har läst massa olika artiklar om svampen som växer på björkar och som även finns i Sverige! 

    Fördelar som jag förstår:


    Antibakteriell 
    Antifungal
    Antiviral
    Balanserar immunfo?rsvaret 

    Har även forskats en del på svempen och cancer, psoriasis och massa andra sjukdommar.

    Nu tänkte jag ta hjälp av alla er och se ifall ni har någon av er erfarenhet av eller använder svampen? Har ni plockat den? 


    Den här artikeln är den som fick upp mina ögon kring svampen: https://axelsons.se/chaga-halsa-som-vaxer-pa-trad/ . Jag kan rekomendera den för den är den mest utförliga artikeln om chaga jag hittat. Till och med bättre än de engelska artiklarna om sprängtickan!

  • Svar på tråden Chaga / Sprängticka
  • Sat 21 Sep 2019 16:27
    #1

    Hej, jag använder mig av chaga och tycker de funkar bra för mig. Skulle inte säga att smaken är speciellt god, men effekterna är det! Älskar att vara ute och plocka chaga på min farmors gård uppe i västerbotten! Har även tänkt börja sälja då jag nog har plockat mer en vad man behöver på en hel livstid Skrattande Rekommenderar verkligen denna svampen till alla!

Svar på tråden Chaga / Sprängticka